Gå til innhold
  • Bli medlem

Erfaring med ski på beina fra Finse til Voss?


bjornar

Anbefalte innlegg

Hei

Er det noen som har erfaring med å gå på ski fra Finse til Voss? Har noen dager tilgjengelig over nyttår og kunne tenkt meg å gått denne distansen.

Jeg tenker da på rutevalg og tidsbruk under ok føre. Vi skal ligge i telt og har tenkt å dra pulk, så det hadde vert fint om noen kan si litt kort om hvor vidt terrenget er pulkvennlig eller ei.

Er det mulig å holde seg i høyfjellet vest for Finse og komme ned til Voss via høydedraget sør for Mjølfjell? Det ser ut som høyfjell ut fra å ha studert google maps kjapt, men det som ikke går så tydelig frem er terrengvariasjoner.

Jeg vil sette stor pris på en liten kunnskapsdeling her dersom noen er kjent i området.

Mvh Bjørnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Flott tur!

Jeg har gått Finse - Kaldevass - Vassfjøra flere ganger. Resten av turen sto på planen en langhelg i vår, men "YR anbefalte" kanotur i stedet!

Partiet mellom Kaldevatna og Fallet er ganske kupert, spesielt dersom du ikke er helt sikker på om du kan gå over vanna. Et altenativ er å gå ned til Upsete og nord om Mjølfjell, men da må du jo gå et stykke i Raundalen.

Du finner en billedserie fra strekningen vest for Olsskavlen her:

http://www.vossnow.net/ : - På ski over Raundalsryggen, 17. April 2005. -

God tur

Eirik W

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal dere ha.

Vi får studere kart ser det ut til, men det kan se ut som om det lar seg gjennomføre å gjøre strekket med pulk da.

Familien har hytte i Raundalen så jeg er kjent i de traktene, å gå via Upsete kan være en bedre løsning, men jeg kunne tenkt å fått med Horndalsnuten på veien. Hvor vil det være best å komme ned til sivilisasjonen i forhold til å bli plukket opp av bil når man kommer ned fra Olsskavlen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer du ned fra Olsskavlen, er vel det ved Voll, litt lenger øst for Reimegrend.

Hvis du har tenkt deg Raundalsryggen, bør den gå i bra vær. Det er smalt i enkelte partier, og du bør helst vite hvor du går. Særlig ett parti er ikke særlig pulkvennlig, men det skal gå. Det blir da et fall/nedover et stykke. Sikkerhetsmessig bør det vurderes følge av lokalkjente. Hør med Voss Utferdslag om noen der kan bistå med informasjon, f.eks far Jarl og sønn Frode Atterås

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
Er det mulig å holde seg i høyfjellet vest for Finse og komme ned til Voss via høydedraget sør for Mjølfjell? Det ser ut som høyfjell ut fra å ha studert google maps kjapt, men det som ikke går så tydelig frem er terrengvariasjoner.

Det går greit å dreie sørover rett før Hallingskeid, og gå over Osaskavlen, videre over Skipanutvann og Kvannjolvannet, forbi Fallet og mot Olsskavlen - men fra du begynneg å gå opp mot Osaskavlen er det ikke direkte pulkvennlig terreng. Videre over Honndalsnuten og (nesten) til Voss vil nok også være utfordring med pulk.

Kjører dere ned til Voll bør det gå greit på tre dager. Vil dere nærmere Voss trengs det kanskje en dag til. Det krever ikke enorme mengder mat og brensel, jeg vil nok anbefale å la pulken ligge og bruke ryggsekk i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.