Gå til innhold
  • Bli medlem

Nansen eller Ingstad og Scarpa T4


MrRH

Anbefalte innlegg

Heisann

Tenkte å kjøpe meg nye ski og sko i dag.

Det blir Scarpa T4, men er veldig usikker hvilke ski jeg skal velge. Enten blir det Åsnes Nansen eller Ingstad.

Bruksområdet er fjellturer uten for spor og toppturer.

Jeg er 186 høy og derfor litt utfordrene å vite hvilken lengde jeg skal velge også siden Ingstad er det 10 cm mellom hver lengde og Nansen er det 5 cm.

Er noen som har erfaringer med dette oppsette?

Takker for hjelp :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har aldri brukt Scarpa, men er derimot den lykkelige eier av Ingstad.

Jeg er 187 , veier masse, og skiene er 210cm

Kona valgte Nansen.

Noen betraktninger:

Ingstad har ikke senterspor i skia. Aner ikke om det har noen hensikt utenfor løype.

Mulig dette gjør skia noe "woblete" på skare

Ingstad er veldig myk. Smørespennet er begrenset.

Som nedoverski er den lettkjørt.

Bedre flyt i løssnø enn Ingstad skal du lete lenge etter.

Uansett hva du velger, så preparer skiene godt før første tur.

Den største overaskelsen jeg har hatt med skiene, er hvor godt de holder på smurninga i festesonen, selv om smørespennet er svært begrenset, og hvor god glid jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ikke de to skitypene, men mtp ditt valg av T4 velger jeg å tro du vil leke deg litt nedover også.

Skilengde = din egen lengde, kanskje +/- 5 cm.........

Blir ihvertfall ikke veldig morro nedover med 210. Etter mitt syn heller ikke oppover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ca 193 høy, passe tung og klarer fint å ha det moro nedover på Ingstad 210. Og det med lave lærsko. Med t4 skulle det gå helt fint. Lengre ski er selvsagt tyngre å manøvrere i kortsvinger, men det ofrer jeg glatt for stødige&stabile ski når farten øker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til med valget MrRH, og ikke minst med neste gangs valg (de blir nok 190) :)

Det er bare, etter mitt syn vel og merke, meningsløst gammaldags å velge så lange ski......

Slikt gjorde vi på 70. og 80. tallet, men trodde slike lengder avgikk med døden på slutten av 90. årene...

Håper virkelig de som anbefaler lange ski har benyttet kortere ski, så de vet og ikke bare tror...

Skal forsøke å forklare egne meninger litt, så det ikke blir fòr arrogant svar:

- Kroppsvekt har helt klart litt mtp skilengde å gjøre på linje med hvor lang du er.

- Er selv 186-75, og god på ski, første fjellskiene var 215 (de skulle være det på slutten av 70.tallet) :?

- Har gått gradvis ned til 193cm på bortoverfjellskiene(Fischer S-Bound tour, lette og supre for H.vidda på langs etc)

- Har selv Chrispi T (tilsv T4) og vil kjøpe ca 180-185cm iløpet av høsten til samme bruk som deg

- Hehe dumt javel, men det har det tatt meg 15 par å finne ut av. Gå ikke i samme fella MrRH!!

Hvorfor:

- Lange ski er klønete og slitsomt oppover i løssnø, litt fiskebein, i delvis kratt, i bjørkeskog med mye hit og dit.....

- Mye ferdsel på vårparten i råtten snø er kortere ski og helst høye tupper en kjempefordel

- Det er en myte at lange ski bærer så forb... mye bedre enn kortere ski i løssnø bortover, herket er når de ikke bærer lengre

- Ja, litt mer stabile er stort sett lengre ski rett ned, men er det ikke noen svinger som er morro da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har mange gode argumenter Håvard og jeg ser de. Du gjør det ikke enklere for meg :)

Jeg endte opp med å kjøpe noen ski på 200cm. Men har muligheten til å bytte de 190 hvis jeg gir beskjed innen rimelig tid :) De monterer ikke bindingene med det første akkurat.

Jeg er som sagt veldig usikker. Jeg er 186 og 85kg, og det blir variert skigåing og nedover turer.

Jeg vurdert Nansen, med når jeg så at Ingstad hadde senterspor var valget enkelt.

Hadde Ingstad kommet i 195 hadde jeg kjøpt det, er jammen litt usikker ang 190. Med tanke på glid så er jo det er fordel med litt lengre ski.

Samt har jo lengre ski har en litt bedre flyte egenskap med tanke på at vekten blir fordel bedre. Jeg vil jo tro det blir mer stabilt med lengre ski, og hvis man har tung sekk også, hvertfall mine erfaringer fra tidligere.

Men jeg skjønner rett og slett ikke hvorfor de har disse skiene i 195 også, da hadde valget blitt enklere :?

Her er bindingene jeg ente opp med.

http://www.oslosportslager.no/produkt/voile-3-pin-cable-telemark-binding-75-mm-fjellskibinding-mvidje-20627.aspx

Nå gjenstår det å kjøpe skoene, de fikk de ikke inn før rundt juletider. Det har jeg ikke tid til. Så må sjekke om jeg kan skaffe de andre steder til en grei pris. Jeg går jo glipp av 20% hvis jeg ikke handler hos den lokale butikken :( Men har tenkt meg på en topp tur om ikke så altfor lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er nok av den oppfatning at korte ski ikkje har nokon fordelar for mitt bruk, så eg foretrekk lange ski. Eg brukar skøyteski på 200cm. Fjellski sverger eg til 210. Eg kunna godt brukt lenger dersom det var å få tak i. Dette er eit resultat av eigne erfaringar, og eg forstår ikkje kva det er som har endra seg frå 70- og 80-talet, som gjer kortare ski betre no enn då (attgroing kanskje?). Langrenn, og då meiner eg renn, altså konkurransar, har endra seg frå lange renn med intervallstart, til korte renn i tette felt. Der er det fordel med korte ski. Men på tur på fjellet, nei.

- Lange ski er klønete og slitsomt oppover i løssnø, litt fiskebein, i delvis kratt, i bjørkeskog med mye hit og dit.....

I kratt og tett skog er korte ski ein fordel, ja. Sjølv går eg sjeldan i skog, aldri i tett skog.

- Mye ferdsel på vårparten i råtten snø er kortere ski og helst høye tupper en kjempefordel

- Det er en myte at lange ski bærer så forb... mye bedre enn kortere ski i løssnø bortover, herket er når de ikke bærer lengre

I laussnø, er bæreevna ganske overdriven, det gjeld forresten forskjellen mellom smale og breie ski også. På gjennomslagsføre på vårparten, derimot, betyr lengda mykje , breidda så godt som ingenting.

Høge tuppar ser desverre ut til at har vorte burte på vegen frå 70- og 80-talet.

Dette vart mykje laussnø, men det er faktis på hard, ujevn og vindpakka fokksnø at lange ski virkeleg kjem til sin rett. Lange ski er meir retningstabile, og lengda hjelper til å utjevne ujevnheitene i snøen, så heile turen vert meir behageleg. Og det er tross alt slike forhold eg som regel møter på fjellet.

Mitt råd er: Stutte ski i skogen, lange ski på fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MrRH: Mogleg eg ikkje les nøye nok, men kva type ski vart det? Har du plater under Voilé-bindingane?

Eg vurderer sjølv Ingstad, men kanskje med Rottefella Chilli - er det nokon som trur det vil funka? Bruksområdet er då meir for bratt terreng og gjerne i skog (har vanlege fjellski til andre ting). På skofronten køyrer eg Varg Skavl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen plate under bindingen.

Grunnen til at jeg falt på denne bindingen var at den virket mer solid en Rottefella bindingen. Jeg har de gamle Riva2 bindinene også, men jeg syntes den er dårlig pga vaieren beveger seg, slik at man står skjevt på skien. Voile bindingen har man to valg. Man kan bruke selve bindingen framme, også kan man eventuelt ta andre delen av bindingen på hvis man vil ha det stivere.

Du kan kjøpe denne bindingen hos Platou til 1299.-

Usikker om Ute selger den.

Fant den på US webside til skarve 84$

Håper det var tilstrekkelig med svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...Det blir Scarpa T4, men er veldig usikker hvilke ski jeg skal velge. Enten blir det Åsnes Nansen eller Ingstad.

Bruksområdet er fjellturer uten for spor og toppturer.

Hmmmmmmmmmm afe; nå forsøkte jeg å gi mine meninger i forhold til trådstarters spørsmål og hans behov, og å skissere de utfordringer nettopp slike turer gir mtp utstyret.

Tviler sterkt på at vedkommende hadde vurdert T4 hvis turene utelukket var flate sentralvidda rundt Sandhaug!

Selv der vil nå undertegnede heller benytte 193 enn 210 da, men den uenigheten lever vi nok godt med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmmmmmmmm afe; nå forsøkte jeg å gi mine meninger i forhold til trådstarters spørsmål og hans behov, og å skissere de utfordringer nettopp slike turer gir mtp utstyret.

Bruksområdet er fjellturer uten for spor og toppturer.

Det er nettopp til dette bruksområdet eg anbefaler lange ski, basert på eigne erfaringar frå det same bruksområdet. Han har ikkje nevnt skog eller kratt, og då kan ikkje eg sjå nokon argument for korte ski. Begrunnelsen er gitt i det forrige innlegget mitt.

Valget må derimot trådstartar ta sjølv. Eg trur han vert fornøgd med det valget han har gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja du snakker om.................. :roll:

Iblant må vi jo karre oss gjennom litt bjørkeskog og ulendt terreng for å komme oss på toppturer. Faktisk veldig ofte i bratt og ulendt terreng, med feller osv osv

Dessuten, de som velger T4 el lign, ja de vil gjerne leke seg litt nedover igjen også.

Ja, jeg begynner å forstå hvorfor du ikke begriper hva som har skjedd siden 70. - 80.tallet, både mtp at da "skulle det bare være slik", og ikke minst mht dagens langt mer torsjonsstive ski osv...........

Nå tror jeg både du, jeg, trådstarter og evt andre som gidder å lese her forstår våre ulike syn, så da velger de nok sikkert godt etter eget hode.

Forøvrig, undertegnede baserer også meningene utfra egenerfaring, ellers hadde jeg nok holdt kjeft. Burde være en selvfølge det!

Det du afe absolutt skal ha kred for, det er jo at du hàr gått fra 210 og nedover til rundt 186, for så å gå opp igjen og være mest fornøyd med 210.

Som i klesveien, så finnes det heldigvis ingen fasitt vedr skilengder heller.

Godt valg MrRH, du blir nok fornøyd med lengden du velger uansett vettu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

interessant tråd, da jeg har bestilt åsnes combat på 200cm. er selv 182cm og 75kg. er veldig i tvil ang lengden,og irriterer meg over at 195 ikke produseres. jeg vil ha en fjellski som i tillegg til bortoverturer kan bli brukt til topper som er "lengre enn høy". til brattere turer har jeg mer egnet utstyr. jeg registrerer at det er flere svar som er aktuelt for meg, men tross dette er jeg takknemlig for eventuelle kommentarer, råd og tips!

l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.