Gå til innhold
  • Bli medlem

Ekspedisjon i Helge Ingstad`s fotspor


Anbefalte innlegg

Hei!

Etter å ha lest Helge Ingstads "Pelsjegerliv" fikk jeg en drøm om å gjøre det samme. Leve et år ute i villmarka.

Jeg ser da for meg å gjøre noe av det som Ingstad gjorde det første året der nede. Bygge seg en hytte langt inne mot tundraen.

Planen er å leve av fangst, samtidig drive med pelshandel.

Det jeg lurer på er om det er tillatt å drive med denne type virksomhet ennå?

Må man søke om lov for å kunne sette opp en hytte, og er det noen kvote man må følge når det gjelder jakt?

Håper at noen har noen innspill å komme med :)

Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forstår drømmen din svært godt, og området som Ingstad besøkte er et godt sted å være for kropp og sjel.

Regelverket gjør det nok desverre umulig for oss nordmenn å leve nøyaktig slik som Ingstad gjorde.

Usikker når det gjelder det med å sette opp ei hytte, men det finner du ut av ved å kontakte den kanadiske ambassaden i Oslo.

Småviltjakt går greit. Der kan du bare kjøpe et jaktkort og sette i gang. De fleste artene er jaktbare fra 1. september (ender, rype og skogsfugl). Hare kan jaktes hele året.

Storviltjakt, herunder pelsdyr som ulv og jerv, er underlagt strenge bestemmelser. Du kan ikke drive storviltjakt uten å ha med deg en jaktguide. Dessuten koster det flesk. Med andre ord - du (og dine hunder?) blir nødt til å overleve i den kanadiske villmarka på fisk og småvilt. Det du står igjen med som fangbart pelsvilt er stort sett rev og mår. Så ikke regn med å gå noe særlig i økonomisk overskudd den vinteren...

Uten å ha mulighet til å jakte storvilt tror jeg det vil bli en tung vinter. Men, hvis dette er noe du virkelig vil, og du har anledning til å bruke en del tid på prosjektet, så finnes det en løsning. Det du kan gjøre er å flytte til Canada og bo der som kanadisk statsborger i to år. Etter to år blir du som "innenbygds" å regne, og vil dermed ha mulighet til å jakte storvilt uten å ha med guide. Så tar du drømmeåret ditt i villmarka. Deretter kommer kanskje den vanskeligste delen av prosjektet: reise hjem.....eller....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var nok det jeg hadde sett for meg.. Men det å ikke kunne jakte storvilt er ikke verdens undergang for meg. Det å tjene penger på dette prosjektet er ikke høyt prioritert for meg. Jeg vil bare oppleve villmarksdrømen!

Planen er å jakte å skaffe et skikkelig matlager, for så å røyke, grave, rake. salte og tørke kjøtt og fisk, slik at jeg vil klare meg over vinteren. Jeg har ikke planer om å leve som Kristoffer Clausen, som lever av det naturen har å by på. Jeg skal i tillegg til det jeg skaffer selv ha med meg hermetikkmat , kaffe å annen nødvendig proviant.

Det å kontakte den kanadiske ambassaden i Oslo var et kjempebra tips! Skal prøve å kontakte dem.

Å flytte over i Canada får så å bo der i 2 år får dette prosjektet til å bli enda mer spennende! Det får det til å høre ut som en skikkelig villmarksdrøm!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det blitt dokumentert hvor i Canada Helge Ingstad det første året bygde sin hytte sammen Dale og levde av jakt?

Jeg tenker nå på da de dro med kanoene sine østover forbi Den store slavesjø.

Er det noen som i ettertid har funnet tilbake til dette stedet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hørtes veldig spennende ut, du må holde oss oppdatert. Jeg forstår veldig godt at du ble inspirert av Pelsjegerliv, det er definitivt en av mine yndlingsbøker. Faktisk skrev jeg nettopp om den i bokanbefalingstråden her på forumet, rett før jeg så dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du kan gjøre er å flytte til Canada og bo der som kanadisk statsborger i to år. Etter to år blir du som "innenbygds" å regne, og vil dermed ha mulighet til å jakte storvilt uten å ha med guide. Så tar du drømmeåret ditt i villmarka. Deretter kommer kanskje den vanskeligste delen av prosjektet: reise hjem.....eller....?

Det forutsetter at Kanadiske myndigheter lar deg gjøre det. Og det gjør de ikke! (Om du da ikke gifter deg eller har en eller annen spesialkompetanse de ønsker inn i landet sitt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert å få så mange innspill!

Artig å se at det er flere som er blitt fasinert av Helge Ingstad.

Har sett på hjemmesiden www.villmarkenkaller.no/. Fikk mange tips.

Er det noen som vet om det er mulig å kunne sette opp en egen hytte ved Elgsjøen, for så å leve der inne i 1 år?

Er det noen som vet om flere hjemmesider med lignende turer/ekspedisjoner?

Og finnes det noen bøker om slike turer? (Spesielt om Elgsjøen)

Synes at dette er kjempespennende 8)

Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det blitt dokumentert hvor i Canada Helge Ingstad det første året bygde sin hytte sammen Dale og levde av jakt?

Jeg tenker nå på da de dro med kanoene sine østover forbi Den store slavesjø.

Er det noen som i ettertid har funnet tilbake til dette stedet?

Det er flere grupper som har tatt seg inn til Elgsjøen med kano og vært ved stedet Ingstad og Dale overvintret. Om du skaffer deg biografien om Instad, skrevet av datteren; som kom ut i høst vil du og se at Benedicte Ingstad (dattrera) har vært inn til Elgsjøen (med fly). Har ikke nettadresser til noen av de som har vært inn til hytta, men det har vært folk der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Villmarkenkaller - gutta var der, før det var barnebarnet Eirik Ingstad Sandberg der sammen med Vegard Ulvang og en fyr til. Det var disse som fant hytta etter beskrivelse fra Helge, samt telefonkontakt med ham undervegs. Turen ble filmatisert og sendt på NRK og du kan sikkert få tak i den. Mrk: Hytta ligger ikke ved den Elgsjøen som er avmerket på kartet, men ligger ikke langt unna. Husk også at dette ikke er på Tundraen men i tett bush. Eirik Ingstad Sandberg forteller at det var et mareritt å komme dit pga all bushen.

Jeg tviler på at noen får lov til å bygge hytte ved Elgsjøen i dag...i hvert fall ikke en utlending.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Villmarkenkaller - gutta var der, før det var barnebarnet Eirik Ingstad Sandberg der sammen med Vegard Ulvang og en fyr til. Det var disse som fant hytta etter beskrivelse fra Helge, samt telefonkontakt med ham undervegs. Turen ble filmatisert og sendt på NRK og du kan sikkert få tak i den. Mrk: Hytta ligger ikke ved den Elgsjøen som er avmerket på kartet, men ligger ikke langt unna. Husk også at dette ikke er på Tundraen men i tett bush. Eirik Ingstad Sandberg forteller at det var et mareritt å komme dit pga all bushen.

Jeg tviler på at noen får lov til å bygge hytte ved Elgsjøen i dag...i hvert fall ikke en utlending.

Det hadde hvert artig å fått sett den dokumentaren. Noen som har en link?

Jeg er klar over at det kan bli en tung marsj å komme inn til elgsjøen, men det får så være.. Jeg MÅ inn dit en gang i løpet av livet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...

Ser på www.villmarkenkaller.no, og kan i galleriet se bildene fra når de fant Ingstads hytte, men kan ikke se at de har beskrevet med egne ord hvordan det så ut der inne. Ei heller var det kommentarer på bildene. Har de som tok turen skrevet noe mer om turen i ettertid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser på www.villmarkenkaller.no, og kan i galleriet se bildene fra når de fant Ingstads hytte, men kan ikke se at de har beskrevet med egne ord hvordan det så ut der inne. Ei heller var det kommentarer på bildene. Har de som tok turen skrevet noe mer om turen i ettertid?

Tror ikke de har skrevet noe mer om det. Men denne sjøen er velkjent og stedet er ikke vanskelig å finne. Ta kontakt med Villmarkenkaller - gutta. De oppgir helt sikkert koordinatene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Eg har vore inne ved Elgsjøen.

Vi var 4 mann som i september 2008 blei flydd inn til østre enden av Store slavesjø ,derifra tok vi oss opp samme rute som Helge og Hjalmar gjekk når dei tok seg inn til Elgsjøen for snart 80 år siden.

Det blei en strabasiøs tur spesielt opp Moskusrotteelven der det var oversådd med rotvelter og trær som lå i elven eller rettere sagt bekken for det var så vidt vi kom oss fram med kanoene,

fleire plasser måtte vi dra og bære kanoene på grunn av smal bekk.

Var en fantastisk opplevelse å komme inn til Elgsjøen etter 13 dagers slit og oppleve

plassen og hytta der Helge Ingstad hadde budd i eit år.

Vi jaktet og fisket på vei opp til hytta, var bra med småvilt hele veien.

Måndalen 03.01.2010

Tom Erik Moen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
  • 1 år senere...

Bles litt liv i denne tråden igjen....

Er det nokon som har vore i desse traktene nylig?

Begynner så smått å planlegge tur i same traktene.

Har sett " I Helge Ingstads fotspor" på Youtube. God tur rapport.

Kart linkane på villmarkenkaller.no virker desverre ikkje.

På sida står det at dei flydde inn og padla ut igjen.

Er det nokon som har detaljert kart over det området dei padla?

Frå Elgsjøen til Store Slavesjø?

(EDIT: fekk til kartene, så har fått svar på litt spørsmål)

Mvh. Bjørnar Fykse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Forsøker å blåse liv i denne. Noen som har vært i området siden sist? jeg skal over sommeren 2013, men da lenger opp og inn på tundraen. Lander på Sandy Lake, Snowdrift river sin kilde, og like ved Whitefish Lake. Her skal vi tilbringe noen uker før vi tar bena fatt og går inn på tundraen og plassen der Helge tilbragte ett år i telt (siste delen av pelsjegerliv) Siste uken padler vi på Snowdrift River forbi Ingstad Creek og nesten ned til Eileen River. Blir en fantastisk tur på 6 uker. (www.ingstadcreek.net)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.