Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor lenge varer gass - bensin?


Hiawatha

Anbefalte innlegg

Finnes det noen oversikt over hvor lenge en turflaske med gass eller hvor lenge renset bensin varer?

Avhengig av størrelse/volum selvsagt, årstid etc.

Tom :roll:

edit: Eller kanskje denne siden her er brukbar?: http://www.linde.com/International/Web/LG/NO/like35lglgtno.nsf/docbyalias/custser_calc

Jeg får ikke prøvd kalkulatoren fordi jeg har ingen gassflaske hjemme.

edit 2: Siden ingen svarer, så har jeg funnet noe informasjon som kan være nyttig for flere enn meg:

Høy effekt

Mange av dagens gassbaserte kokeapparat for friluftsliv gir rundt 2800 watt i maks effekt. Dette er under gode forhold nok til å koke en 1/2 liter med vann på to minutter, eller en liter på snaue 4 minutter. Er du på tur alene, kan du med andre ord koke vann til en porsjon Real Turmat og en kopp te på to minutter.

Lav vekt

En Primus 2207 gassboks inneholder 220 gram gass. Dette er nok til å koke opp rundt 20 liter vann, noe som igjen holder til drøye 50 porsjoner Real Turmat. Eller omtrent 1,5 timers kontinuerlig drift. Vi har flere ganger fått lunk selv i en romslig Lavvu ved å bruke et gassdrevet kokeapparat som "varmeovn".

10-15 minusgrader

Tidligere gassblandinger var ikke brukbare når gradestokken krøp under null. Nå kan Primus` nye Powergas brukes ned til -15 grader, mens MSR Isopro brenner helt ned til under 20 minus.

Bruker du i tillegg en brenner der gassen varmes opp før den når brennerhodet, og plasserer gassboksen opp-ned (krever brenner med slange til gassboksen), kan du i noen tilfeller bruke gass som brennstoff helt ned mot -30 grader.

Andre triks for å forvarme selve gassboksen er å varme den mot kroppen og så "kle på" boksen en lue eller liknende, eller å sette den oppå kjelen du koker vann eller lager mat i.

Gasslykter

Gass er også godt egnet som drivstoff for telt- og campinglykter. Konkurransen har hardnet noe med de batteridrevne LED lyktenes inntog. Lykter som Primus Micronlantern er imidlertid konstruert slik at de kan brukes i matlagingen ved at mindre kjeler kan plasseres oppe på lykthuset og dermed holde seg varme mens andre deler av retten tilbredes.

Kilde: http://www.sportsdeal.no/123/1149448335

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

<html><body>På primus sine instruksjonsvideoer til Etapower-settet sitt mener de at et par på tur kan greie seg med en medium gassboks en hel uke (antakelig hvis det ikke er snøsmelting involvert), og at det er dobbelt så lenge som den ville holdt om man hadde en panne uten varmeveksler.

Mine erfaringer er at:

en jetboil-original gassboks holder til 4 porsjoner real turmat med snøsmelting

en jetboil-original gassboks driver en sno-peak gasslykt i ca 8 timer

en stor primusboks kan brukes til havregrøt, eggsteking, bacon og pannekaker i minst 10 dager

det funker bra å steke overnevnte egg og pannekaker i teltet, men alt lukter bacon hvis det stekes inne

vannkoking og snøsmelting helst gjøres med bensin-bråkebrenner utenfor teltet

kokt vann som oppbevares på 10 l source-sekk holder seg flytende over natta når man har det i innerteltet, selv i -20&deg.

Bruker Trangia stormkjøkken og evt jetboilbrenneren for å holde ting varmt mens den andre maten lages. Det er flott med stormkjøkken om vinteren; varmen er ikke så intens at den smelter eller lager brennemerker på det man har under. Ofte står de helt fint på snøen og. Dessuten er det en fordel at man faktisk kan steke egg og pannekaker på dem uten at det blir 4000° på midten av panna og 30° på kanten rundt.

Jeg har alltid med meg to store gassbokser på tur med basecamp pluss jetboil-gass til dagsturene. Gassbokser som ikke gir nok futt til koking kan likevel vare i timesvis til gasslykt.

På gassboksene står det at de ikke må stå mer vertikalt enn 45&deg. Jeg vet ikke hvorfor det skal kunne få gassboksen til å eksplodere, men det er uansett ikke et scenario jeg ønsker å prøve ut i mitt telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På gassboksene står det at de ikke må stå mer vertikalt enn 45&deg. Jeg vet ikke hvorfor det skal kunne få gassboksen til å eksplodere, men det er uansett ikke et scenario jeg ønsker å prøve ut i mitt telt.

Det blir (normalt) ingen eksplosjon, men det blir en rimelig heftig ildkule... En gassboks inneholder propan+butan i væskeform nederst og propan+butan i gassform øverst. Står gassboksen rett vei kommer propan+butan i gassform ut når du åpner ventilen. Snur du boksen opp-ned så kommer det propanblanding i væskeform ved inntaket.

Propan+butan i væskeform funker bra på brennere med forvarmingsbøyle (f.eks. Trangia sin stormkjøkken-gassbrenner) fordi propanblandingen da fordamper i denne forvarmingsbøylen FØR de går ut i dysa.

Hvis du skal prøve propan i væskeform på en brenner UTEN forvarmingsbøyle så vil jeg anbefale deg å teste det ut i et sandtak og med klær som står for en støyt ... I stedet for gass vil det komme perler med væske - flytende gass - ut av dysa. Disse vil selvsagt fordampe rimelig umiddelbart før eller i det de tar fyr. Du får MINST 10 ganger så mye gass ut gjennom den dysa når det er flytende som når det er i gassform, trolig langt mer enn 10 ganger... Ildkula blir tilsvarende stor.

På et brannkurs fikk demonstrert dette med en industriflaske av propan (vanlig stål 10 liters med en manuell skruventil som kunne åpnes uten at det var koblet til noen slange). Åpne kobling, tenn på: Liggende propanflaske = 10-15 meter lang stikkflamme. Stående propanflaske = 50 cm høy flamme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir (normalt) ingen eksplosjon, men det blir en rimelig heftig ildkule... En gassboks inneholder propan+butan i væskeform nederst og propan+butan i gassform øverst. Står gassboksen rett vei kommer propan+butan i gassform ut når du åpner ventilen. Snur du boksen opp-ned så kommer det propanblanding i væskeform ved inntaket.

Propan+butan i væskeform funker bra på brennere med forvarmingsbøyle (f.eks. Trangia sin stormkjøkken-gassbrenner) fordi propanblandingen da fordamper i denne forvarmingsbøylen FØR de går ut i dysa.

Hele greia er merkelig. Det står kun på den franske delen av bruksanvisningen på Primus Power Gas 4-season mix 2202; her står det:

ATTENTION: Ne pas incliner a plus de 45° (risque de retour de flamme).

Dette tolker jeg som at flammen kan komme tilbake i gassboksen og få hele driten til å gå i lufta. Det skal jo ikke være tilgang på oksygen inni en slik boks, så jeg skjønner ikke hvorfor.

Nå har jeg forvarmingsbøyle på min trangia-brenner, men jeg har likevel ikke helt forstått forskjellen fra å sette den 45° fra vertikalen. Min personlige teori er at forvarmingsbøylen vil lage et høyere baktrykk idet det kommer flytende brensel inn i den, som øker trykket mot selve brennern. Dette trykket er lavere enn trykket i gassboksen, hvilket gjør at det kommer en returstrøm av flytende brensel gjennom ventilen som er nærmest gassboksen. Væskefriksjonen i ventilen varmer det flytende brenselet slik at det fordamper og på den måten økes trykket i gassboksen til et trykk den ikke tåler. Dette kan man høre under bruk som en en tjoff tjoff tjoff-lyd. Det er vanskelig å forestille seg at dette skal være farlig. Og som sagt er det kun min personlige teori på hvorfor noen skulle anbefale å ikke invertere kannen. Det er også helt sikkert forskjellige lover som gjør at Primus er pålagt å trykke denne advarselen for bruk i Frankrike :roll: At det egentlig ikke er farlig når man bruker brenner med forvarmer.

Dette er sikkert også en av grunnene til at det er nærmest umulig å bruke gassboksen opp ned på en original jet boil. (noe jeg tenkte jeg skulle prøve på et par år siden.) Produsentene har sikkert ikke lov - sikkert heller ikke lyst - til å ha slange på brennere som ikke har forvarming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele greia er merkelig. Det står kun på den franske delen av bruksanvisningen på Primus Power Gas 4-season mix 2202; her står det:

Dette tolker jeg som at flammen kan komme tilbake i gassboksen og få hele driten til å gå i lufta. Det skal jo ikke være tilgang på oksygen inni en slik boks, så jeg skjønner ikke hvorfor.

Ikke jeg heller... ville ikke lagt alt for mye vekt på hva slags pedagogiske virkemidler de bruker for å få folk til å la boksen stå rett vei. Vi er begge enige om at å snu boksen uten å ha snøring på virkemidler og konsekvens kan ha fatale konsekvenser.

Nå har jeg forvarmingsbøyle på min trangia-brenner, men jeg har likevel ikke helt forstått forskjellen fra å sette den 45° fra vertikalen. Min personlige teori ...

Den teorien har jeg store problemer med... Jeg håper ikke du blir lei deg når jeg sier at jeg tror den er feil.

Jeg tror tjoff-tjoff lyden skyldes at overgangen fra væske til gass ikke skjer i en jevn strøm, men ved at en dæsj væskepropan går over til gasspropan relativt omtrent samtidig - pause mens forvarmingsbøylen tømmes for gass - ny dæsj med væskepropan inn i forvarmingsbøylen. Dette gir trykkpulser og tilhørende tjoff-tjoff lyd.

Jeg betrakter ikke trangia med opp-ned boks som risikofritt det heller. Du må ha litt følelse med det du driver med. Opptenning med boksen opp-ned tror jeg er den største risikoen, tenn på og la det brenne et par sekunder FØR du snur boksen . Regulering av flammen er vanskelig - om lag 20 sekunders responstid når du skrur igjen. Vanskelig å regulere til minimal brennereffekt. Og hvis du skrur opp for høyt så tror jeg det er en reell risiko for at det kommer for mye propanvæske gjennom forvarmingsbøylen på en gang. Som alt annet, test det ut og bli trygg på hvordan det funker før du satser telt og øyenbryn.

Dette er sikkert også en av grunnene til at det er nærmest umulig å bruke gassboksen opp ned på en original jet boil. (noe jeg tenkte jeg skulle prøve på et par år siden.) Produsentene har sikkert ikke lov - sikkert heller ikke lyst - til å ha slange på brennere som ikke har forvarming.

Tror ikke det er noen spesifikk lov mot det, men det er i høyeste grad uklokt å slippe en slik kobling på markedet til fri eksperimentering. Derfor synes jeg det er SVÆRT pussig at dette stativet (trefot stativ med slangeløsning for dem som synes brennere skrudd fast oppå gassboksen blir for høye og ustabile) nylig er kommet på markedet:

http://www.amfibi.no/display.aspx?menuid=10620&prodid=17817

Sikkert ikke meningen, men det åpner for å snu en gassboks på hodet uansett brennerkonstruksjon. Ekspeditøren på amfibi.no sa han hadde lyst til å teste dette i et sandtak eller lignende og legge videoen ut til allmenn voksenopplæring.... Vi får se om det blir noe av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snur ikke boksen opp-ned før bøylen er rødglødende nei. Teorien min var ment som en hypotese, en mulig forklaring på hvorfor det skulle være farlig å bruke invertert boks, ikke at det faktisk ville være farlig; jeg har heller ingen problemer med at du tror teorien er feil. Jeg aner ikke hva som skjer med trykket i boksen eller strømningen når jeg er ute på tur, og jeg har heller ikke planer om å måle det i lab. Siden Primus ikke har gitt signal om at det vil være farlig om å bruke invertert boks på brenner med forvarmingsbøyle regner jeg med at de har sjekket det.

Jeg likte den diskusjonen her, selv om det sporet litt av fra trådstarter spurte om. Håper han føler han fikk godt nok svar i min første post.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

I dag fikk jeg svar fra Trangia om invertering av gassboks på deres brenner med forvarmingsbøyle: Når bøylen er varm er det relativt trygt å snu gassboksen opp-ned, men de oppmuntrer ikke allment til det da det ikke er risikofritt om brenneren ikke har blitt varm og man befinner seg i et telt.

Ble det noe av den demonstrasjonsvideoen om hva som kan skje når en gassbrenner uten forvarmingsbøyle snus opp-ned?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes ut som et fornuftig svar fra trangia det.

Men det er jo heller ikke noe stort problem å få gassen ut av boksen til å begynne med.

Det er jo bare å ha boksen innenfor jakken en stund før du skal fyre opp, og innen boksen er blitt kald er forvarmingsbøylen varm, og da kan man jo snu boksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Hvor lenger varer en liter bensin? Jeg har omnifule.

Hvis full styrke hele tiden.

Vet ikke hvor lenge det blir i timer og minutter, men i et praktisk perspektiv er min erfaring at jeg trenger 1,5 dl renset bensin pr. dag på vintertur (snøsmelting, matlaging, lite/ingen fyring for å holde varmen i teltet) og halvparten (0,75 dl) på sommerturer (matlaging, kaffekoking).

Jeg bruker riktignok Optimus Nova.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

10-15 minusgrader

Tidligere gassblandinger var ikke brukbare når gradestokken krøp under null. Nå kan Primus` nye Powergas brukes ned til -15 grader, mens MSR Isopro brenner helt ned til under 20 minus.

Bruker du i tillegg en brenner der gassen varmes opp før den når brennerhodet, og plasserer gassboksen opp-ned (krever brenner med slange til gassboksen), kan du i noen tilfeller bruke gass som brennstoff helt ned mot -30 grader.

Andre triks for å forvarme selve gassboksen er å varme den mot kroppen og så "kle på" boksen en lue eller liknende, eller å sette den oppå kjelen du koker vann eller lager mat i.

Har nå og kommet bokser med ren propan fra Coleman. Propan har et kokepunkt på -42. Ergo skal den kunne brukes hele året. Er butan som ødelegger bruk i kuldegrader siden kokepunkt er -0,5 bare.

Ulempen er vel at den så langt bare passer til enkelte Coleman apparater. I tillegg kreves mer for å oppbevare ren propan under trykk enn venlig gassblanding, så selve boksen veier vel dobbelt så mye som en vanlig boks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iflg. gutta hos Primus drar Omnifuel ca 200g pr time, dvs. 0,25 liter.

Stemmer bra. Brukte lampeolje i 5 døgn på min omnifuel forrige uke. 5 timer på 1 liter = 0.2 pr time.

Vet ikke om lampeolje er drøyere i bruk enn bensin, men hvertfall billigere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iflg. gutta hos Primus drar Omnifuel ca 200g pr time, dvs. 0,25 liter.

Stemmer bra. Brukte lampeolje i 5 døgn på min omnifuel forrige uke. 5 timer på 1 liter = 0.2 pr time.

Vet ikke om lampeolje er drøyere i bruk enn bensin, men hvertfall billigere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.