Gå til innhold
  • Bli medlem

Alpin/isklatrestøvler


Espen K

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg sitter og kikker på fjellstøvler til bruk på isklatring, bre og topptur. har sett på blant annet Scarpa Cumbre, Scarpa Alpha og LaSportiva Nepal. Har noen erfaring eller synspunkter på disse? Meninger på hvorvidt jeg burde ha plast eller ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 2 uker senere...

Kan kun uttale med om Nepal EVO Gtx benyttet til isklatring i 2 år-> anbefales, stiv fleks, men samtidig ganske myk i ankel, meget forseggjort, varm, passer fint til step-in (f.eks Petzl M10).

For toppturer og brevandring synes jeg den blir for stiv, og benytter da heller Scarpa Charmoz eller Crispi Besseggen.

Plast eller lær ? Tja...jeg har bare hatt lær, men tipset jeg fikk fra en erfaren isklatrer var at lær gir mer sportklatrefølelse pga større fleksibilitet i ankel (følelse og kontroll), og er stort sett mindre klumpete og kanskje lettere (?). Plastens gir nok mer støtte og er varmere, spesielt hvis du tenker på kalde forhold, høye fjell eller flerdagersturer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble et par Cumbre, de sitter som et skudd på foten min. Det var ikke så populært å klatre på trærne i den lokale parken, så nå venter jeg i smerte på juleferie om ei lita uke. Er det noen steder i Osloområdet hvor isen har begynt å forme seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.