Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjørebelte til hund


Arne-Johan

Anbefalte innlegg

Heisann!

Kjøpte for en tid siden Jægerens kjørebelte til Jeger og Hund (dott no) og har problemer med at dette ikke blir liggende i ro på hoftene men sklir oppover og havner på korsryggen.

Har prøvd å sy på "anti-skli-stoff" men dette slites fort av.

Dette har jeg nå:

kjorebeltesorta.jpeg

Er det noen som vet av et kjørebelte som har antiskli som forhindrer dette? Bruker dette til turgåing og snørekjøring med hunden om vinteren.'

Takker så masse for alle svar!

Arne-Johan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forstår godt problemet! Ryggen må du passe på, for flere hundekjørere jeg kjenner som har brukt "ryggbelter" har fått prolaps som resultat. I utlandet som Tsjekkia, USA, Tyskland og andre hundekjørerdestinasjoner selger de belter som skåner ryggen mye bedre. Dette er et eksempel https://www.canix.co.uk/shop/index.php?_a=viewProd&productId=17 , men du finner sikkert billigere modeller. Søk på "belt", "skijoring" og "dog" på google, og se hva du finner. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, takk for raske svar fra dere begge! Jeg må innrømme jeg synes den klatreselen så veldig intr. ut og forsåvidt de utenlandskemodellene fra Sondre også.

Et spørsmål til klatreselen, er denne skikkelig solid da? Og er den komfortabel å ha på? Synes det ser ut som den har litt tynne reimer så kan kanskje se for

meg at disse gnager..? Eller..?

Arne-Johan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan skaffe deg et Baggenbelte som er tilnærmet lik Jægerens belte, men som har skrittreimer som hindrer beltet i å skli opp. Dette fungerer!

Alternativt kan du skaffe deg Non-stop dogwears sitt comfortbelte http://www.non-stopdogwear.no/index.php/nsdw/Vaare-produkter/Comfort-trekkbelte. Dette er utviklet av norske hundekjørere og fungere også veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt den selen i to vintersesonger nå, dvs ca 250+ dager på ski.

Holder fint den.

Har ikke hatt noe problem med gnaging eller vond rygg etter at jeg begynte bruke den. Har solidere klatreseler og men synes faktisk den spinkle er best.

I tillegg fungerer selen fint til bruk på bre og skikjøringsele der det kan være nødvendig med sikring/ rapell.

Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har drevet med hundekjøring i mange år og er veldig fornøyd med belter i tykt lær.

Smører de med impregnering så de blir noe smidigere, men må innrømme at jeg aldri

har brukt belter av den type du her nevner. Er skeptisk til utstyr med for mye dill dall på.

Velger heller løs belteveske og flaskeholder som jeg fester på beltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen alle sammen! Som ny medlem her og mitt første innlegg må jeg si jeg er imponert over responsen her i forumet.. 8) Kjempebra! :D

Alle disse alternativene ovenfor ser jo veldig bra ut da.. Vanskelig å gjøre seg opp en mening hva man evtl. skal gå for bare etter bildene og erfaringene til andre, man finner vel ikke ut hva man blir fornøyd med før man har prøvd det.. Men får se litt på pris og vurdere opp mot dette..

Mottar gjerne flere tips!

Har dere gode tips på nettsider med gunstige priser på slikt utstyr eller må man bare lete..?

Med det samme så kan jeg jo også spørre om en god trekksele til hunden min, det er en gordonsetter hann, ikke så veldig stor av seg, men normalt bygd.

Noen gode tips her?

Takk no en gang for alle svar :)

Arne-Johan

PS: Sherpa har du noen bilder som du kan vise fram på noen nettsider av hva du bruker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trekksele til GS: Ofte tynn, vanskelig å få standardseler til å passe. Kontakt seleverkstedet www.seleverkstedet.no og få spesialsydd en sele som passer bikkja perfekt. Jeg bruker ofte å sammenligne det med kjøp av ryggsekk til deg selv, også der vil du ha noe som passer kroppen. Spesialsydd nomesele koster 5-600 kroner, mens du må ut med 800 kroner for å få ei dragsele som også har feste for pulk.

Ellers har Non-stop dogwear også ei sele som jeg hører mange skryter av. http://www.non-stopdogwear.no/index.php/nsdw/Vaare-produkter/Free-Motion-sele. Denne selen er imidlertid primært tiltenkt vorstere, og jeg vil derfor sterkt anbefale deg å få spesialsydd ei sele dersom du vil hundens beste.

Kjørebelte: Non-stop ligger på 3-400 kroner. Baggen rundt 400 kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.