Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av GPS


espen221

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg sitter å lurer på å kjøpe meg en gps. Men kan lite om dette. Så lurte på om jeg kunne få noen tips.

Det jeg håpet å kunne bruke den til er: Jakt, kunne legge inn poster og slikt. Da lurer jeg på, er det kun Garmin Astro som har denne hundepeileren? Jeg har ikke hund selv så har kun interesse av å se hvor andres hunder er.

Jeg skulle helst også kunne fått lagt inn eiendomskart for min kommune, med grunneier grenser og slikt. Er det flere enn satmap active 10 som har dette?

Men jeg skulle også gjerne kunne planlegge lengere turer i skog og mark på pcen for å så kunne legge den inn på gpsen. Noen som har noen tips:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du ikke har hund. Dropp Astro`en! Fra en del andre tråder her på Fjellforum og Kammeret.no om nettopp valg av GPS er vel at de nye gpsene bruker mye batteri men har en del fancy funksjoner i form av toutch screen og 3D visning. MEN de bruker mye batteri.

Min anbefaling. Garmin 60-serien. Tungvekter! Alle jeg kjenner som har 60-serien er meget fornøyd. Den er også helt ok på batteri bruk og oppdaterer man den med Web Updatern nå og da så tegner den de nye Garmin Adventure kartene i en akseptabel fart! :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hund selv så har kun interesse av å se hvor andres hunder er.

Astro gir deg ikke uten videre muligheten til å se andre hunder. Hundene må være utstyrt med en sender, så hvis dine jaktkamerater ikke har investert i dette utstyret så er du like langt.

Jeg har selv en 60CSx og er meget godt fornøyd. Den har god batterilevetid og er rimelig robust, men jeg tror ikke du vil bli misfornøyd med en av Oregon-modellene heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Astro gir deg ikke uten videre muligheten til å se andre hunder. Hundene må være utstyrt med en sender, så hvis dine jaktkamerater ikke har investert i dette utstyret så er du like langt.

Jeg har selv en 60CSx og er meget godt fornøyd. Den har god batterilevetid og er rimelig robust, men jeg tror ikke du vil bli misfornøyd med en av Oregon-modellene heller.

Skulle engang kjøpe meg 60CSx, Men valget falt heller på en eTrex legend HCx. Den manger elektronisk kompass, og høydemåler, noe som jeg personlig ikke har bruk for, også bruker disse funksjonene mere strøm. Høydefunksjonen til tross, den viser høyden forbausende nøyaktig likevel. kompassfunksjon, gå to meter så vet du retningen.

Hovedgrunnen til at valget falt på eTrex legend HCx, var batterikapasiteten. 60CSx er oppgitt med 16 timer(hvis jeg ikke husker feil) og Legend HCx er oppgitt med 24 timer. En annen ting er at Legend er mindre. Og den mottar satelitter forbausende bra(sitter i stua med en nøyaktighet på 6 meter)

Har også prøvd 60CSx, og det er definitivt ikke noe dårlig valg 8)

Må poengtere at Det er HCx og ikke HC, da denne har dårligere antenne enn HCx. Legend og Legend H er ufattelig treg i reaksjonsevnen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle tips. Jeg får vel legge ved at en god del på jakt laga rundt har disse senderne:) Men vis denne gpsen ikke er noe videre å satse på, setter jeg en strek over den. Batterikapasitet er jo ganske viktig, men tror nok at kartet blir brukt mest på de lengre turene og heller benytter gpsen vis jeg er litt "lost" evt, vil vite nøyaktig posisjon. Men disse grense kartene kan jeg få de til alle gpser? vet dere evt. hvor jeg får kjøpt disse? Fant slike kart til denne satmap saken. Men det er vel kanskje til Garmin også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet ser ut at Orgegon sluuuuker batterier. Slår du av elektronisk kompass og stiller litt på lys på 60serien så hold den utrolig lenge!

Jeg synes det er artig med alle dere som anbefaler eldre teknologi. Eldre er ikke alltid best. (dere kan få kjøpe en gammel dyp TV av meg)

Jeg har brukt Oregon i over ett år nå. Den er kjempegod, selv om jeg tror at alle GPS'ene har svakheter. Om batterikapasiteten er 16 eller 24 timer, så spiller ikke det noen rolle. Poenget er at man må ha med seg tilstrekkelig med batteri, uansett.

Oppladbare batterier er tingen. Har vært på ukesturer, og GPS'en har stått på hele veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er artig med alle dere som anbefaler eldre teknologi. Eldre er ikke alltid best.

60Cx og 60Csx er ikkje gamal teknologi. Det er ny teknologi, i ein gamal plasboks, med det gamle velprøvde brukergrensesnittet. Det er nokre andre forskjellar mellom 60-serien og oregon også, som var avgjerande for mitt valg, men dette får kvar enkel finne ut av i spesifikasjonane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er artig med alle dere som anbefaler eldre teknologi. Eldre er ikke alltid best. (dere kan få kjøpe en gammel dyp TV av meg)

Når du fnyser på nesen av gamle teknologianbefalinger så husk at dette er de løsningene som har skilt seg ut i skarp konkurranse gjennom ganske mange år - og også i konkurranse med nyere modeller. Dette er "survival of the fittest" i et tøft marked. Det kan også sies mye glupt om å satse på løsninger som har vært prøvd og misbrukt i lengre tid - man vet hva utstyret tåler og man er sikret mot overraskelser som må fikses ved softwareoppgradering en gang i neste uke.

Jeg tviler ikke et øyeblikk på at Oregon er en fantastisk GPS. De andre ble anbefalt fordi lengre batterilevetid og kompakt størrelse ble vurdert som viktigere enn større og bedre fargeskjerm og litt annet snacks. Pluss at velprøvd utstyr = bra. Du har vurdert det motsatt og funnet en GPS som passer deg. Fint - ingen av delen er feil, men vel overveide valg ut fra bruksområde og preferanser. Anbefal gjerne en Oregon og skriv helst litt mer om hvorfor du foretrekker den.

Oppladbare batterier er tingen.

Oppladbare batterier du kan skifte i felt er tingen... men det gjelder vel alle tur-GPS'ene som er aktuelle, tror jeg. Og av oppladbare batterier så er det nimh med lav selvutladning (low self discharge, LSD) som gjelder. Kjøp sanoy eneloop hvis du vil være trygg på kvaliteten, eller kjøp en av LSD-kopiene hvis du klarer sile ut hvilke som er bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg eier ikke den GPS`n selv, en turkamerat eier den. Kan ikke svare nøyaktig på batteriene, men det er ett par med oppladbare og Ikeabatterier som har gått med. Det er det samme hvèr gang.

Vet ikke konkret om eieren har prøvd å slå av alle de fancy strømkrevende dippeduttene Oregon 300 innehar, som touchscreen, høydemåler og kompass, men gjør man dette er man jo like tjent med en billigere modell som ikke har de. :?:

Edit:

Apropos dette med oppladbare som man kan bytte, er man på langtur så er man på langtur, mengden oppladbare batterier og ikke-oppladbare er og blir den samme tunge børa når man må bytte daglig og ikke har mulighet for å lade på ny- kameraene fortjener jo solcellestrømmen mer da man også alltid har med papirkart uansett. Men at man kan lade om igjen når man kommer hjem er heller selvskrevet. Engangsbatterier forurenser enormt og blir solgt i så store kvanta at vi som friluftsmennesker bør gå frem med ett skinnende eksempel på mønsterlivstil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler ikke et øyeblikk på at Oregon er en fantastisk GPS. De andre ble anbefalt fordi lengre batterilevetid og kompakt størrelse ble vurdert som viktigere enn større og bedre fargeskjerm og litt annet snacks. Pluss at velprøvd utstyr = bra. Du har vurdert det motsatt og funnet en GPS som passer deg. Fint - ingen av delen er feil, men vel overveide valg ut fra bruksområde og preferanser. Anbefal gjerne en Oregon og skriv helst litt mer om hvorfor du foretrekker den.

Det er allerede gjort:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=17318&highlight=

Jeg så forresten en advarsel mot sprekk i skjermen på Oregon i en annen tråd også.

En utelukkende fordel med Oregon og adventurkartene er jo at den skisserer rute på sti-nettet når du navigerer, og således også angir hvor langt du har igjen i nøyaktige km. (kjekt å ha på langtur med barn :))

Men du har helt rett: Velg den av Garmin'ene som passer best til DITT bruk. Blir bare litt "matt" av alle CSX-eiere som ikke klarer å se noe positivt i de nyere modellene :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er artig med alle dere som anbefaler eldre teknologi. Eldre er ikke alltid best. (dere kan få kjøpe en gammel dyp TV av meg)

Jeg har brukt Oregon i over ett år nå. Den er kjempegod, selv om jeg tror at alle GPS'ene har svakheter. Om batterikapasiteten er 16 eller 24 timer, så spiller ikke det noen rolle. Poenget er at man må ha med seg tilstrekkelig med batteri, uansett.

Oppladbare batterier er tingen. Har vært på ukesturer, og GPS'en har stått på hele veien.

Hvilke oppladbare batterier bruker du? har fryktelig dårlig erfaring med oppladbare batteri og kulde

Jo lengre levetid, dess mindre strøm trenger man å ta med seg. Men som sagt, det er jo et personlig valg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker sikkert ikke de beste. Jeg bruker IKEA sine (sommer som vinter). Nå er jeg skjelden ute på lengre turer om vinteren (uten lademuligheter). Men, jeg har som regel med meg 1-2 par oppladbare batterier (57 gr pr par) og lader i tillegg til de som sitter i. Har også kjøpt solcellelader fra Silva, som ikke har vært testet enda... :twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En utelukkende fordel med Oregon og adventurkartene er jo at den skisserer rute på sti-nettet når du navigerer, og således også angir hvor langt du har igjen i nøyaktige km. (kjekt å ha på langtur med barn)

Det er en egenskap til kartet og funker utmerket på min "gamle" 60CSx. Det er bare en ting jeg savner som jeg vet Oregon har og det er profiler. Menysystemet synes jeg er enklere å bruke på 60CSx, mindre att og fram, mens panorering av kartet synes jeg er bedre på Oregon. Pluss og minus med begge, mest pluss. eTrex modellene kjenner jeg ikke til så her skal jeg holde kjeft

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg eier ikke den GPS`n selv, en turkamerat eier den. Kan ikke svare nøyaktig på batteriene, men det er ett par med oppladbare og Ikeabatterier som har gått med. Det er det samme hvèr gang.

Vet ikke konkret om eieren har prøvd å slå av alle de fancy strømkrevende dippeduttene Oregon 300 innehar, som touchscreen, høydemåler og kompass, men gjør man dette er man jo like tjent med en billigere modell som ikke har de. :P

Edit:

Apropos dette med oppladbare som man kan bytte, er man på langtur så er man på langtur, mengden oppladbare batterier og ikke-oppladbare er og blir den samme tunge børa når man må bytte daglig og ikke har mulighet for å lade på ny- kameraene fortjener jo solcellestrømmen mer da man også alltid har med papirkart uansett. Men at man kan lade om igjen når man kommer hjem er heller selvskrevet. Engangsbatterier forurenser enormt og blir solgt i så store kvanta at vi som friluftsmennesker bør gå frem med ett skinnende eksempel på mønsterlivstil.

Hat man råd til fancy utstyr, har man også råd til Lithiumbatteri på en å annen langtur. Disse varer opptil 7 ganger lengre enn alkaliske batterier, prisen er selvsagt deretter og. Men prøvd, og bekreftet at de fungerer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.