Gå til innhold
  • Bli medlem

Femundstraktene i desember/januar


Øyvind1980

Anbefalte innlegg

Annonse

Hei!

Var i Femundsmarka rundt nyttår og i januar februar sist vinter. Det går fint hvis du har en hund som er flink til å finne en god såle.... Har ikke opplevd at snøen er særlig kompakt så tidlig på vinteren.. Spørs alt etter hvor du skal...?

Men et lite tips; styr unna buene i tilknyttning til vassdraget fra Femunden, da disse har blitt brukt av fløtere, og fløting skjedde iallefall ikke om vinteren....

De buene som ligger litt lenger inn i marka, er vesentlig bedre om vinteren, du får de varme osv...

Kan være verdt å ta kontakt med Arne Langen på Langen Gjestegård før du legger i vei, han er lokalkjent og meget trivelig.. Han hjalp oss med å vise oss enkelte koier samt opplysninger om hvor det var kjørt med scooter inni der.. Det å base med en pulk i 60 cm sukker i tett vegetasjon kan ta motivasjonen fra mange....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte å gå inn i området rundt mugga og litt nord for det. Jeg kommer til og bruke koiene men tar også med telt og vinterposen slik at jeg er sikret dobbelt. Tanken var ekstremt korte dagsettaper og jakte litt med fotoapperatet, så jeg er ikke veldig bekymret for løssnø selv om dette kan være problematisk nok... Regner med at over tregrensa så er snøen bedre i alle tilfeller?

Men jeg kan regne med sikre vann og at det er nok snø som er normalen eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hende det er litt bedre forhold litt høyere ja.. Sist vi var inne på vinteren var det lite scooterspor etter at vi hadde passert Gubbtjønnbua.. Men du kommer lengre med 1 hund å pulk enn med 8 - 12 i sukkersnøen.. Vi tråkka løype for 3 hundekjørere fra Gubbtjønnbua og inn til den neste, de måtte gi seg..

Hør med Arne Langen om det har vært noe scooter innover iallefall, mye enklere å komme seg innover.. Men aldri følg et enkelt scooterspor på vann! Vi ble advart mot det av hundekjørerne, samene kjører like godt på is og snø som vann i 160 +... Bare så du vet det!

God tur iallefall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.