Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor ligger Norges fineste dal?


Manepe

Anbefalte innlegg

Heihopp. Et forsøk på å samle litt inspirasjon til fremtidig turplanlegging:

Jeg har aldri vært noen sprø tilhenger av toppturer. Ok, så er det artig å komme opp på en og annen topp, men jeg liker fjellene aller best når de er dramatiske kulisser til en dal jeg kan rote rundt i. Gjerne med noen solide doser gammelskog, et par fiskevann og variert, spennende terreng. Dalturer er generelt herlig upretensiøst friluftsliv.

Så: Er det noen som har en favorittdal å anbefale? Et sted de av en eller annen grunn mener er Norges fineste? Dette kan egentlig være alt fra et svært dalføre til en liten elvedal, en svær dal i et stort fjellområde eller en liten en i et lite skogsområde.

Noen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nummer 1 er Reisdalen. Fra Saraelv inn til Nedrefosshytta er det 2,5 mil med lettgått terreng. Store fjellvegger, store fosser, dype juv, fiske og/eller padling på Reisaelva, furuskog, blomster, ja alt du kan tenke deg. Selv er jeg ivrig toppsamler, men denne dalen har jeg vært i flere ganger og den er rett og slett et eventyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nummer 1 er Reisdalen. Fra Saraelv inn til Nedrefosshytta er det 2,5 mil med lettgått terreng. Store fjellvegger, store fosser, dype juv, fiske og/eller padling på Reisaelva, furuskog, blomster, ja alt du kan tenke deg. Selv er jeg ivrig toppsamler, men denne dalen har jeg vært i flere ganger og den er rett og slett et eventyr.

finnes det løyper/stier fra Kautokeino til Reisadalen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.innerdalturisthytte.no/

Jeg var i Innerdalen første gang i 1985, og siden har det blitt noen turer. Jeg har vel vært stort sett over hele Norge, og det er fortsatt Innerdalen jeg liker best, både om sommeren og vinteren. Jeg tror det er kombinasjonen av vann, grønt og alpine fjelltopper som gir det flotte helhetsinntrykket. Noen steder, som i Lyngsalpene, er alt man ser grå stein, og det blir for ensformig. Eller når du står på veien og ser opp på Trollveggen, da ser du kun en stor og grå vegg, og selv om den ser spennende ut å klatre, så er det ikke noe vakkert syn.

Første gang jeg var i Innerdalen, vi gikk nede i dalen langs elva og så Innerdalstårnet reise seg mot himmelen langt i det fjerne, dette var om sommeren, det var grønt og frodig nede i dalen, elva fosset friskt, vi kunne se blåisen oppe under Skarfjell, det flotte vannet ved Innerdalshytta, det var hele settingen som ga et veldig flott inntrykk. Jeg har klatret der om vinteren også, men når alt er hvitt så skiller ikke dalen seg fra andre daler. Det er nok om sommeren at Innerdalen virkelig kommer til sin rett som Norges vakkreste dal.

Takk for at du leste innlegget mitt :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

finnes det løyper/stier fra Kautokeino til Reisadalen?

Ja, det er en populær tur fra Kautokeino til Saraelv. Da går du oppe på vidda før du dukker ned i canyonen. Jeg vet at turen også har vært gjort om vinteren. Har selv vært to turer på ski i dalen, men da ikke lengere enn til Nedrefosshytta. Svært lettgått på elva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært på en lang tur i Reisa nasjonalpark i fjor sommer. Da gikk jeg fra Saraelv rett opp på fjellet til Somashytta på finskegrensa, fulgte deretter grensa østover helt til innerenden av Reisadalen, gikk rudt hele dalen og kom etterhvert inn på stien fra Kautokeino og fulgte den ned fra fjellet og inn i dalen. Det var ikke spesielt bratt nedover, så det kan fint gjøres på ski også. Hyttebøkene i nasjonalparken forteller om mange skiturer som er gjort mellom Kautokeino og Saraelv. Man må bare passe seg for åpne råker i elveisen om vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norges vakreste og mest kontrastfylte dal som kan oppleves med bil er Velledalen i Sykkylven. Den mest imponerende som kan oppleves med bil er Romsdalen med Trollveggen osv. Til fots har jeg ingen spesiell favoritt, dalføret er tross alt transportetappen på vei til og fra toppen. Men jeg skjønner godt de som koser seg i Molladalen, Velleseterdalen, Habostaddalen osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kåre den finaste, vil eg ikkje vera med på. Utvalget er for stort og for variert til det. Men eit par forslag til fine turdalar, kan eg koma med.

Den klassiske er Aurlandsdalen, og ikkje gløym sidedalane. Sjølv gjekk eg på ein smell i sumarvarmen då eg skulle krysse Aurlandsdalen i fjor. Moglegheiter for å kombinere dalen med fleirdagarstur, eller ein rask ettermiddagstur i kombinasjon med ein biltur.

Ei litt meir burtgøymd perle her i området, er Fødalen. Jo lenger inn i dalen, jo finare. Eg har gått heilt inn til vannskillet og attende på dagstur, men dette er ein lang tur. Dalen er finast til overnattingstur. Fleire fine sidedalar fører ein opp i fjellområda på begge sider. Dette er mitt favorittområde. Ingen gammalskog, ettersom dalen ligg høgt over skoggrensa, men fleire fiskevatn og masse variert turterreng. Sjå også heimesida mi: http://home.no/afeten/nordfjella

post-2769-133474666063_thumb.jpg

post-2769-13347466607_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som afe skriver, så er Fødalen en nydelig dal. Her et annet bilde av den; http://www.furusethfoto.com/foedalen2.htm

Ellers er Raggsteindalen som fører innover Hallingskarvet en favoritt; https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldAttach=3517

Også bør et bilde fra Flåmsdalen få plass; http://www.furusethfoto.com/images/rjoandefossen-29-5-08.jpg

Å kåre Norges vakreste dal er vel så å si umulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lomsdalen på sør-Helgeland må også være med på lista!

Med båt eller kajakk inn til Børja. Slå opp teltet på odden og glede seg til turen. Den som har med seg ikke altfor smekker fluestang kan prøve seg på smålaks og sjøørret i elva. Videre opp til Stromdalen og innover til Lomsdalen. Terrenget åpner seg og du er på "fjell". 200 moh. Med Breivasstind opp til høyre.

Lite er tilrettelagt. Og muligheten for å treffe folk er små!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, helt enig.

Nå var vel ikke tråden ment som et forsøk på å faktisk "kåre" Norges fineste dal, men for å få noen innspill til hvilke daler folk anbefaler å ture i. Kunne sikkert kalt tråden "Hvor ligger din favorittdal i Norge?", men det høres jo ikke like sexy ut.

Resultatet er uansett at det kommer inn flere gode tips :roll: Jeg har i hvert fall begynt å hente fram noen gamle kart igjen.

For øvrig er det jo ganske artig med et nasjonalfjell, er det ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man er i Tromsø-området og vil ha en tur i en liten og utrolig flott dal er Blåmannsvikdalen på Kvaløya et meget godt valg. Det tar en time fra vei til innerst i dalbotn. Bjørkeskog, multebærmyrer, en liten idyllisk elv, litt ur og et vann innerst. Fjellene rundt er ruvende og spisse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.