Gå til innhold
  • Bli medlem

Telemarksbindinger til fjellski


kaffebord

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har noen Madshus Voss fjellski med rimelig standard bindinger til vanlige skisko. Men denne jula har jeg og en kamerat tenkt til å gå litt "offpist" og har dermed lyst på et alternativ til de vanlige skiskoene.

Det vi hovedsaklig ser etter er den samme løsningen som man har på militærskiene, at man kan feste de på med vanlige jaktstøvler. Dette gir oss muligheten til å være varme, tørre og kunne gå rundt uten skiene.

Jeg har sett fra eldre poster at mange anbefaler ulike telemarksbindinger, men mange finner jeg ikke i norske nettbutikker. Så mine spørsmål til dere er da:

1. Hva er den beste bindingen til dette formålet. Tenk også på pris da vi er fattige studenter?

2. Kan man enkelt bytte mellom telemarksbindinger og vanlige bindinger?

3. Må man ha jaktstøvler med spor bak sånn som M77 for å få det til å sitte? Kompisen min har et par Garmont Trophy V GTX, vil det fungere med disse støvlene?

På forhånd takk for alle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

Jeg tror det eneste du kan finne, er den bindingen forsvaret bruker.

Spør du meg, så sier jeg at du bør finne på noe anna.

Å gå på ski i M-77 er noe møl.

Å kjøre nedoverbakke med dem er enda verre. Støvlene har null støtte/vridningsstabilitet.

Derfor er valget relativt sett lettere:

Enten, behold de bindingene du har (går ut fra at du har en eller anna BC binding) og se deg om etter bedre skisko.

Eller, gå for Voile 3pin med vire /Rottefelle supertelemark med vire, og sko til dette.

Jeg valgte rotefella med vire, men hadde jeg testa BC først, hadde jeg valgt dette.

Ikke ultimat binding for kjøring, men grei nok. Gåkomforten er super.

M-77 og forsvarets virebinding er omentrent så stabilt som gummistøvler og strikk.

(Til de av dere som liker forsvarets bindinger, må jeg bare unnskylde meg med en gang. Jeg får dem ikke til å fungere i det hele tatt) :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan dessverre ikke ta meg råd til dyre skisko, eller enda verre dyre skisko OG bindinger.

Vil det ikke være mulig å bruke forsvarets bindinger på feks mine Alfa Bever-sko? Ser de har spor bak som bør passe. Disse skoene er langt mer sidestabile enn m77, så mulig dette kommer til å fungere bedre.

Så det går ikke å bruke feks Rottefelle supertelemark-bindinger med vanlige sko som feks M77 eller alfa bever? Har dessverre ikke så peiling på ski, og er umulig å finne helt basic info på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg kan først som sist si at du ikke kan bruke dine alfra bever sko i vanlige telemark bindinger. Skikkelige telemark bindinger har enter tre pigger som skal gå opp i skiskuen frontleppe, eller slik BC sak som man stikker tå "bøyla" inni...

Den enesete metoden for å kunne bruke vanlige fjellstøvler er å få tak i nato-bindinger. Disse kan du kjøpe på diverse forsvars-brukt butikker rundt om i landet og på nett.... Lars Monsen har beskrevet bruken av disse i en bok eller to om jeg ikke husker helt feil. De fungerer greit, men mine alfa bever pro sko har ikke slike hakk i sålen. Dermed blir heller ikke de super egnet. Men det går vel.

Tror nok at du bør satse på å ønske deg skikkelig fjell utstyr til jul av venner og familie. For Nato bindinger gir ikke akkurat noen super ski opplevelse spør du meg. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått endel med NATO-bindinger i førstegangstjenesten. Mulig minnene lurer meg, men mener å huske at de var helt ok å gå med så lenge de var stilt inn skikkelig. Men å stille de inn var litt vanskelig.

Men uansett takk for oppklaring rundt det med bindinger, jeg får heller bruke NATO-bindinger eller bindingene og skoene jeg allerede har fra før av og heller spare opp til andre bedre alternativer. For min del er det viktigere å få kommet meg ut enn å ha det beste og mest komfortable utstyret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gå på ski i M-77 er noe møl.

Å kjøre nedoverbakke med dem er enda verre. Støvlene har null støtte/vridningsstabilitet.

Jeg er enig i at M-77 ikke er det beste om utforkjøringer er en viktig del av turen, men for vanlige fjellturer er de mer enn bra nok. Sist vinter kjørte jeg ned hele bakken i Hemsedal (med stor ryggsekk), og holdt større fart enn samtlige dansker. Året før kjørte jeg Olavsbu-Fondsbu, også det uten store problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.