Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor tung sekk bærer dama di på tur?


strebus85

Anbefalte innlegg

Det er mye snakk om sekkvekt og lette ting vs. tunge ting. Vekt er en viktig premissleverandør for en toppers tur. Men når du er på tur med madammen, hvor tung sekk ender hun opp med å bære?

Kona mi blir grinat om sekken bikker 15 kg, så jeg jobber hardt som faen for å holde sekken hennes så lett som mulig. Hvordan gjør dere det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Been there, done that. Har funnet ut for en del år siden at når en skal ha med fruen på tur, så MÅ en finne seg i å bære. Derfor har jeg bl.a en Norrøna Recon Pack som kan bli 140l til dette formålet. Madammene skal helst ikke bære så altfor mye vettu;) Litt kan de bære, men slik som telt, kokeutstyr ol. kanskje tom. begge soveposene bærer jeg. Slik er det med den saken! 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har savnet dette temaet her!

Som mann så mener jeg at mannfolk bør ta den tyngste børen, vi er tross alt mer fysisk sterk! Madammen min har som oftest en 40 liter sekk, mens jeg kjører full pakke! Til gjengjeld er vi blitt flinkere til å legge igjen luksus gjenstander. Litt her og litt der blir fort kilo!

Et lite tips til resten av mannfolkene her inne. Damer fryser lettere enn oss menn, slik jeg har forstått det! Så alltid ha med extra ull til madammen deres! 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er flink nok til å pakke og sterk nok til å bære utstyret sitt sjøl! Jeg er veldig stolt! :D Hun bærer lettere enn meg, men det er helst fordi jeg i et svakt øyeblikk hiver slakkline, klatresko, kalk eller andre rare ting oppi, sånn i tilfelle.

Om noen skulle få vondt eller bli lei så er det bare solidarisk å hjelpe til 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...det er helst fordi jeg i et svakt øyeblikk hiver slakkline, klatresko, kalk eller andre rare ting oppi, sånn i tilfelle.

Vi er visst ganske like :D Viktig å ha det gøy på tur ass...

Alltid Spade Stang og Søker. Så har man noe å leke med om kvelden 8)

Never a dull moment...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid Spade Stang og Søker. Så har man noe å leke med om kvelden 8)

Når madammen blir med på tur trenger man ikke en spade for å ha noe å leke med på kvelden;)

Også for å være litt konstruktiv også; Stort sett jeg som bærer fellesutstyret, men hun tar sminkesakene sine sjøl!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cecilie bar 28kg tung sekk på starten av en tre uker lang fjelltur i Børgefjell i 2001. Siden ho veier 57kg var dette slett ikke dårlig. Jeg var vel omkring 75 kg den gang og gikk med 38 kg på ryggen. Ho klarte seg bedre enn jeg.

Når det er sagt så har den vesle mauren dratt og bært tunge bører mange ganger. Det har hun har fått igjen for seinere.

Jan-Eilert

Kløvhund er tingen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver

Da jeg og kona var begynt ilag, gikk vi en tur hytte-til-hytte i Jotunheimen i påska. Vi startet med 17 kilo på meg og 13 på henne. Den siste dagen gikk vi fra Nørstedalseter til Bøvertun der bilen var parkert. Hun var sprek som en fole, og kommenterte et par ganger at det var da fælt så treg jeg var.

Men da jeg lempet hennes sekk inn i bilen fikk jeg svaret, den var myye lettere enn 13 kilo. En kontrollveiing (som hun ikke syntes var nødvendig) viste 9 kilo på hennes sekk og 21 kilo på min. Etter en rekke dager med opp og nedpakking hadde alle de tunge sakene havnet i min sekk, mens de lette hadde havnet i hennes. Kvinnelist :P:!::D

Siden da tar jeg alltid en sjekk på hennes sekk og min etter et par dagers tur, men det har gått bra siden. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

normalt sett så er det jevnt fordelt når vi er på tur. kan hende att min er litt tyngre, men da er det kun snakk om none kilo.

kan være att jeg tar innertelt og hun yttertelt. slike ting.

men hun får alt bære sitt eget utstyr selv og det gjør hun fint. hun er sterk!

robert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hører det er mange som har sterke damer rundt omkring her. Selv om det til tider kan være litt slitsomt å bære tungt, så mener jeg at vi karer skal bære en god del tyngre. Sier seg selv av sånn som jeg som er 191cm og 112kg må bære betraktelig tyngre enn min samboer på 167cm og 63kg. :P Vi karer må nok finne oss i å bære tungt, synes nå jeg da! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hører det er mange som har sterke damer rundt omkring her. Selv om det til tider kan være litt slitsomt å bære tungt, så mener jeg at vi karer skal bære en god del tyngre. Sier seg selv av sånn som jeg som er 191cm og 112kg må bære betraktelig tyngre enn min samboer på 167cm og 63kg. :P Vi karer må nok finne oss i å bære tungt, synes nå jeg da! :D

Ikke faen! Se mitt forrige innlegg!

Fra spøk til revolver.

Hva hvis du med dine 112 kg muskelmasse og 40 kg på ryggen blir halsende etter snella di med 10 kg i motbakkene. Da kan hun kanskje få lov til å bære hårføneren selv? Saken er vel å prøve å fordele slik at begge kan ha en ok tur og at det ikke går saktere enn nødvendig fordi den ene av kjønnmessige årsaker skal måtte bære uforholdmessig tungt? Etter flere desenniers kvinnekamp må pikene nå ta sin del...

Hadde forresten en fin avtale på en tur i sommer sammen med en 68 kilos O2-snapper (mann). Han er mye raskere enn meg i motbakkene selv med mye større andel av totalvekten på ryggen, men har litt skrantende knær. Han bar sikringsutstyret opp og jeg bar det ned. Tror det gjorde turen LITT raskere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg er dame, må jeg også kunne svare på hvordan fordelingen er hos oss. Min mann pleier å bære sånn 5 kg mer enn jeg. Noe som er rimelig, siden han er stor og sterk. Fordelingen kan være 10 vs. 15 kg, 15 vs. 20 kg eller 22 vs. 26 kg, alt avhengig av hva slags tur det er. For meg går grensen på det jeg kan bære rundt 23 kg. Det er så tungt at jeg ikke klarer å sette sekken på min egen rygg. Og da klarer jeg bare å gå i flat terreng.

Vi fordeler slik at han bærer telt og primus og jeg bærer gryter, første hjelpssaker og toalettsaker. Vi fordeler maten, kanskje litt skjevt. Begge bærer egne klær, sovepose og liggeunderlag. Sminkesaker blir hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å bære rundt 20-25 kg avhengig av hva slags tur det er, Fruen har vi funnet ut er mest hyggelig på tur hvis vekten ikke bikker 12.8 kg med full camelback. Skal sies at vi også har to hunder, der den ene ærer ca 13-15 kg med hundemat og noe felles utstyr, og en annen hund med fjellduk, tarp etc, mye volum men vekt på rundt 10 kg. Mye utstyr, men når vi er 4 til å bære er det null problem.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.