Gå til innhold
  • Bli medlem

nybegynder (Rondane)


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Vi er 3 danskere der kunne tænke at prøve fjellvandring i vores efterårsferie ( midt i oktober). Vi tænker på Rondane - 3 dage, med start i Høvringen til Dørålseter, videre til Rondavassbu og tilbage til Høvringen.

Hvordan kan vejret være i oktober. Er det en OK plan for absolutte nybegyndere indenfor fjellvandring. Er der noget vi skal være særlige opmærksomme på.

Hilsen Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei !

Fjell Norge i oktober er lunefullt.

Risikoen for snø øker jo seinere dere drar.

Vær oppmerksom på at hyttene trolig er stengt og at båten på Rondevatnet neppe går lengre. Rondvassbu har selvbetjeningskvarter, - vet ikke om Dørålseter har det, sjekk nedenstående link eller ring og spør DNT.

http://www.turistforeningen.no/

GOD TUR :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

Fjell Norge i oktober er lunefullt.

Risikoen for snø øker jo seinere dere drar.

Vær oppmerksom på at hyttene trolig er stengt og at båten på Rondevatnet neppe går lengre. Rondvassbu har selvbetjeningskvarter, - vet ikke om Dørålseter har det, sjekk nedenstående link eller ring og spør DNT.

http://www.turistforeningen.no/

GOD TUR 8)

Hm, Dörålseter-stugorna är väl privata?

il C.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oktober er kaldt og som Knut sier lunefullt. Dagene er korte og alle betjente hytter så vel som offentlig kommunikasjon inn i fjellheimen er slutt.

Å ligge på sikringsbua på Rondvassbu og gå dagsturer derfra er vel det greieste på denne tiden. Da har man 2-3 timer enkel mars inn til Rondvassbu fra Spranget / Mysuseter og så kan man gå rundturer rundt Illmannhø, tur / retur Peer Gynt hytta, opp på Veslsmeden eller endog Storronden / Rondslottet.

God tur, men anbefales egentlig ikke dersom dere er helt nybegynnere i fjellet. Har dere uflaks, kan opplevelsen bli vel sterk, kanskje til og med en "deapetizer"??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som "absolutte nybegyndere" i fjellvandring vil jeg sterkt fraråde dere norske fjell midt i oktober. Hadde det vært i begynnelsen av september ville det vært OK. Midt i oktober er sjansen for å måtte vasse i snø stor. Og når det gjelder været kan vindene være sterke. Generelt vil jeg hevde at norske fjell i perioden oktober - februar er for erfarne fjellfolk. Jeg går mye i fjellet, men i den perioden blir det mest i skogen, og bare unntaksvis fjellturer hvis værmeldingene er gode.

Kom heller tilbake i juli eller august eller sats på kortere turer ut fra Høvringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LITT mer enn å gå korte dagsturer rundt Høvringen i juli slik en foreslo, klarer vel de brave danskene...

Hvis de absolutt skal besøke Norge i oktober er vel Blefjell (DNT Hytta Sigridsbu kan anbefales!) eller Norefjell bedre muligheter enn Rondane og Jotunheimen. Gaustadtoppen er kanskje snøfri og grei også.

Hadde jeg bodd i Danmark og plutselig fått lyst på en fjelltur i oktober ville jeg heller reist litt sørover. Både Tatrafjellene, Vosges og Schwarzwald ligger innenfor en dags kjøring på fine veier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Panda: Du hadde nå i alle fall ikke fått jobb i Norges Turistråd nei. Hvis noen nybegyndende danske fjeldvenner har fått Norge i kikkerten, hva gjør du da :evil: Sender dem ned til tjukkeste, overbelastede Europa, hvor de ikke engang forstår dansk (ok, det er ikke alle nordmenn som forstår alle dansker heller da, men sjansene er større).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dansker er umulige å forstå men det gjør ingen ting fordi de stort sett er trivelige og hyggelige bestandig.

Jeg synes norske fjell er fryktelig fine jeg, både å se på og gå på. Men oktober er kanskje ikke den mest sexy måneden i liksom. Det regner oppover og tåka må ristes ut av klærne.

Tvert imot håper jeg de staute flatlendingene returnerer i en trivelig sommer (eller vinter) måned og gjerne til et litt mer spennende sted enn Høvringen. Der er det jo like flatt som i Danmark..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dansker er umulige å forstå men det gjør ingen ting fordi de stort sett er trivelige og hyggelige bestandig.

Jeg synes norske fjell er fryktelig fine jeg, både å se på og gå på. Men oktober er kanskje ikke den mest sexy måneden i liksom. Det regner oppover og tåka må ristes ut av klærne.

Tvert imot håper jeg de staute flatlendingene returnerer i en trivelig sommer (eller vinter) måned og gjerne til et litt mer spennende sted enn Høvringen. Der er det jo like flatt som i Danmark..

Hei Panda ! Hvilket Høvringen er det du har vært på? Da jeg var der ifjor høst (forøvrig i oktober med snø og utrivelig vær) var det da ikke flatt ! Jeg ville gå inn til Rondvassbu, men ga opp pga dårlig vær. Hvorom allting er: Hvis våre danske venner absolutt vil til Norge (velkommen?), så er nok Rondane et av de bedre stedene å reise til. Som det er blitt sagt. Det ligger flere selvbetjeningshytter sydover mot Lillehammer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Brage!

Tror vi har vært på samme Høvring ja 8)

Var der på klassetur for et par hundre år siden og husker bare en masse endeløse flater, særlig innover mot Peer Gynt hytta der vi gikk i tåke en hel dag. Vi hadde visstnok en fin tur sier de som så den...

Men langt ute til venstre åpenbarte Smed-toppene seg og de så gøyale ut de! Men vi var altfor små (særlig jentene..) til å kunne gå dit mente læreren. Irriterende!

At Rondane er et fint sted å begynne er det neppe tvil om, men ikke i oktober mener jeg. Da burde man finne noen litt lavere fjell lenger mot sør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Brage!

Tror vi har vært på samme Høvring ja :)

Var der på klassetur for et par hundre år siden og husker bare en masse endeløse flater, særlig innover mot Peer Gynt hytta der vi gikk i tåke en hel dag. Vi hadde visstnok en fin tur sier de som så den...

Men langt ute til venstre åpenbarte Smed-toppene seg og de så gøyale ut de! Men vi var altfor små (særlig jentene..) til å kunne gå dit mente læreren. Irriterende!

At Rondane er et fint sted å begynne er det neppe tvil om, men ikke i oktober mener jeg. Da burde man finne noen litt lavere fjell lenger mot sør.

Hei Panda ! Ja, innover mot Peer Gynt hytta er det flatt. Dere må ha startet fra Smuksjøseter, men det hører vel egentlig også til Høvringen.

Jeg syns det er riktig å advare litt mot fotturer i oktober, spesielt når det dreier seg om uerfarne vandrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glem nå ikke Rondane sør da folkens,altså sør for Illmansdalen.

Med godt utstyr og sundt vett,er det ett overkommelig område selv i oktober,for uerfarne.

Området har 2 dnt selvbetjenings hytter'samt allmeningsbuer,fjellstyrebuer o.l, og fine topper som Hornflågan og Blåkollen,reinsdyr(ulv!) og veier er rel. nært.

Vei inntil Bjørnhollia,vei ifra Kvarvet i Gudbrandsdalen inntil Eldå seter,1 times gange til Eldåbu,samt Rondevegen i sør,nær Gråhøgdbu.

Men kjære danske venner,dere må være mentalt innstillt på årstiden,det er gjerne psyken man må jobbe med når det drar seg til,evnen til å tåle ubehag er ett must i fjellet,og ubehageligheter må gjerne til for at man skal lære.

Men,så kan altså oktober være mektig fint da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.