Gå til innhold
  • Bli medlem

Bruke paris-pulk som sekk?


Lutra

Anbefalte innlegg

Fikk en lystig ide om å lage et festesystem til ryggsekken inne parispulken. Tanken er å kunne dra pulken etter meg med et taudrag på flatmark og i oppoverbakker, for så å kaste den på ryggen og bruke den som ryggsekk i nedoverbakker eller ellers under vanskelige forhold. Jeg har imidlertid ingen paris-pulk for øyeblikket, så jeg får ikke testet ideen. Noen som har konstruktive innspill om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med å holde det så enkelt som mulig? At du bare har festepunkt helt bakerst i pulken. Disse tar vekta når du reiser den med tuppen opp i været. Så slår du ei reim rundt hele pulken sånn at den ikke velter. Jo mer intrikat det blir jo mer er det som kan gå i stykker... Å feste noe i bånn kan innebære å lage hull i pulken, noe som kan ødelegge gli i tillegg til at den vanskelig blir helt tett - en god egenskap for en pulk å ha når man skal krysse islagte vann med overvann!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke til intensjon å lage en hel masse hull, nei... :P Forøvrig et meget bra forslag. Ser at det er innsnevringer i bredden ca. 2/3 framme i pulken. Antar at denne kan fungere bra til å holde på plass reima som strekkes rundt. På REI.com oppgis kanthøyden til ca 15cm, og dette ser ut til å gå bra mtp. hoftebeltetog tykkelse på sekken. Vil jo ikke ha hofta INNI pulken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja er vel kanskje noe mer bærekonfort med en ryggsekk ja. Tenkte kanskje bare det var lettere å finne en en kjempebag, enn en kjempestor sekk. Men lurer på å gjøre noe av det samme med min pulk. Legg gjerne ut noen bilder, når du blir ferdig. Blir spennde detta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Vurderer selv følgende kombinasjon: Pakkrammesekk (recon pack e.l) med lite innhold (ca 8-10 kg på ryggen) og pulken festes i hoftebeltet (resten av vekten i pulken) - ha med jekkestropper slik at pulken kan stroppes fast på sekken ved forsering av vanskelige områder eller ved andre behov.... tror jeg ville forsøkt dette før jeg lagde bæresystem på pulken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man er på tur med så tung oppakning at pulk er et tema, og denne bagasjen skal på ryggen, vil man nok ha bedre bærekomfort enn noen remmer på en 145cm lang pulk kan tilby.

En tanke jeg har hatt selv er imidlertid å kappe pulken slik at den blir ca like lang som ryggsekken, for så å slenge sekken på pulken i lange flate parter. En så kort pulk kan antakelig greit hektes bak på sekken. Ser for meg at en slik løsning kan gjøre turer som "Josten på langs" mer komfortabel. Man skal ikke se bortfra at pariserpulkprodusentene snart ser markedet for pulker i flere størrelser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg har uttrykt meg litt uklart. Tanken er altså å pakke i min Arcteryx Bora 80, for så å legge denne i pulken, feste den, og ta den og pulken på ryggen ved behov.

Busken: REI.com har allerede Paris-pulker i mindre størrelser enn den vi er vant med i Norge. Blant annet denne: http://www.rei.com/product/746021 desverre tror jeg det kan bli urimelig dyrt for porto, selv om pulkene i seg selv er latterlig billige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs jo på hvor mye du har i pulken, men om man stropper sekken fast på toppen av pulken med bæreselene opp vil man jo kunne ta den på ryggen..

En annen sak jeg har savnet på pulk er en patent med noen små hjul, slik at den kan rulles på jernbanestasjonen osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har erfaringer med å bruke Paris som barnepulk? Har snart en liten jeg vil ta med på tur men prisene på "vanlige" pulker er grusomme. Finnes det noe form for vindskjerm og eller ligge/sittepose til paris? Evt kunne jeg strappet fast toppen til barnevogna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paris pulk som barnepulk?

Regner med du ikke tenker deg på skitur de første 2-3 årene da!

Til lek finner du spesielle akebrett med høy ryggstøtte for småbarn, til lengre turer bør du nok ha en ordentlig barnepulk.

Er enig i at de er dyre, men ditt barns sikkerhet og komfort teller vel mer?

Om du ikke skal ofte på tur kan du kanskje låne av noen, tror også det er mulig å leie noen steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jekkestropper, pakkramme og store vanntette poser...? Det blir mye ekstra å trekke på! Jeg tror fremdeles løsningen ligger i å finne ut hvordan du kan feste færrest mulig remmer slik at det er trilstrekkelig stabilt. Vekten bæres vel best nedenfra og opp, og sidelengs slingring forhindres best lenger oppe. Hvis du har pakket i sekken og pulken bare henger utenpå så er trenger ikke stroppene bære allverdens med vekt heller.

Kanskje det går an å lage et enkelt system med små "kroker" eller løkker i enden av pulken? Disse kan på et vis hektes eller festes nederst på sekken sånn at du bare trenger en rem rundt lenger oppe. Har ikke Bora to løkker til isøkser? Disse må da kunne være godt for noe! Hva med å borre to hull som er omtrent like langt fra hverandre som løkkene på sekken, og så kan du ha noen stumper med tau og plastkroker av typen det er på dødmannsknapper så kan disse hukes på utstyrsløkkene. Kanskje det blir litt vinglete..? Hmm! Interessant dette! =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har erfaringer med å bruke Paris som barnepulk? Har snart en liten jeg vil ta med på tur men prisene på "vanlige" pulker er grusomme. Finnes det noe form for vindskjerm og eller ligge/sittepose til paris? Evt kunne jeg strappet fast toppen til barnevogna.

Stroppe fast toppen av barnevogna tror jeg er det beste tipset, tror ikke det er særlig behagelig å ligge og skrangle rett oppå plastikken... Men tyngdepunktet kan bli et problem med denne løsningen.

Du har selvsagt ingen veltebeskyttelse (med mindre du klarer mekke til en reodor-patent). Det må både du og mor til barnet være fornøyd med.

Selv var jeg så heldig å arve en fjellpulk. Det ligger mye arbeid og god design i denne enkle konstruksjonen. du kan jo prøve å kopiere så godt du klarer... Seteryggen fjærer, både selve seteryggen og opphenget. Lett å regulere mellom sitte- og liggestilling. Genial vindskjerm/veltebøylekonstruksjon, bøylen nederst på vindskjermen er den sterkeste på hele pulken. Åpen vindskjerm klapper sammen ved velt og beskytter ungen din. Er også godt fornøyd med hvordan draget til fjellpulken fungerer både opp og ned, men har aldri prøvd noe annet så skal ikke være religiøs på drag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du problematiserer dette litt unødig :) Du legger sekken ned i pulken med bærereimene opp og binder den fast i hullene som er på hver side av pulken. Sånn, ferdig! 4 mm tau funker fint.

Pulken veier like lite som et lett akebrett så det ikke er behov for noen ingeniørløsninger for å binde fast. Det er omtrendt like lett som å feste spaden til sekken. Dersom du tenker å ha en bag til i pulken kan du gjøre det på samme måte, men da må også bagen bindes fast, gjerne i både sekk (over hodet) og i pulk. Men jeg er i tvil om du får så mye mer enn bare sekken i pulken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du problematiserer dette litt unødig :wink: Du legger sekken ned i pulken med bærereimene opp og binder den fast i hullene som er på hver side av pulken. Sånn, ferdig! 4 mm tau funker fint.

Hehe, jeg påstår ikke at det er et problem, bare at jeg ønsker tilbakemeldinger på ideen :wink: Siden jeg ikke har en pulk for hånden er det litt vanskelig å vite hvilke hull osv. som finnes. Virker som du har prøvd dette selv, og er fornøyd med konseptet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kiter og går lite, men har båret pulken på denne måten noen ganger. Da har jeg brukt bag med bæresystem, men prinsippet blir det samme.

Når du får pulken tilgjengelig kommer du til å se at dette er helt uproblematisk. :wink: Det er hull langs begge sidene på pulken (8 stk tror jeg) som er beregnet på å surre fast pulkbagen. Dersom du surrer fast ryggsekken med reimene opp, noe du sikkert ville ha gjort uavhengig av om du skulle bære den, så har du et komplett bæresystem.

Dersom du bruker en liten sekk kan det være greit å ha sekken bakerst i pulken slik at pulken kommer så høyt som mulig når den er på ryggen. Da unngår man at bakkanten av pulken tar mot baksiden av lårene under marsj. Men dette er ikke noen problemstilling med din sekk som er så pass lang. Den vil omtrendt fylle hele pulken.

EDIT: Og for å svare konkret på spørsmålet: Konseptet fungerer helt fint. Pulken er så pass lett at den nesten ikke merkes på sekken. Men i mye vind fungerer den som litt ekstra vindfang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg ikke har en pulk for hånden er det litt vanskelig å vite hvilke hull osv. som finnes.

Det er mange små hull langs siden av pulken, på hver side. Når man trer draget skal man egentlig "sy" et tau gjennom disse hullene hvilket gjør at man har massevis å feste bagasjen med. Jeg pakker oftest pulk med Northface-bag i str. L, dagstursekk og telt. Det går an å bære det fra NorthFace baggen, dagstursekken kan bæres på magen samtidig. Jeg tror det vil gå helt fint å bære pulken utenpå din Bora80.

Jeg syns det er enklest å styre pulken dersom vekten er fremst, og det er som regel mest vekt i baggen. Så det burde bare være for deg å legge sekken opp-ned med hoftebeltet frem, så er settet bærbart.

Sportsnett skulle tatt inn de mindre parispulkene ass.. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Hva med en liten pulk som er lagd i karbon, som kan festes bak på ryggsekken?

Kjøpte nettopp en snøspade i karbon fra Sportsnett. Kun 280 gram. Spaden virker utrolig sterk og stiv.

Tenkte dette måtte være et ypperlig materiale å lage en pulk i...

post-2211-133474703248_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...

Oi, så kult! Det er akkurat dette jeg skal gjøre i min masteroppgave, jeg skal kombinere sekk og pulk til å bli ett produkt. Jeg ser det er lenge siden noen har skrevet noe her, men kanskje noen har fått testet konseptet litt mer? Jeg vil gjerne høre alt om erfaringer og tanker rundt produktet. Hvilke turer vil man bruke det for eksempel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro konseptet om å bære pulk er relativt smalt, altså mere en nisje. De aller fleste som bruker pariser brettet er nok folk som går i fjellet på vinterstid i relativt flatt terreng med ganske mye i pulken. Men klart for de som må transportere en mindre mengde utstyr fra A-B med litt mindre pulker så vil jeg tro det kan være genialt, altså type folk som skal bedrive klatring eller kiting eller andre spesial formål - altså folk som skal bedrive en helt spesiell aktivitet i et område. :) Eller om man må bevege seg i områder som til tider kan ha lite snø eller være veldig ulendt....

 

Viste ikke at det fantes en mindre variant av pariser pulken heller, artig!

Endret av Tor-Erik-L-77
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den turen jeg har testet min Pariser pulk, har jeg bare snudd den og fire den nedover i nedoverbakker. Dette når taudraget ikke var tilstrekkelig og det skjer når det blir litt brattere terreng.

Men sammenlignet med min mann som gikk med en pullk med fjellpulkendraget, måtte jeg hele tiden stoppe, løsne taudraget, stoppe, dytte pulken bakover, ta opp taudraget, og ved en bratt bakke stoppe og snu pulken, mens han bare gikk og gikk og måtte vente på meg hele tiden. Jeg har derfor nettopp stjålet :oops: 2 brøytestolper fra langs veien (det begynner jo å bli sommer) og skal prøve med en drag gjennom disse. Jeg håper at det krever litt mindre stopping underveis når det bare går litt nedoverbakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Acapulka har vel en pulk som heter scandic tour 100 som er beregnet for akkurat dette formålet. Men den koster sikkert flesk. Har selv tenkt tanken på en slik pulk, eventuelt å bruke et akebrett som pulk til turer hvor jeg skal anlegge basecamp for toppturer og isklatring. Da er det svært praktisk å ha muligheten til å hive pulken på ryggen når man skal kjøre noen svinger hjem igjen. Vil også tro det er ganske praktisk når man kommer til den trange krattskogen vi har i Troms. Er riktig nok litt skeptisk til å bruke akebrett hvis det er mye løssnø. Har forøvrig ingen erfaring med pulk så vet ikke hva jeg snakker om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.