Gå til innhold
  • Bli medlem

Artsbestemmelse sjøfisk - hva er dette for noe?


Sjalabais

Anbefalte innlegg

Hei, vi fikk en veldig fargerik fisk på kroken i dag, ca 50cm lang og 2kg tung. Den kjempet hardt og var en fornøyelse å få opp, men dessverre ikke noe godt å spise - neste gang går den rett ut igjen. Men hva er dette for noe? Oransje-hvit mønster på magen, runde (ikke flate) øyne, lange finner, veldig robust og kraftig fisk. Den er vel ikke noe eksotisk den?

post-2041-13347466534_thumb.jpg

post-2041-133474665351_thumb.jpg

post-2041-133474665364_thumb.jpg

post-2041-133474665374_thumb.jpg

post-2041-133474665382_thumb.jpg

post-2041-133474665393_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Takk for kjemperaskt svar! Har lest litt om fisken nå og det var nok en Berggylte, ja. :) Fant skjelldyr og stein i magen, passer det - bare at kjøttet var litt vassent og svampaktig, selv etter lang tids steking i ovnen.

Ja, den er vel helst kattemat den fisken der...

Jeg blir plutselig sportsfisker etter catch & release-prinsippet når jeg får berggylte på snøret...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne er ikke uvanlig å få på sluk, berggylte på kroken etter en fisketur er nærmere hovedregelen enn unntaket. For en 3-4 år siden fikk jeg en knall blå og litt oransje leppefisk på kroken, det tror jeg var en Blåstål. Har bare fått denne en gang, så den er mye mer sjelden. I alle fall på nordvestlandet. Hvis du ser vekk fra alle Aafk-supporterne i oransje og blå da :twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåstålen er langt fra sjelden. Det er kanskje litt mindre av den enn berggylte. Men det som er, er jo at blåstålen er samme fisk som rødnebb. Rødnebb er dog den kvinnelige parten og blåstålen er mannen(som vanlig er menn mer fargerik :twisted: ) Blåstålen begynner dog sitt liv som rødnebb før den etterhvert skifter kjønn til blåstål.

En av årsakene til at disse leppefiskene(fellesbetegnelse, sammen med andre gylter) kan virke som sjelden er at de i perioder med kaldt vann, går i "hi". Vinterhalvåret går disse fiskene litt dypere(20-40m) får å få litt varmere vann og legger seg i sprekker til våren og vannet litt lenger oppe varmes opp igjen

Sist dykk, forrige uke, var gyltene begynt å samle seg på denne dybden, det er varmere der nede no enn oppe, men dem var fortsatt i vigør.

ew

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.