Gå til innhold
  • Bli medlem

Toppturer fra hurtigruta


hilmersen

Anbefalte innlegg

Leker med tanker å ta en hurtigrute-tur neste år. Målet da jeg begynte å tenke på dette, var å ta toppturer direkte fra havnene...men det ser ikke så lovende ut (med noen unntak)

Tenkte egentlig å starte Bergen, men det ser ut til at til at Tromsø kanskje er et bedre startsetd:

- Tromsø (toppturer en taxi-tur unna)

- Skjervøy (usikker på geografi, og hvor langt det er til toppturene)

- Øksfjord virker bra: http://loppa.custompublish.com/getfile.php/641844.670.yaqttdduvd/%D8ksfjord.pdf

Er det andre havner som byr på lett tilgang?

Er det noen lokalkjente som kan gi noen tips? Trenger noen kroker å henge ting på.

Kunne egentlig godt tenke meg noe lenger sør også.... (Aller helst skulle jeg ha startet i Bergen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Leker med tanker å ta en hurtigrute-tur neste år. Målet da jeg begynte å tenke på dette, var å ta toppturer direkte fra havnene...men det ser ikke så lovende ut (med noen unntak)

Er det andre havner som byr på lett tilgang?

Svolvær: Svolværgeita

Sandnessjøen: De syv søstre

Gjetter også at det er muligheter fra Ørnes opp mot Svartisen, samt at det kan være muligheter fra de øvrige stoppene rundt Lofoten/Vesterålen.

--

E.R.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Området rundt Tromsø egner seg veldig bra til toppturer. Nærmeste er vel Tromsdalstinden(1238moh), men vil anbefale å sjekke ut Kvaløya. Skitntinden (1042moh) skal visst være utrolig flott!

Sjekk ut www.ryggsekk.net her har du masse turmål fra området rundt Tromsø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver
Fra Ørnes og opp mot Svartisen uten å bli akterutseilt vil være litt av en prestasjon! :D

Neida, båten ligger i ca 30 minutter så det går flott. :lol::lol: Du er da vel sprek!

Seriøst så tror jeg du kan få bestilt en tur der du hopper av en båt og fortsetter på den neste. Siden du linket til noen vinterbilder (Øksfjord, mitt hjemsted for mange år siden, jeg ble helt nostalgisk av de bildene) så regner jeg med at du drar til vinteren. Da er det så lite passasjerer at det ikke skulle være noe problem med lugar. Det vil det være på sommeren, men du kan du godt sove på dekket eller på gulvet i en salong da. Med et godt underlag og en god pose er det bare fantastisk, jeg har gjordt det 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bra tanke du sysler med =)

Skikjøreren Torkjell Karoliussen har kjørt et samarbeid med hurtigruten på et konsept som kalles "Puddercruise".

De starter i Bergen og hopper av på forskjellige skiområder opp langs kysten.

National Geographic adventure var med på siste puddercruiset og beskriver turen meget bra, se link.

http://tilfellet.blogs.com/files/pr_nga.pdf

Ellers finner du mye bra info ved å google puddercruise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svolvær: Svolværgeita

Sandnessjøen: De syv søstre

Gjetter også at det er muligheter fra Ørnes opp mot Svartisen, samt at det kan være muligheter fra de øvrige stoppene rundt Lofoten/Vesterålen.

--

E.R.

Tentke på toppturer på ski: det hadde sikkert vært rått å hoppet fra horn til horn på ski, men jeg er ikke helt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra hurtigrutekaia på Finnsnes har du lett tilgang til Kistefjell, Kvittinden, og Nordkista. Har du tid så er heller ikke yttersia av Senja langt unna.

I Tromsø vet jeg at båten ligger ved kai i 3-4 timer så du rekker iallefall en tur på Fløya. Ellers er Tromsdalstind eller nesten hvilken som helst topp på Kvaløya en opplevelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bra tanke du sysler med =)

Skikjøreren Torkjell Karoliussen har kjørt et samarbeid med hurtigruten på et konsept som kalles "Puddercruise".

De starter i Bergen og hopper av på forskjellige skiområder opp langs kysten.

National Geographic adventure var med på siste puddercruiset og beskriver turen meget bra, se link.

http://tilfellet.blogs.com/files/pr_nga.pdf

Ellers finner du mye bra info ved å google puddercruise.

Bra lesning...tanken slo meg at jeg kanskje burde vurdere å ta med bil: alt blir litt lettere da, men også dyrere....og det ødelegger noe av sjarmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.