Gå til innhold
  • Bli medlem

Snømatter til telt, hva koster det?


panama

Anbefalte innlegg

Hei.

Er det noen som vet hva det koster å få påsydd såkalte snømatter på telt (i Norge). 1-2 manns telt?

Hva er størrelse på slike matter, og hvilket materiale er det?

Hvor får man gjort dette?

Blir det påsydd rundt hele teltet?

Er det å anbefale fremfor/i tillegg til snøplugger?

Mvh Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

snøplugger vil jeg anbefale uansett om du har snømatter eller ikke. hva gjelder de andre spørsmålene kan sikkert andre svare bedre enn meg. har du helsport-telt, så syr helsport på stormmatter. pris osv. finner du ved å søke her inne. omtalt flere ganger :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forhørt meg om storm/snømatter tidligere i forretningene jeg har kjøpt telt, og da har jeg fått to tips; kjøpe inn materiale (noelunde samme materiale som teltduken) og sy selv, eller kontakte en seilmaker i nærområdet. Disse kan visstnok ordne slike ting. Hva prisen eventuelt er vet jeg ikke, men det er absolutt å anbefale for forblåste vinterturer.

Snøpluggene holder naturligvis teltet på plass, men stormmattene sørger for at hele duken ligger klistret til bakken uansett hvor mye det blåser. Og noen ganger kan det blåse såpass at dette behovet kjennes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første du må tenkt på er om du har et telt som egner seg for stormmatter. Hvis teltet ditt er ment å skulle ta mye av luftingen nederst kan det bli problemer hvis alle åpninger mot bakken stenges. Det må være ventiler oppe på teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at det ikke er nødvendig med stormmatter når det er tilstrekkelig snø. Da holder det å grave litt snø rundt teltet som vist på dette bildet fra i sommer. Men jeg er kjent med at oppfatningene omkring dette er delte :roll:

post-2643-133474666191_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ettermontert stormmatter i den ene kortenden på mitt hillebergtelt. De brukte et cordura-stoff, ikke vanlig teltdukvev. Husk at om du bruker stormmattene på barmark og lesser stein på, så får stoffet mye juling.

Hør om den lokale seilmakeren kan selge deg noe lett seilvev eller tilsvarende, burde fungere bra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Det første du må tenkt på er om du har et telt som egner seg for stormmatter. Hvis teltet ditt er ment å skulle ta mye av luftingen nederst kan det bli problemer hvis alle åpninger mot bakken stenges. Det må være ventiler oppe på teltet.

Her er Lompa inne på noe viktig; Er det i det hele tatt en telt som egner seg som vintertelt ? Stikkord er ventilasjon, styrke på materialer og stenger, tilstrekkelig bardunering osv....

Er det ikke det, så la liksågodt være. Det er ikke - som mange tror - kun stormmatter som definerer et vintertelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hatt stormmatter på noen av mine telt, men forstår jo nytten!

Hvis du fx kjøper ett nytt telt av helsport bergans eller hilleberg tror jeg nok du kan få satt på stormmatter mot ett "lite" pristillegg, de kan vel ikke være vrangere....?

Men de fleste jeg kjenner som har stormmatter på teltet har som flere sier, kjøpt stoff og fått sydd sjøl.

(det finnes sikkert en klok kone i ett eller annet husflidslag som kan fikse det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk sydd på stormmatter på mitt Helsport Børgefjell,sendte det inn til Helsport og fikk gjort det der.Kostet 7-800kr.Mattene går 25cm ut.Tror egentlig alldrig jeg har brukt for de.Men det er jo en ekstra sikkerhet hvis det skulle bli ekstra kraftig uvær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Helsport har ferdige priser på en del slikt arbeide på siden. Gå på www.helsport.no og klikk på "service" oppe til høyre.

Vet ikke om de tar mer penger for å sy matter på andre produsenter sine telt enn egne.

Godt mulig du får kjøpt duk av de så du kan sy selv, husk å lage en forsterkning ytterst så det ikke blir fillete.

Men bare tenk over om teltet du har passer med stormatter i forhold til lufting. Telt av "amerikansk" type f.eks lufter en del mellom inntertelt og innertelt så der er det neppe så lurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Er det et Helsport telt du har, så kan du levere det inn hoss XXL og de sender det inn til Helsport for rundt 600/800 kr kommer litt an på hvilket telt du har. Er absolutt en fordel med stormmatter uansett hvilket telt du har.

post-6380-133474742699_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.