Gå til innhold
  • Bli medlem

Årstudium i friluftsliv Alta


Grønlandshund

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å gå årstudium i friluftsliv, fortrinnsvis i Alta neste år.

Det står mye fint på Høgskolen sine sider, men det hadde vært fint å hørt noe i fra noen som har gått/går der.

Bare litt om hvordan det var lagt opp. Mye turer? Hvordan var teorien lagt opp?

Håper det er noen her som har kjennskap til årstudium i friluftsliv, på høgskole nivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror ikke jeg kjenner noen som har gått akkurat den linja, men jeg vet om flere som har gått på Øytun, og har vært utrolig fornøyd med det - friluftsmessig tror jeg Øytun er en av de ypperste folkehøgskolene i Norge. Sant å si angrer jeg meg veldig på å ikke ha gått noe lignende..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en friluftsutdannelse fra Sogndal, så kjenner ikke detaljene i Alta. Forskjellen ligger for det meste i at de ulike høgskolene som tilbyr friluftslivsstudier tilpasser seg lokale tradisjoner og natur. I Sogndal er for eksempel hovedvekten lagt på bre og høyfjell sommer og vinter.

Likevel, ut fra studiebeskrivelsen, er det en del fellestrekk. På begge studiene er årstudiet andre året av en bachelor grad. Det er en god blanding av teori og praksis/turer. Osv.

Teorien i Sogndal, og sannsynligvis også i Alta, var lagt opp rundt forelesninger og egenstudier. Teori og turer følger samme emne, noe som vil si at det gjerne starter med litt innledende teori, før en tur/ekskursjon, etterarbeid med turen (turlogger/refleksjon) og videre teori. Friluftstudiet følger samme timetall som andre studier ved høgskolen. Siden det går med mange timer for veilederne på turer, er det mange studiedager i løpet av året. Studiedager er ”fridager” til å lese pensum, eller praktisere friluftsferdigheter...

På studiet i Sogndal var det i løpet av andre året (som er det samme som årsstudium) 9 turer på til sammen 37 dager. I tilegg hadde vi 2 uker med praksis (var på tur med en folkehøgskole) og en del dagsturer/ekskursjoner i emner som orientering, og lignende.

På bloggen min kan du for øvrig se litt av hva vi gjorde på bachelorstudiet i friluftsliv: http://vandringsmannen.blogspot.com/2009/10/bachelor-friluftsliv.html

En ting er sikkert. Du får nok tid til å dyrke friluftsinteressen i løpet av studiet. Selv hadde jeg ca 200 dager ute i løpet av året. :? Og området rundt Alta har mye å tilby hele året!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

Blir mest sannsynlig friluftsliv årsstudium i Alta neste år på meg også :) Jeg har inntrykk av at de går en god del på tur. En venninne som studerer idrett (årsstudium) der oppe nå, sier hele tiden at neste år blir det mye turer, så i år må hun gjøre alle andre student-tingene hun ikke får tid til neste år (hun tar bachelor i idrett og friluftsliv, der bacheloren er satt sammen av årsenheter, som nevnt i et innlegg over her). Står på sidene til høyskolen at man skal få erfaring og videreutvikle ferdigheter, så går ut i fra det er en fin blanding av teori og tur :D litt mer seriøs videreføring av folkehøyskolen, ser jeg for meg :?: Gleder meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Vurderer å starte på Bachelor i Idrett og friluftsliv høsten 2010.Virker utrolig spennende!Men bare så jeg har det klart, det blir INGEN turer første året da det kun er viet idrett?Ikke at det er så farlig, er veldig interessert i idrett, så det er ingen fare.Hvordan er teorien egentlig?Lærer man noe særlig dyptgående om hvordan kroppen fungerer i forhold til idrett i bevegelseslære?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan trygt anbefale Friluftsliv ved Norges idrettshøgskole i Oslo. Mange tenker sikkert på oslo som en by der friluftslivet er dødt. Men med Nordmarka som nærmeste nabo til skolen har man kort vei til å trene på teorien man lærer. Det er også mange ukes turer i løpet av året bla. til Jotunheimen , skitur til Finse , Kajakk tur rundt ferder fyr , kystfriluftsliv på Hitra og masse annet. Lærerne er erfarne og har meget god peiling på faget. Vi er ute nesten 80 døgn i løpet av skoleåret.

Jeg går her nå og trives utrolig godt. Har lært veldig mye og er nå i planleggingsfasen av Norge på Langs neste år.

Men det er klart at naturen og omgivelsene i Alta er bedre enn i Oslo. Men kan garantere at man får utfoldet grensene bra og får ett meget godt innblikk i naturen og friluftslivet ved ett år i Oslo.

Til uka er det isredning på planen.

Kan garantere ett spenende år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer å starte på Bachelor i Idrett og friluftsliv høsten 2010.Virker utrolig spennende!Men bare så jeg har det klart, det blir INGEN turer første året da det kun er viet idrett?Ikke at det er så farlig, er veldig interessert i idrett, så det er ingen fare.Hvordan er teorien egentlig?Lærer man noe særlig dyptgående om hvordan kroppen fungerer i forhold til idrett i bevegelseslære?

Heisann, holder selv på med siste året på bacheloren i idrett og friluftsliv på Høgskolen i Finnmark (Alta).

Det året i bacheloren på HiF som er viet til Idrett har også studiepoeng som går på friluftsliv. Under idrettstudiet får man to "friluftslivsturer" med overnattinger; en tur på høsten som er kombinert vandring og kanopadling i elv, og en vintertur på ski. I tillegg har studiet praktiske fag som terrengsykkel, orientering, skøyter, langrenn, diverse ballspill, klatring, osv..

Teoriundervisningen er teoriundervisning - typisk forlesning, også med arbeidsoppgaver. Det er spørst hvor dyptgående du mener ang. bevegelseslære, men man lærer om mekanisk og organisk analyse av spesifikke bevegelser i spesifikke idretter. (Hvor lett akkurat det var å forstå er vel så som så, men..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på og ta en Bachelor i friluftsliv i Sogndal, men er litt usikker på hvor man får jobb og om man blir ettertraktet på noken måte med en slik utdanning.. om her er noken med Bachelor i friluftsliv so kanskje dokke kan fortelle kva dokke gjer på no etter endt utdanning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.