Gå til innhold
  • Bli medlem

Balaclava/ Maske/ Finnlandshette


ChristofferS

Anbefalte innlegg

Ser det finnes MANGE produkter der ute, men er det noen som kan litt om bruk/når disse vil være bedre en de andre osv...

Eventuellt er det noen som vet om noen produkter som "shines out"??

Tenkte jeg skulle kjøpe med Devolds Balaclava, er det noen som har denne eller har noen advarsler mot denne hetta?

post-6950-133474666004_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har nettopp kjøpt meg Lowe Alpine ansiktsmaske. Kombinert med lue syns jeg det er bedre enn balaclava, også har den pustehull for nesa og netting foran munnen. Finnes forsåvidt også balaclavaer med denne løsningen, da unngår du at det fryser til foran munnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker Orginal Ullfrottè sin, og er veldig fornøyd :( Har både den tynne og tykke typen. Den tykke brukes som lue, balaklava på vinteren, mens den tynne brukes vår, sommer og høst, og som hodevarmer i soveposen på vinteren. Denne er er grei å puste igjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt et par stykker slike finnlandshetter. En brukte jeg inne i hetta på tørrdrakten når jeg dykket, og etter hvert ble den så tovet at den var nesten som tykk vadmel. Den ble desverre gjenglemt i varmestua på Hovden alpinsenter for en del år siden. Men nå har jeg kjøpt meg en som antagelig er fra forsvaret. Grønn på utsiden og hvit inni eller omvendt. Denne er nå blitt favoritten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå har jeg kjøpt meg en som antagelig er fra forsvaret. Grønn på utsiden og hvit inni eller omvendt. Denne er nå blitt favoritten.

Stemmer, Aclima heter produsenten, de lager bl.a. for forsvaret. Finnes på magasinet.no

Denne er også min favoritt, men jeg har kun en annen fra HelSport å sammenligne med.

<-- Ser slik ut :wink:

Den fra Devold ser greit ut den og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer, Aclima heter produsenten, de lager bl.a. for forsvaret. Finnes på magasinet.no

Denne er også min favoritt, men jeg har kun en annen fra HelSport å sammenligne med.

<-- Ser slik ut :)

Den fra Devold ser greit ut den og.

Lagfører skriver altså:"Ser slik ut", se bildet over!

Men i tillegg til balaclava så har lagfører her på seg ansiktsmaske og alpinbriller. Jeg har en ansiktsmaske i neopren fra Gator og synes den er kjempedeilig å benytte når det virkelig er kaldt. Ansiktsmasker i neopren har den fordelen at de dekker nesetippen og kinn uten at stoffet i masken blir våt ( maska blir bare våt på innsiden). Det går an å trekke en balaclava av ull opp over munn og nese, men da blir stoffet i balaclavaen fuktig på grunn av at luften vi puster ut inneholder mye fuktighet, mer enn balaclavaen kan absorbere.

Dersom jeg skal ut i virkelig streng kulde eller kald vind vil jeg benytte ansiktsmaske av neopren, den er behagelig og beskytter mot forfrysninger. Men det er mulig at det er lurt å benytte balaclava i tillegg, men det har ikke jeg prøvd. Jeg har benyttet god lue og skjerf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lagfører skriver altså:"Ser slik ut", se bildet over!

Men i tillegg til balaclava så har lagfører her på seg ansiktsmaske og alpinbriller. Jeg har en ansiktsmaske i neopren fra Gator og synes den er kjempedeilig å benytte når det virkelig er kaldt. Ansiktsmasker i neopren har den fordelen at de dekker nesetippen og kinn uten at stoffet i masken blir våt ( maska blir bare våt på innsiden). Det går an å trekke en balaclava av ull opp over munn og nese, men da blir stoffet i balaclavaen fuktig på grunn av at luften vi puster ut inneholder mye fuktighet, mer enn balaclavaen kan absorbere.

Dersom jeg skal ut i virkelig streng kulde eller kald vind vil jeg benytte ansiktsmaske av neopren, den er behagelig og beskytter mot forfrysninger. Men det er mulig at det er lurt å benytte balaclava i tillegg, men det har ikke jeg prøvd. Jeg har benyttet god lue og skjerf.

Korrekt observert.

Jeg synes løsningen med maske på innsiden fungerer best når det er permanent over lang tid.

Skal det være midlertidig vil det være mer praktisk å ha maska på utsiden, slik at man unngår balaklava av/på ved maske av/på (maske borrelås bak hodet).

OT, men det er forresten en Gator dette også :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.