Gå til innhold
  • Bli medlem

Øytopper


snilen

Anbefalte innlegg

Annonse
  • Svar 68
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Tanken vår var først øy hopping langs norskekysten, men det er flere som spør om topper i ferskvann. Kanskje det kommer etter hvert. :D

Når det gjelder øya Austra, er det en stor forglemmelse.. Sorry :lol:8) Takk for at dere følger med. Kommer nok på plass i morgen. :lol:

Godt mulig det blir ca 400 øyer tilsammen. :D Dette må være toppen for de med kano. Dvs. lykke til med Træna. :lol: Håper mange legger inn gode rapporter og bilder. :lol: Otto og Inger Lise :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inger Lise,

Skulle bare mangle at det ikke var noen "skjønnhetsfeil" på ei så omfattende liste :(

Er spent på hvem som blir den første til å komplettere denne lista - og ikke minst når.

En del av moroa er vel at det ikke går rutegående trafikk til / mellom en god del av øyene, slik at selv den enkleste topp kan kreve en hel del planlegging.

Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble litt nysgjerrig på om jeg kunne finne feil i midt nedslagsfelt og det fant jeg. Tror nok det tar litt tid å få en slik omfattende liste helt komplett. Her er mitt bidrag til rettelser i Tromsø området.

Kartblad Rebbenesøya 1535 III

Store Måsværet, høyden er 138 m

Grøtøyas høyeste topp er Store Bukketinden på 577 m

Rebbenesøyas høyeste topp er Geittinden 689 m

Andammen, høyeste topp heter Nordkollen 313 m

Kartblad Sandøya 1435 II

Stortinden på Sørfugløya er 360 m

Kartblad Helgøya 1535 II

Storheia på Helgøya er 486 m

Kartblad Reinøya 1534 I

Høyeste topp heter Reinskardtind eller Keipen og er 883 m

Kartblad Gryllefjord 1333 I

Torskøya, høyeste topp er 149 m

Kartblad Tromsø 1534 III

Skjellstonghaugen 105 m er høyeste topp på Håkøya

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, folkens og takk til Joker for veldig nyttige input. Jeg har lagt inn alle de feilene/manglene som du påpekte.

Øytopplisten er nå på 393 topper, men vi kommer til å legge inn de få ferskvannsøyene over 100m også. Det som er litt morsomt er at det er 402 ulike kommunetopper (det er 28 doble). Dersom dere finner flere mangler nå, så kan faktisk antall øytopper bli flere enn antall kommunetopper :wink:

Frode i wwv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter forslaget om å ta med øyer i ferskvann, men da med høyde over ferskvannet. Gudfjelløya i Lierne er den høyeste av disse så vidt jeg vet.

Et definisjonsspørsmål: Hva med menneskeskapte øyer?

Jeg ser Nøtterøy og Jeløya er med på listen, mens Lindesnes-halvøya som nylig er blit en øy ikke er med. Alle disse 3 øyene er menneskeskapte ved at det er gravet en kanal som skiller dem fra fastlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Det finnes internasjonale diskusjoner av tema som dette, oppsummert er det

stor enighet om aa basere denne type lister paa naturen slik den er/var UTEN

menneskeskapte forandringer. Dette burde bety at man ikke tar med oyer som har

oppstaatt ved at noen har gravd en kanal etc. Det faller litt i samme klasse

som forsoket paa aa gi Moere og Romsdal en 2000 meter topp ved aa bygge opp

fra 1999, mao. slikt gjoer man ikke og dersom det er gjort boer det ikke taes med.

Jeg ser at WWV ogsaa har en 2000 meter liste paa trappene, det er bra, men i god

tradisjon for aa fremme de to WW (dvs. fokus er paa aa finne turmaal med god

spredning, slik som kommuner og oyer etc..) synes jeg at listen burde ha en KUTT ved

100 meter PF. (Konsistent med oytoppene). Det finnes mange vel etablerte lister allerede

for PF 30 og endog PF 10. En annen maate aa gjoere dette paa er aa liste alle 2000 metere

ORDNET etter PF istedenfor hoyde, da kan man etablere flere maal, feks. foerst ned til PF 100,

deretter (for spesielt interesserte!) ta med knausene ned til PF 30 etc..

WWV er antagelig rett forum, veletablert som det er, til ogsaa aa etablere TURMAAL direkte

etter PF, Dersom det er interesse, kan jeg feks. levere fylkesvise lister over alle topper

med PF over 600 meter, dette svarer til kategorien "Major Mountains" internasjonalt, tilsammen

er dette omlag 600 topper.

Hilsen Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Statens kartverk sier følgende om Lindesnes:

*Etter utgraving av båtkanal ved Spangereid, betraktes Lindesneshalvøya i noen sammenhenger som en øy. Ifølge FN's definisjon er området ikke å betrakte som øy, siden kanalen er et menneskeskapt inngrep. Spangereidkanalen som går fra Høllebukta i Lenefjorden i vest gjennom sentrum av Spangereid til Båly havn i øst, er 930 meter lang, 11 - 25 meter bred, er 2 meter dyp har friseilingshøyde på 4,5 meter. Kanalen ble åpnet for trafikk 22. juni 2007. Offisiell åpning fant sted 5. juli av H.M. Dronning Sonja.

I så fall burde heller ikke Nøtterøy og Jeløya heller bli regnet som øyer, det har du helt rett i. Jeg venter litt med å gjøre slike endringer. Aner at det kan bli en liten diskusjon rundt dette :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Petter. God idé dette med å legge inn major mountains på wwv. Vi får komme tilbake til det på nyåret.

Jeg ser at dette med 2000m med PF>30 er litt for spesielt interesserte, så vi burde kanskje hatt to lister her. En i tillegg med PF>100. Jeg skal tenke litt på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere skal vel ikke ha med øyer på innsjøer? Ærlig talt. Hvor høye er øyene på regulerte vann da? Vinterbestigninger på innsjø-øyene blir jo bare juks. Nei, hold dere til saltvannsøyer, så kan dere ha en egen liste med ferskvannsøyer. Når jeg tenker meg om, dropp hele ideen med ferskvannsøyer, de er jo bare øyer i noen korte sommermåneder. Skal ferskvannsøyer være med så kan vi jo ta med halvøyer også, og da blir Jiehkkevarri 1834 Norges høyeste øytopp, den ligger jo på Lyngenhalvøya. :?

Ja, ja det e no det æ har å si om saken.

Har forresten funnet et par feil til. Ørja og Hekkingen er to fine øyer i Troms, men de ligger ikke i Tromsø kommune. Ørja tilhører Torsken og Hekkingen tilhører Lenvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Det er bare så supert når dere følger med. Jeg er enig i at ferskvannsøyer kan være på egen liste , hvis de i det hele tatt skal være med. Joker har gode poeng. :) Når det gjelder Nøtterøy , Jeløya og muligens Austra så er toppene her også kommunetopper. Og dit må alle som samler på kommunetopper lell. :) Fått et tips om Håøya i Porsgrunn, der skal det også ha vært gravd ut kanal for mange år siden. Jeg har i dag snakket med kartverket ang definisjon av øy. Får svar i morgen. :( Venter i spenning :D Ps. lurer på hvor mange topper norges-grensa går over? Er det noen som vet det. :?

Inger Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere skal vel ikke ha med øyer på innsjøer? Ærlig talt. Hvor høye er øyene på regulerte vann da? Vinterbestigninger på innsjø-øyene blir jo bare juks. Nei, hold dere til saltvannsøyer, så kan dere ha en egen liste med ferskvannsøyer. Når jeg tenker meg om, dropp hele ideen med ferskvannsøyer, de er jo bare øyer i noen korte sommermåneder. Skal ferskvannsøyer være med så kan vi jo ta med halvøyer også, og da blir Jiehkkevarri 1834 Norges høyeste øytopp, den ligger jo på Lyngenhalvøya. :?

Ja, ja det e no det æ har å si om saken.

Øy og halvøy er to forskjellige ting. Hele fastlands-Norge er forresten på ei halvøy. Jeg synes ferskvannsøyer må med, da de er sjeldnere vare enn saltvannsøyer.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fått et tips om Håøya i Porsgrunn, der skal det også ha vært gravd ut kanal for mange år siden. Jeg har i dag snakket med kartverket ang definisjon av øy. Får svar i morgen.

Inger Lise

Samme forholdet i Florø. Her vart kanalen bygd så tidleg som i 1860 åra. Så Brandsøy og Floralandet er eigentleg berre ei øy.

Dessuten blir namnet Solheimfjellet aldri brukt om toppen. Den heiter no Brandsøyåsen, sjølv om den på kartet ligg rett ved sida

av toppen.

www.digitaltfortalt.no/show_single.aspx?art_id=584

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stemmer for å ta med Jeløya, Nøtterøy, Lindesnes-øya og alle disse menneskeskapte øyene i den komplette øytopp-listen. Men vi merker disse spesielt med at de er menneskeskapte. På samme måte kan vi ta med alle øyer i innsøer, men merke disse at de er ferskvannsøyer. Så blir det opp til hver enkelt hva de vil samle på.

Antallet øytopper vil da bli litt ulikt alt etter hvordan man tolker det:

Totalt antall øytopper = Antall naturlige saltvannsøyer + Antall menneskeskapte øyer + Antall ferskvannsøyer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.