Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor tung sekk bærer dama di på tur?


strebus85

Anbefalte innlegg

Annonse

Samboern kjøpte seg en flott arteryx sekk på 85 liter, og siden ergonomiske sekker blir litt ubehahelige å bære når de blir for tomme, pleier hunn aldri å være alt for grinete på å fylle den opp. Problemet er selvfølgelig vekta. Derfor ender det opp med at hun bærer sitt personlige utstyr + det fellesutstyret som har litt volume, mens jeg tar mitt og det tunge. Prøver å la sekken hennes ligge under 15kg. (må sis at vi aldri har vert på lengere turer enn en overnatting sammen da!)

Jeg er kansje mere positivt innstilt til å bære tungt enn hun, og hvis hun blir for sliten blir det litt sånn som med unger. De setter seg ned i protest :lol: Gjelder derfor å bygge opp en enormt positiv aura, så når den er på plass er hun expert på å la denne auraen vare.

Uansett bærer jeg gladlig litt extra for å ha henne med. Ingenting er bedre smurning i et forhold enn et glass vin ved et vann om høsten til solnedgangen :shock: Også får jeg muligheten til å være litt steinaldermann og bruse med fjæra :P hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her bærer jeg mitt selv, er jo ikke plass til fellesutstyr når jeg skal ha med meg sminkesaker for 14 dager på tur, hårføner, krølltang, hårspray, div shampo typer etter forholdene, samt allt det pene undertøyet mitt. For ikke å glemme puta mi, kan ikke sove skikkelig uten spesialputa sånn at frisyren holder seg til dagen etterpå. Tenk om jeg må våkne opp med håret til alle kanter!

Så får gubben og hundene bære resten..

:roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg ikke har noen gubbe må jeg pent bære alt ustyret selv. Og turene blir dermed lagt opp ift. hva jeg orker å bære. Luksus som sminke og hårføner og ørten klesskift utgår uansett med skyhøye knespark.

Når det er sagt: Hadde jeg hatt en gubbe, skulle han pent ha fått båret litt tyngre enn meg. Likestilling eller ei, så er det et faktum at menn er fysisk sterkere enn kvinner og det skulle bare mangle at de ikke da bærer litt mer enn oss damene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sambo bærer tyngre enn meg, det går i ca samme baner som Lindap.

F.eks på ukestur i sommer var min rundt 13 +/- og sambo sin ca 17 +/-.

Justeringer gjøres underveis, sambo sin sekk er alltid tyngre enn min, men fortsatt fordelt slik at begge klarer sin egen sekk uten større problemer. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel heller problemet mitt og vårt at det blir for lite tur, ikke hvem som bærer hva....

På det personlige plan er jeg en ivrig tilhenger av prinsippet yte etter evne, motta etter behov. Min storsekk-størrelse (130 liter) og dagstursekk-størrelse (55 liter) speiler dette prinsippet. Sekkene er ikke valgt fordi jeg er spesielt stor eller sterk - men fordi jeg er en god del sterkere enn kona. Hun veier under 60, jeg veier over 90... skulle bare mangle jeg bar litt mer.

Dessuten praktiseres prinsippet om "motta etter behov" også på områder som mat og vin, og da er det kanskje ikke helt urimelig at jeg bærer mest. Men for all del, kona er ingen pingle og bærer så klart sin del og vel så det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg blir direkte fornærmet om gutter tilbyr seg å ta noe av vekten, når jeg fint kan bære mitt pluss det tyngste fellesutstyret selv. For damer som ikke vil eller kan bære tungt, er det fint om mannen vil bære mer, tross alt er det forskjell på vekt og medfødt anlegg til prosent muskelmasse...

Men etter å ha blitt syk, ser jeg behovet for hjelp når jeg ikke klarer bære mer enn et par kilo selv... Da er kjæresten en super hjelp! Vi blir enige om hva jeg skal ta, og så regulerer vi undervegs. Og så er hund med kløv et veldig godt tips! I tillegg til å laste av mye vekt, er det mye enklere å gå med hund, siden den vil trekke litt også - og det er ikke mye trekking som skal til før det blir MYE lettere å gå!

I stedet for å anta, spør heller hvor mye hun kan tenke seg å bære, det er faktisk forskjell fra person til person.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.