Gå til innhold
  • Bli medlem

Telemarkstøvlar i lær


fjordafyr

Anbefalte innlegg

Eg er sikkert ikkje åleine om å sakne verda sin beste turstøvel til lette topptur/telemarkski, nemleg legendariske Asolo extreme.... den med lav skjæring bak. (sukk!)

Har ikkje hatt ein gnagsårfri toppturdag sidan eg måtte gå over til plasten sitt fukthelvete på slutten av 90-talet...

Lurer dermed på om nokon med liknande erfaringar , på si vandring kring i verda, har sett noko som KAN eratatte denne legenda.

Den må vere stivare i skaftet enn Varg skavl. Viss ikkje er det ikkje dugande til nedtur, og det må det jo vere!!

Har sett Scarpa Wasatch på USA-sider....Har nokon der ute røynsler med denne støvelen?

Kan denne skaffast her til lands?

Finst det andre lærstøvlar med avstivning inne i skaftet??

Med von om å få høyre synspunkt og tips om løysingar ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da gamle Regent sport i Pilestredet i Oslo gikk konk for noen år siden hadde de et lager av Extreme (den høyeste uten spenner). Jeg fant to i min størrelse og kjøpte dem for 250 pr par.... :)

Restlageret ble med over til sykkelverkstedet som ble åpnet da Regent stengte. Det er mulig han kan ha noen igjen på bakrommet..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips.

Har sjølv sett sidene til Andrew shoes... Dei manglar igrunn berre akkurat denne type støvel. Elles bra sortiment.

Når det gjeld tipset ditt Lompa, må eg berre seie at du gjorde eit kupp!! : ) -og det kunne ha vore interessant å sjekke ut.

Men den støvelen eg ser etter er frå tida før Extreme kom med spenner. Den modellen som var parallell med spennemodellen, hadde høg spoiler i skaftet bak, og dermed ikkje laga for å gå særleg langt med. Modellen før derimot....Sleit ut to par heilt til dei revna... : )

har einkvan gode røynsler med å bestille skiutstyr frå amerikanske butikkar??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips.

Har sjølv sett sidene til Andrew shoes... Dei manglar igrunn berre akkurat denne type støvel. Elles bra sortiment.

Når det gjeld tipset ditt Lompa, må eg berre seie at du gjorde eit kupp!! : ) -og det kunne ha vore interessant å sjekke ut.

Men den støvelen eg ser etter er frå tida før Extreme kom med spenner. Den modellen som var parallell med spennemodellen, hadde høg spoiler i skaftet bak, og dermed ikkje laga for å gå særleg langt med. Modellen før derimot....Sleit ut to par heilt til dei revna... : )

har einkvan gode røynsler med å bestille skiutstyr frå amerikanske butikkar??

Det er riktig som du sier at mine Extreme er høye bak. De er fine til toppturer. Verre til langtur.. :) Jeg har hatt to par Asolo Snowpine. (Den lå et sted mellom Extreme og Snowfield) Det var en utrolig bra modell, som jeg ikke skjønner at de sluttet med.

Jeg skal stikke innom sykkelsjappa neste gang jeg passerer og rapportere om han har flere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg lurer på om disse fra Garmont kan være en erstatning, men de er lettere, med 850g/sko er de lettere enn mine Asolo Morgedal som veier ca 1kg og mye letter enn TeleLights som veier ca 1,5kg:

http://www.telemark-pyrenees.com/shop/product_info.php?cPath=1_65_71&products_id=2858

z_Garmont-Venture-2007-TH.JPG

Så har du moderne tursko fra Fischer, Alpina og denne fra Rossignol (BC X11), noen som har prøvd disse?

3aeb5df0-0b9d-4385-a44a-77b6d1236fba.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om disse fra Garmont kan være en erstatning, men de er lettere, med 850g/sko er de lettere enn mine Asolo Morgedal som veier ca 1kg og mye lettere enn TeleLights som veier ca 1,5kg:

http://www.telemark-pyrenees.com/shop/product_info.php?cPath=1_65_71&products_id=2858

z_Garmont-Venture-2007-TH.JPG

Så har du moderne tursko fra Fischer, Alpina og denne fra Rossignol (BC X11), noen som har prøvd disse?

3aeb5df0-0b9d-4385-a44a-77b6d1236fba.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
  • 6 måneder senere...

Beklager at jeg gjenoppliver denne tråden, men jeg har ett par Asolo Extreme sko fra 1995 som knapt er brukt (1-2 ganger). De har stått på loftet i alle år, og jeg fant dem nå ved rydding. Tenkte først å gi dem til Fretex, men etter å ha sjekket litt på nettet, ser det jo ut til at de muligens er salgbare. Kanskje noen av dere kan si meg om det enda er interesse for disse, og eventuelt hvor mye jeg kunne fått for dem? De er som nye, bortsett fra noen overfladiske riper i læret. Det er den høye modellen uten spenner, størrelse 44 2/3 (US 10 1/2).

Mvh Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.