Gå til innhold
  • Bli medlem

Barnepulk....


lommelun

Anbefalte innlegg

Driver å lurer fært på hvilken pulk jeg skal gå for å kjøpe...

Noen som har erfaringer med fjellpulken vs. norpulken?

Noen som har brukt Norpulken Mini?

- hvordan er størrelsen på denne kontra den "store" utgaven?

Det primære bruksområdet blir småturer og mye av det vil bli i preparerte løyper..

Jeg trener endel på ski om vintern og tenkte blant annet å ha lillejenta på slep når jeg skøyter meg en runde i lysløypa..

I beskrivelsen av Norpulken hos XXL så sier dem at den lett kan bygges om til varepulk.. Noen som har prøvd dette?

Dan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har bare prøvd den en gang, men mitt inntrykk er at den ikke er så retningsstabil som fjellpulken. Jeg vil tro at den også er en del tyngre. Det er jo litt prisforskjell, men jeg ville gått for fjellpulken. Den har også veltebøyler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Kjøpte nylig Norpulken brukt. Gikk for den ettersom den skal ha bedre flytegenskaper i løsere snø og at den har et bedre system når det gjelder å justere ryggen når barnet f.eks sover. I tillegg synes jeg at det virker litt tryggere med den 5-punkt selen istendet for kun et magebelte som fester barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen for at denne tråden ikke flommer over av innlegg er nok så enkel som at det neppe er så mange her inne som har prøvd både Fjellpulken og Norpulken.

Når det gjelder bruk av sele, er jeg ikke sikker på at en 5-punkssele er det jeg ville brukt veldig mye i en pulk, iallefall ikke de første årene. Hvordan kombinerer du 5-punktsele og varmepose? Snitter hull i posen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde med et vennepar på tur i helga. De bruker vanligvis norpulken, men lånte nå en av våre fjellpulken barnepulker. Deres konklusjon av at de likte fjellpulken vesentlig bedre enn norpulken. Mye pga draget og vekt. Selv har jeg kun erfaring med fjellpulken. Vi har to stk, og er veldig fornøyd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Da har jeg fått brukt pulken jeg endte opp med endel og kan gi litt feedback...

Jeg kjøpte Fjellpulken sin barnepulk på XXL til 4299,-

Monteringa til Fjellpulken tar noe tid, men er helt greit... Er man en knotpung så går det kanskje også.. :wink:

Hvordan den er å dra:

Jeg har brukt pulken primært i oppkjørte løyper og scooterspor...

Har gått litt i løssnø, men det er ikke mye.

Når jeg går hvor det er spor så ligger pulken glimrende i sporet uten å ødelegge disse og den er veldig lett å fin å dra. Fjæringene på pulkdraget gjør det behagelig å dra pulken...

Med påskeføre i anmarsj og rød voks under skia så glei pulken faktisk utrolig bra idag... Kunne lange ut i skikkelig diagonalgang med bra tempo uten problem og nedover så gikk det så det susa....

Pulken er veldig retningsstabil og skeiner lite i svingene selv i stor fart.

Ift. Norpulken Mini som en kompis har så er Fjellpulken mer retningsstabil.

Den virker også som at den er endel lettere å dra..

Det lille jeg har brukt den i løssnø så er den selvsagt mye tyngre å slite etter seg, men den flyter godt... Det havner alikevel noe snø oppå foran...

Har kjørt noen bakker i dyp løssnø og pulken er kjempegod i unnabakkene...

Iflg. vitner så var den heftig over på sida i en sving i dypsnøen, men retta seg fint inn igjen og var ikke nær å velte.

Innhold, sete, trekk, vindu etc.

Setet er fjærbelasta noe som er veldig behagelig for ungen når det humper endel som det naturlignok gjør på hardt underlag.

Ett belte over magen er nok tilstrekkelig sikring virker det for meg. Blir heller ikke så mange hull ta i voksiposen.

Pulken leveres med et underlag (ca tilsv. bamse) i bunnen... Har også et saueskinn + dunpose som lillejenta sitter i.

Skjermen er god å justere og har en veldig behagelig solskjerming. Jeg trenger sjeldent å ha på solbriller i tillegg på lillejenta.

Seteryggen er veldig lett å jusetere opp og ned... Jeg har ikke vært nødt til å justere "stramminga" i bunnen av pulken da seteryggen har holdt seg der jeg vil på tur.

Draget til fjellpulken har fjæring noe som gjør jobben med å dra pulken svært behagelig..

Hovedgrunnen til at jeg vurderte Norpulken istedet for Fjellpulken en stund var pga stormtrekket til Norpulken...

Fjellpulken har en løsning som er like bra ved at det er 2 hemper som man huker på stramme-hjulene til skjermen også legger hele trekket over..

Brukte det idag på Blefjell med skikkelig blåst og snøføyk og inni var det veldig bra for barnet.

Det at skjermen kan både stå opp og legges ganske langt ned ser jeg på som et ubetinget fortrinn til Fjellpulken vs. Norpulken..

Plassmessig har nok Norpulken Comfort et fortrinn da den er noe større...

Hvordan disse er oppimot hverandre i løssnø vet jeg ikke..

Konklusjon

Svært godt fornøyd med pulken og har hatt flere fine skiturer i vinter...

Lillejenta på 8mnd har det veldig godt baki der og den er fin å dra både når vi labber avgårde med fjellskia og når jeg spenner på meg treningsskia for å ta en liten tur i skiløypene...

Skulle jeg kjøpt ny pulk idag ville jeg ikke vurdert Norpulken fordi at fjellpulken ligger så enormt bra i sporet og er så lett å dra, og har i tillegg en like god løsning for stormtrekk som Norpulken har...

I tillegg har fjellpulken etter min mening et bedre drag...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.