Gå til innhold
  • Bli medlem

multifuel


max14

Anbefalte innlegg

Annonse

Anhenger jo litt av hva du legger vekt på.

De fleste kjente merkene er som regel gode, noen mindre robuste enn andre, og noen tyngre enn andre.

Skal du ha en robust brenner blir det som regel en litt tyngre, og der kommer Primus omnifuel godt ut, synes jeg.

Den har kanskje noe stort pakkevolum i forhold til andre brennere, men den tåler masse juling, og er særdeles stabil.

Den tåler altså store kjeler hvis man skulle trenge det, men fungerer like utmerket til mindre kjeler.

Den funker på "alle" typer drivstoff, og med alle typer kjeler.

Flammen kan justeres ganske så fint, slik at maten kan småputre i stedenfor å fosskoke.

Terningkast 6 (for mitt bruk)

Løp og kjøp.

Er du ømfintlig for støy, bør man ligge unna Omnifuelen, den er ikke akkurat stille, og når du tar av kjelen, blir den ikke akkurat stillere av den grunn!

OBS! Prisen på Omnifuel VARIERER veldig fra sted til sted, så her kan du spare noen hundringser på å sjekke pris på forhånd.

Andre brennere har (etter det jeg har hørt) dårlig justering av flamme/varme og egner seg derfor mer til kun koking av vann/snøsmelting og den slags.

Ellers kan det jo nevnes MSR Dragonfly med innebygget rensenål (rist brenneren noen ganger og vips så har du ren dyse) som er en fiffig og praktisk detalj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Omnifuel selv, og er svært fornøyd. Er som det nevnes ikke akkurat lydløs, men det er vel så langt det eneste minuset i forhold til min bruk. Har også behandlet den litt stemoderlig til tider, men selv ikke krabbegryter som har kokt over har fått den til å stoppe (selv om det ble en liten finpirkete rensejobb etterpå :lol: Vil i den anledning si meg enig i kommentaren om at den tåler store gryter. Når jeg har tatt den med i båten for å slippe å koke krabber innendørs er det ikke noen liten og lett krabbegryte som er plantet på primusen. Og det går som ei kule...

Men, jeg har kun brukt den på gass til nå, rett og slett fordi det har vært så enkelt. Men nå lurer jeg på hvordan forbruket er når man bruker flytende brennstoff. Vurderer både renset bensin og parafin, men er usikker på hva som er best både ift. forbruk og soting. Noen som har erfaringer å dele her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som et alternativ til Omnifuel så kan jeg anbefale MSR Dragonfly. Jeg har en slik selv, men jeg har også fyrt en del med Omnifuel. Dragonfly bråker mindre og har bedre effektregulering enn hva Omnifuel har, spesielt på veldig lav varme. Omnifuel har en stor fanskare her på forumet og det er greit nok, det er en topp brenner, men det finnes andre brennere som er topp også :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk men jeg har sett litt rundt og det står vell mes mellom nova+,nova, hiker+ og omnifuel. hva anbefales?

Mvh Max14

Det kommer an på hvem du spør.:roll:

Må slutte meg til omnifuel-folket her jeg også. Angående støyen så er det den mest søvndyssende lyden jeg vet om, men ikke helt bra det heller.:twisted:

Men juling tåler den helt klart, er ikke mange delene som har blitt byttet ut på 4 år. Kun dyser og en pakkning på flasken. Hører med til historien at jeg ikke er av typen som finpusser primusen min etter en tur. Og har vel gått over den maks en hånfull ganger. Utrolig robust og pålitelig brenner.

6`er blank!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk men jeg har sett litt rundt og det står vell mes mellom nova+,nova, hiker+ og omnifuel. hva anbefales?

Mvh Max14

Alle de 3 optimus-brennerene har samme brenner-konstruksjon.

Nova+ har fått kritikk for å bruke slangen som regulerings-spindel men du sparer noen gram.

Hurtigkoblingen er ny på både Nova, og Nova+, den ny koblingen har ikke blitt kritisert ennå det jeg har hørt.

Hiker+ er 1 kilo tyngere enn de andre, vanskeligere å vindskjerme, men i ei kasse som beskytter fantastisk under transport.

Primus Omnifuel kan også bruke gassboks, det kan ikke de andre.

Optimus har innebygget rensenål, primus har ikke.

Alle 4 bråker som en middels jetmotor, men slangeprimussene kan tilpasses trangia m.m. da demper du støyen, og får optimal vindbeskyttelse.

Så spør Rune viselig, trenger du egentlig multifuel? (Og mener, er ikke bensin alene bra nok? :roll: )

For de fleste er det nok det. Multifuel betyr ikke at de går like bra med flere drivstofftyper, bare at det kan brukes.

Har innebygget stor respekt (skepsis) til bensin. Spesielt inne i teltet.

Her er forresten bilde av to bra bensin-primusser, den til høyre blir solgt som "dual fuel" men glem alt annet enn bensin på denne! (Coleman 550B)

dsk

Bilde026.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Vil anbefale MSR sin multibrenner. MSR Dragonfly. Utrolig grei brenner.

Forvarmer den med rødsprit, og brenner med renset bensin. Fungerer skikkelig bra.

En brenner som er til å stole på så langt ihvertfall:)

Støttes! Jeg har hatt denne siden 2007 og er kjempefornøyd :( Har aldri hatt noen problemer med den. Jeg har kun brukt renset bensin, også til forvarmingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støttes! Jeg har hatt denne siden 2007 og er kjempefornøyd :roll: Har aldri hatt noen problemer med den. Jeg har kun brukt renset bensin, også til forvarmingen.

Jeg trekker denne videre og anbefaler MSR Whisperlite. Jeg har ikke mye erfaring med multifuelbrennere, men jeg har denne og er veldig fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omni, er bra saker

Nova med ny kobling, er sikkert udmerket.

Coleman har et par bra modeller, men slangemodellene deres er jeg sjepisk til.

Skal du fyre med parafin, er det gammel bråkebrenner som funker best.

Her kan du se etter primus 210 på qxl, eller hos Finn Hjelmerud.

Msr lager endel fine brennere. Synd de har rota det til med en del dårlige pumper.

Den nyeste pumpa har jeg ikke testa.

Av mitt lille utvalg (ca 80) er disse mest i bruk:

Coleman 508

Coleman 442

Optimus 111 med bråkebrenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en MSR Whisperlite.

Den syns jeg er genial. Bråker lite, brenner veldig rent (bruker miljøbensin 4takt).

Plastikkpumpe på flaska, men så lenge man er litt forsiktig skal ikke det være noe problem.

Eneste som jeg kan utsette er at det er vanskelig å regulere varmen stort...

Har brukt den både sommer og vinterstid uten problem...

Rensenål som renser dysa når man rister på den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter Whisperlite, har en annen brenner fra MSR også av merket XGK og forskjellen i støy mellom de to er påtagende. Mens Whisperliten bråker litt uten at det er plagsomt, så er lyden av XGKen som en Harley sammenlignet med en Vespa :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.