Gå til innhold
  • Bli medlem

Samle topper - idioti?


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg følger oppfordringen fra Adm. og uttrykker meg her i stedet. Altså: Er det nerdete og samle 2000-metertopper? Jeg selv liker å gå toppturer og gjør det ofte. Etter å ha sveipet innom dette forumet ble jeg oppmerksom på at det er folk som samler på topper, altså folk som teller knatter og knøs og fører disse med sirlig penn inn sine lister på rutepapir. Jeg telte da selv etter og kom til at jeg hadde vært på ca. 70 topper med primærfaktor 30 meter. Men da jeg avsluttet denne telleøvelsen, slo det meg at dette var jo det fullstendige idioti! Vel, for meg føltes det som idioti, men jeg aksepterer at andre kan føle det annereldes. Men årsaken til at jeg fikk denne følelsen, var den meningsløsheten som ligger i å bruke tid på dette i stedet for å bruke tiden til å gå en ekstra tur for eksempel. Noen vil da påstå at det er mulig å utføre telleøvelsen mens man samtidig går en tur, og det er jo sant. Men meningsløsheten blir ikke mindre av den grunn. Telte Zappfe eller Næss topper? Jeg tviler meget sterkt... Noen burde kanskje skrive boken "To understand the mind of a nerd" slik at jeg får muligheten til å lese meg opp på dette fenomenet. Jeg må jo åpenbart ha gått glipp av noe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 67
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Noen samler på mynter, andre på frimerker... Steiner/mineraler, biler, gammel vin, seksualpartnere, millitæreffekter, pins, premier fra diverse idrettsgrener, malerier/bilder, etc, etc, etc... Det er ikke grenser for hva folk samler på. Og så har du noen som samler på turopplevelser, og noen av dem igjen som samler på toppturer til våre høyeste fjell. 1800 meter, 2000 meter, 100-50-30-10 meter skarddybde.

Spørsmålet er vel hvorfor mennesker samler på ting..? Det finnes det sikkert psykologer som kan svare på. Eller er det hvorfor man samler på topper? Det siste er jo en av de sunneste samlemaniene man kan ha.

Det handler om å sette seg mål. For svært mange gir dette en ekstra drivkraft, og dette resulterer i flere turer og enda flere naturopplevelser. De som ikke samler kan bare la være å bry seg, så blir ikke dette et problem for noen. Om noen "høye herrer" og filosofer samlet eller ei, det er fullstendig uinteressant. Ingen skal si at en toppjeger er mindre glad i naturen enn disse.

Godt nok svar, Kalle..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av oss synes jo det er morsomt å samle på topper. Det er trolig derfor vi gjør det. Jeg gidder ikke slutte med noe jeg liker å gjøre fordi noen andre synes det er unødvendig eller dumt.

Hvis du Kalle ikke liker å samle på topper så kan du jo rett og slett la vær, og bruke tiden din på noe du liker istedet. Verre er det vel ikke ?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Undertegnede er relativ ny her i forumet,men har fulgt med i diskusjonen en tid,og utøver vel selv ett fjell liv mer i retning av

kalle ,altså lite bevisst på de mer tallmessig uttrykte frilufts -

opplevelsene.

Når det er sagt kan jeg godt forstå at mennesker med ett mer systematisk sinne(og evner),målrettet natur kan oppleve en ekstra dimensjon i sitt fjellliv,hvilket jo bare er bra.

Uansett,tror jeg opplevelsen for oss allle er stor,hvilket er det bottom line,fjellfolkene er ingen ensartet gruppe akkurat,målene med turene kan være ganske så forskjellige,hvis det i det hele tatt er noe spesielt mål/formål.Retningsvisern min er stort sett nesa.

Gode turer ønskes dere alle

Yngve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har ingen store problem med å stå fram som idiot, dersom det er idioti å føra liste over toppane eg har vore på. Og når Kalle seier at han ser det som meiningslaust å bruka tid på å telja gamle toppturar i staden for å gå ein ekstra tur, er det sjølvsagt vise ord.

Likevel kjenner eg meg ikkje heilt igjen, men det kan henda det kjem av at eg gjer alt papirarbeidet på tidspunkt det vanlegvis er vanskeleg å gå turar (lange vinterkveldar, lange dagar på kontoret, dagar med dårleg ver, dagar eg har sagt til sambuaren at eg skal ta oppvasken osb).

Men dersom det er slik at Zappfe eller Næss ikkje har drive med dette, bør eg vel slutta å telja toppar, sidan det er meiningslaust - kanskje det er like meningslaust som sjølve livet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

OK, jeg innrømmer at mitt innlegg ovenfor kanskje er enda mer meningsløst enn meningsløsheten med toppsamling (noe som ikke skal så mye til, tydeligvis), og mange ser ikke noe poeng i å bli utsatt for kritiske kommentarer. Og kanskje er kritiske kommentarer meningsløse, de inneholder jo negativ energi og er med på å bryte ned. Men fra mitt ståsted kan en slik kritikk ha noe av den samme funksjonen som kritisk journalistikk ved at den kan korrigere og inspirere til nye og friske tanker. For meg er toppsamling en ufrisk tanke, og i min meningsløse iver etter å misjonere mitt syn her på denne siden, ytrer jeg meg asltså kritisk slik at jeg kanskje i min naivistiske tilnærming til temaet kan komme til å påvirke en toppsamler eller to til å droppe hele lista og begynne å nyte naturen på en annen og bedre måte. Og gå fjellturer og toppturer er meget bra og flott. Men det er for meg noe sykt med å jabbe to kilometer bort til en intetsigende, kjedelig, meningsløs røys med primærfaktor 10 meter bare for å kunne sette et kryss i en liste. Eller kanskje det er jeg som er syk... kanskje det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

F***, nå fikk jeg lyst til å slutte å samle 8)

Neida, jeg synes toppsamling er kult jeg, særlig når det er 40-50-60 åringer som feier opp hver helg med lista som viktigste motiv. Da nærmer det seg toppidrett synes jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Men det er for meg noe sykt med å jabbe to kilometer bort til en intetsigende, kjedelig, meningsløs røys med primærfaktor 10 meter bare for å kunne sette et kryss i en liste. Eller kanskje det er jeg som er syk... kanskje det...

Ja det er nok du som er rimelig syk som har så store problemer med noe så harmløst, og tross alt fysisk fremmende. Å samle er kanskje pr. definisjon nerdete, men av alle samleformer er vel å samle på toppturer det minst nerdete. Aktiviteten foregår ute i frisk luft, innebærer en del spenning og er et prosjekt, hvor fjell og natur er arena og inspirasjonen.

Jeg gikk på mange fjellturer før jeg begynte å føre oversikt over disse toppene. Synes ikke turene har blitt noe mindre givende etter det. Det er alltid naturen og turene som er drivkraften. Samlingen er bare en ekstra motivasjon, som ja - styrer turmålene for en periode. Men det er jo ikke slik at folk som samler på f.eks. topper, kun går på turer hvor de kan krysse av på en liste. De fleste sper på med sykkelturer, skog og markturer og andre fjellturer innimellom.

Hvis du vil være kritisk, kom med et alternativ. Å gå på topper er jo uansett en målrettet form for turer, så slutt med det også da. Hvorfor ikke bare loffe rundt i naturen, lukte på blomster, prate med kuer og nyte utsikter.

Jeg har all mulig respekt for at du synes det er meningsløst og idiotisk å "samle" på topper. Men det er jo så harmløst at det blir rimelig sykt dersom du føler behov for å misjonere mot det.

Konsentrer deg heller om å misjonere mot syke varianter av reiligion og politikk som finnes rundt om i samfunnet, som jo er alt annet enn harmløst.

Men for all del, hvis ikke du har noe mindre idiotisk å drive med enn å misjonere motstand mot å samle på topper, så for all del. Jeg fortsetter å gå flotte turer i skog, mark og fjell og jeg holder oversikt over toppene jeg har vært på uten å ofre deg en tanke mer kjære Kalle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forundres, fra tid til annen, hvordan folk mer eller mindre lar seg irritere over "såkalte" toppsamlere.

- Hvorfor gjør de et forsøk på å sette toppsamlere i bås?

- Hvorfor gjør de et forsøk på å degradere toppsamlerens glede til fjellet, til kun å gjelde et nytt kryss på exelarket?

- Hvorfor gidder dere å bry dere?

Jeg kan forsøke å svare på det siste for dere:

Jeg tror rett og slett dere ikke orker slitet med å bestige disse toppene lenger, og derfor finner vikarierende unnskyldninger som "meningsløshet, nerdete, etc". Har kanskje brystkassa seget ned rundt navel`n og logaritmisk øker fra år til år??

Skulle dere mot formodning ha en annen grunn for enten å slutte med toppturer, eller være fornøyd med markaturer / turer i dalstrøk etc:Så fint da! Er det ikke flott at vi har forskjellige måter å bruke den fantastiske naturen på da?

Jeg for min del har fortsatt til gode å høre en ihugga tindebestiger rakke ned på de såkalte "lyngsubberne". Ei heller har jeg oppfatning av at tindebestigerne hever seg over andre brukere av fjellheimen/marka.

Selv var jeg 5 ganger på Galdøpiggen før jeg i det hele tatt besøkte en annen 2000m. For hver tur opp dit ble jeg mer og mer nysjerrig på nye topper. Etterhvert har det blitt en god del, og drivkraften er fortsatt nysjerrigheten. Nysjerrigheten over nye tinder, tinder du ser fra forskjellige retninger. Rett og slett nysjerrighet og sann glede av å være på tur. For mitt vedkommende er Jotunheimen og tindene der det aller kjæreste av norsk natur. Og det hverken kan, eller får dere ta fra meg.

Erling Kagge sa etter sin Sydpoltur:

"Finn din egen Sydpol"

Hvor den er, er vel av mindre betydning, bare vi trives og har det artig på tur.

God Tur alle sammen 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg har ikke rakket ned på folk som går toppturer, bare så det er sagt. Og jeg går selv en mengde toppturer. Jeg har derimot påpekt at jeg synes det er sykt at noen gidder å brekke seg to kilometer bort til en meningsløs, uspennende røys bare fordi den stikker ti meter opp av terrenget rundt. Jeg skal være med på at en samleliste kan virke motiverende på noen, men er man SÅ i mangel på motivasjon, synes jeg virkelig synd på folk. Men hver sin lyst! Og det er jo alltid festlig å kunne hisse opp et anntall mennesker, jeg har selv en liste over dette, og nå har jeg fått fem nye kryss! Vart du skræmt, no?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det det som er motivasjonen din? For å skrive innlegget mener jeg? Selv samlere innrømmer vel at en god del av disse smårøysene er full av meningsløshet, men pytt pytt? Det gir trim det og, kanskje får man se hovedtoppen fra en spennende vinkel man ellers ikke ville sett den fra, og det gir trim det også, nesten mer meningsfull trim enn å springe gjennom skogen i joggedress med tunga hengende ut av kjeften :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, Kalle, må nok desverre skuffe deg hvis du tror slike påstander hisser opp ja. Så ett kryss tilbake i "Hisseprotokollen" din :roll:

Det blir liksom samme krangelen som lakse- vs ørretfiske, spør du meg. Det ene er ikke bedre enn det andre. Hver sin lyst!

Men at noen gidder bruke ressurser på hva og hvorfor andre gjør forskjellige ting en selv ikke ville gjort, det blir for meg meningsløst.

Har du forøvrig fått med deg den nye 10 meter`n? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten kommentar til denne diskusjonen. I den perioden jeg samlet på 2000-meterstopper følte jeg aldri at dette tok bort gleden av andre turer. Småturene i marka var like givende da som både før og etter. I ettertid synes jeg mange av disse turene har gitt minner for livet, både turer med knallvær og turer hvor været var slik at man underveis lurte på hva i all verden er det vi driver på med.. Mange av disse toppene har jeg oppsøkt flere ganger senere. På mange av turene har vi vært en fast gjeng på fire. Den ene hadde i den første tiden ikke særlig sans for disse 30-meterstoppene. Da noen av oss etter en travers av Knutsholstindene ønsket å få med oss Burchardts topp, mente han at denne manien etter å gå på småtopper nærmet seg en slags sykdom. ”Sykdommen” har senere gått under navnet Burchardts syndrom.

Det eventuelt negative med å samle 2000-meterstopper måtte være hvis en lar det forringe mulighetene til å gå andre fantastisk flotte turer. Her har Vestlandet, Møre og Romsdal samt Nord-Norge utrolig mye å by på. Men resten av Norge er heller ikke verst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ods har gode poeng. Det er viktig å ikke miste fokusen på andre fjellområder. Jeg innrømmer gjerne at de siste 2-3 årene har 2000-meterne fått mye fokus, men det er nettopp fordi jeg har villet bli ferdig med toppene og dermed slippe denne berømte lista. Jeg har passet på med å få til turer i skog og mark i tillegg. Slike småturer betyr mye for meg.

Nå koser jeg meg med å plukke ut godturer om igjen og å dra til nye fjellområder. Jeg elsker å gå på topper, og da blir det ofte en topp som er målet selv om det egentlige målet er å være ute og oppleve fin natur.

Konkurranse er iallfall ikke tema for meg, selv om 2000-meterne har vært en slags konkurranse i å bli ferdig. Og om noen mener det er idiotisk å gå på topper så får de bare mene det. For meg betyr topper mye. Synes denne passer fint:

De som har følt hva livet blant tinderne er,

eller kan være for et menneske, behøver ikke lese om det,

og de, som aldri har følt det, vil så likevel ikke forstå.

Carl Wilhelm Rubenson

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt utgangspunkt for å gå på 2000-meterar er alltid gleden av å komme seg ut på tur - turgleden er såleis alltid i sentrum.

Likevel er eg klar over at eg av og til prioriterer det å gå på ein 2000-metertopp, framfor andre turar som hadde gitt meg minst den same turgleden..

Likevel tykkjer eg ikkje dette er eit stort problem. Uansett kor eg reiser på tur, kjem eg meg ut i naturen og gjennom 2000-meter-samlinga får eg sjå plassar eg elles aldri hadde fått sett. Dette er noko eg skal fortsetje med, uavhengig av kva andre meinar.

Refererer til sitatet Kim skreiv i forrige innlegg, og det som er blitt poengtert av mange her:

Det å samle på toppar er iallefall ein svært sunn samlemani!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt sunn samlemani!

Og særlig 10-meters toppene. Det er jo en kjempefordel ved å samle disse spennende toppene. På de første toppturene mine hadde jeg enorme problemer med å finne en god måte å holde fast kart og samlelisten min i A1 format samtidig. Det ble mye snubling i ur, myr og elver. Ensrettet konsentrasjon gjorde dessverre at jeg fullstendig overså Rasletind øst og en av Blåbreahøene på to av turene. Og hva er da den stoooooore fordelen? Jo som fanatisk toppsamler har jeg nå en perfekt unnskydning for å ta en ekstra tur tilbake til samme område. Jeg gleder meg allerede til å treffe flere av mine samler-kollegaer: som alltid med nesen dypt i listen og svette hender klemt rundt høydemåler'n. Som enhver selvsagt skjønner har vi underveis aldri tid til å nyte naturen, sitte i fullstendig stillhet på en topp og bare glede oss over at vi har nådd dagens mål, være glad over at vi virkelig lever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Dette er jo i hvert fall veldig positivt for oss som er på sjekkern på Fondsbu; nerdene med nesa i topplista i peisestua er en utrolig lett match! Men livet består jo selvfølgelig ikke bare av å ha draget på damene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det er altfor snevert/enkelt/banalt å berre snakke om å "samle på toppar". Eg meiner at 2000-meter-syndromet handlar om heilt andre ting enn vanleg folkeleg samlemani. Det ville vore utenkjeleg for meg å erstatte 2000-meter-toppar med til dømes frimerker, gamle myntar eller teikneseriar, sjølv om det - for enkelte - sikkert kan vere interessant nok.

For meg handlar det mellom anna om å føre vidare den norske friluftslivtradisjonen (det skal vere enkelt, nøkternt og funksjonelt), ei interesse for kulturhistorie knytta til fjellet (jakt, fangst, dei fyrste pionerane og "oppdagarane" av fjellet, utviklinga innan klatring, osv, osv), pluss ei interesse for statistikk, oversikt, system og orden.

Det er fullstendig bomskot å hevde at fokus på toppane tek vekk naturopplevinga. Sludder og vas, seier no eg. Tvert imot så trur eg at konsentrasjon og merksemd om høgder, toppar, kart, koter, primærfaktor, ruteval og vanskelege parti skjerpar sansane og gjer turen til ei større naturoppleving enn om ein berre går og sløvar og krampaktig forsøker å nyte naturen.

Framleis god toppjakt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg ser dere har sluppet opp for argumenter når dere begynner å gå til personangrep. "Surpomp" synes jeg er et ufint overtramp som jeg håper jeg ikke opplever på nytt her i forumet. Hvis noen så parerer med at "nerd" er ufint, synes jeg ikke det er relevant. Mange vil se på "nerd" som en hedersbetegnelse.

For øvrig konstaterer jeg at minst én debattant delvis er på gli i min retning. Det er meget positiv at noen her i forumet har i hvert fall et snev av selvinnsikt og evne til selvkritikk, noe tydeligvis de aller fleste er totalt blottet for. Makan til selvforherligende besserwissere skal man lete lenge etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kim skrev:

Jeg innrømmer gjerne at de siste 2-3 årene har 2000-meterne fått mye fokus, men det er nettopp fordi jeg har villet bli ferdig med toppene og dermed slippe denne berømte lista.

Dette forteller en del om hvor ille det kan bli. Du har altså stresset i 2-3 år for å bli ferdig med noen topper! Slik at du kunne slippe lista!. For meg virker noe sånt helt vilt. Du innrømmer jo her at du har droppet en del andre turer, som du tydeligvis hadde mer lyst på, fordi du måtte bli ferdig med lista di. Snakker om naturopplevelse 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kim, greit nok. Men du ga uttrykk for at du klart hadde prioritert 2000-meterne, og dette er jo nødt til å "gå ut over" andre turer i noen grad. Det jeg reagerte mest på er at du "måtte bli ferdig". Det vitner om helt feil fokus i mine øyne. Målet burde snarere være å aldri bli ferdig, men du ville vel oppnå status ved å ha besteget alle 2000-meterne i ung alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.