Gå til innhold
  • Bli medlem

Guttetur til Finnmark-Stabbursdalen. Trenger TIPS!!


ChristofferS

Anbefalte innlegg

Planlegger en tur gejnnom Stabbursdalen i August neste sommer, og har lagt opp løypa sånn høvelig:

- Stabbursnes - Inn i Parken (kanskje gå på østsiden et stykke, for så å skjære vestover inn i parken)- Alta

I luftlinje utgjør dette ca 8 mil, men som vi alle vet kan vi ikke fly, så blir nok litt lengre :P

Et par spørsmål og tips fra noen som har vært i området, eller kanskje har gått denne turen selv hadde vært knall!!

(og ja, jeg har les den knallbra Reisedagboka "Ti dager alene på Finnmarksvidda")

1. Hvor lang tid brukte du/dere på denne turen, om du har gått den?

2. Hvordan er det med mygg i området i starten/midten av august??????? <-- Gjennomførbart?

3. Noen tips til bra fiskevann/elver?

4. HAR NOEN NOEN INNVENDING AV VALGET PÅ DENNE LØYPA? AVENT ER TUREN BEDRE Å GÅ MOTSATT VEI?

5. Andre tips som, hva MÅ sees i området og div!!

På forhånd tusen takk for alle tips!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet ikke hvor der har tenkt å lande med fly, mest sannsynlig lander dere i Alta... så kanskje ikke en så dum ting å starte fra den siden, så slipper dere mange timer med buss til lakselv/stabbursdalen før dere starter turen.

Myggen i siste årene har ikke vært plagsom, og det er ikke værre enn dere smørrer dere inn med myggmiddel, og/eller bruker mygghatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er egentlig hipp som happ om vi flyr til Lakselv eller til Alta, så den biten kan vi nok justere på! Hvis vi starter i Lakselv (Stabbursnes) vil vi fly hit, og så fly sørover fra Alta..

Lurer på om hvilken av retningene som er best å gå egentlig, for friheten er stor mtp hvor vi starter :)

Aporpo mygg... Hva er de beste tips sånn generellt? Tipper vi må dra på oss GT dressen, men andre nyttige tips? - "kjerringråd??" Leste noe om strutsefett...

- takk for svar!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste årene har ikke mygga dominert fjellet så mye, laksefjordvidda som krydde før.. er "nesten" fri nå...

Jeg smører meg bare med myggmelk, har ikke brukt mygghatt på 10 år.

Tar du med deg myggmelk, og mygghatt så er du på den sikre siden... trur ikke du skal prøve så mange andre råd.

Mye hvitløk i kroppen skal vist også funke, men kan ikke garantere der, for jeg har ikke prøvd selv.

Sist langtur jeg va på, brukte vi myggspiral i forteltet... det holdt det meste ute...

Hvis ikke mygga kommer igjenom buksa, går den til sømmene på sia av buksa... å stikker inn der. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ! jeg var i 16 dage inne på vidda i sommers.

hovedetsaglig for at fiske. fantastiks natur og fiske.

myg var ikke noget problem.

startede øverst i stabbursdalen , og gik ut oppe i sennalandet.

du skal ikke være bange for at møte andre :lol: .

luke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale at dere tar fly til Lakselv. Derfra tar dere bussen til Stabbursnes. Her rusler dere, eller hiker, inn til Maddarjav´ri. Kryss elva som renner ut av vannet, ikke glem å fiske her, og følg stien vestover på nordsida av vannet opp på vidda. Har du da et kart over området vil du se at det er blått i blått med vann vestover. Peil deg etter hvert inn på stien som ender ved Okselv på Sennalandet og ta bussen herfra til Alta for retur sørover. Områdene jeg anbefaler ligger nord for selve Stabbursdalen nasjonalpark slik den eksisterer i dag, men vil nok etter hvert bli innlemmet i parken. Avstandene er ikke så voldsomme, men jeg tror at godt fiske og flott natur vil hefte dere så mye at dere kommer til å tilbringe mye tid her.

Glem forøvrig ikke å gjøre en avstikker sørover til Hålvonjavr´i og Dålla.

Ha en alldeles utmerket tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Ser at dere allerede har fått mange veldig gode tips om rutevalg - mye er jo også avhengig av hvor lang tid dere har, og hvor lenge dere vil være på tur.

Et alternativ som tar dere enda nærmere alta kan være å gå fra Stabbursnes, vestover innover Stabbursdalen, når Stabbursdalen/elva drier sørover følger dere dalen videre nesten 20km, før dere dreier rett vest via f.eks. Veivannet som er et bra fiskevann, og ned Transfarelvdalen som ender opp ved E6 noen kilometer utforbi Alta.

Eller så kan man fortsette Stabbursdalen helt sør til Stabbursdalsvatna, gå vestover til Jotka, og Stilla, og følge øst, eller vestida av Tverrelvdalen ned til Alta. Eller så kan man fortsette vest fra Stilla, og slippe seg ned til Altaelva nedenfor Sautso, eller holde seg på fjellet like øst for Altaelva, og gå nordover til Alta.

Mye stedsnavn nå for noen som ikke er kjent fra før, men mulighetene er veldig mange! Masse masse fin natur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle gått denne turen selv mange ganger, meeeen.

Har laget et alternativ jeg ønsker å gå selv(se bilde) men jeg ville startet fra Okselv på Sennalandet, grunnen er transport.

Tror det ville vært lettere å blitt transportert til Okselv fra Alta, fordi en kan bli værende lenge på Okselv før en får transport til Alta hvis det ikke klaffer med buss.

Tror også det ville vært lettere å få transport til Lakselv fra Stabbursnes etter endt tur.

post-1089-133474666204_thumb.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 dager holder fra fra Stabbursneset til Alta, enten over Jotka og ned, eller ned Transfarelvdalen - da blir også logistikken lettere. Et annet tips er å oppleve noen av de åpne gammene som finnes i Stabbursdalen - tradisjonelle og fine. Merket på kartet. PM om dere trenger noe praktisk hjelp med logistikk på alta-sida, kan nok kanskje ordnes :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 dager holder fra fra Stabbursneset til Alta, enten over Jotka og ned, eller ned Transfarelvdalen - da blir også logistikken lettere. Et annet tips er å oppleve noen av de åpne gammene som finnes i Stabbursdalen - tradisjonelle og fine. Merket på kartet. PM om dere trenger noe praktisk hjelp med logistikk på alta-sida, kan nok kanskje ordnes :wink:

høres bra ut. blir det aktuellt, så sender jeg melding:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.