Gå til innhold
  • Bli medlem

Telt overnatting, bål og litt fiske rundt Oslo? Helgeturtips?


SuperTed

Anbefalte innlegg

Er ganske færsk på utmarken rundt Oslo desverre, har ikke fått tid til så mye annet enn jobbing etter at jeg flyttet hit.

Kan gjerne ta tog et stykke for å så gå derfra, men lenge siden jeg har hatt mulighet til å grille en nyfisket liten godsak på bålet.

Send gjerne privat beskjed om det skulle være et småhemmelig sted man gjerne ikke vil ha gud og hvermann til, liker meg litt isolert fra omverdenen selv også så..

ST

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det finnes standardkart med oppløsning 1:50.000 for Nordmarka og Østmarka som selges i de fleste sportsbutikker i Oslo.

Friluftsetaten har noen pdfkart som er greie for å få oversikt, men som ikke egner seg til navigering

http://www.friluftsetaten.oslo.kommune.no/kart/marka/

Ellers er det verdt å kikke på Skiforeningens sider... de har tips på både sykkelturer og skiturer

http://skiforeningen.no/

Og for info om fiske i marka er det http://www.ofa.no som er beste kilden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp Nordmarka Vinter-kartet i 50.000 serien. Da får du med skiløypene i tillegg til stiene. Bruker ofte skiløpene om sommeren også. De fleste har opptråkkete stier. De er oftest ikke markert på Nordmarka Sommer kartet. Det er litt enklere å se detaljer på Sommerkartet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte det kunne være nyttig å få litt tilbakemelding :P

Turen gikk til vannene rundt Tømte og Gørje. Værmeldingen var dårlig og været forøvrig dårligere enn meldt, noe som ville være en meget bra test for en som ikke har vært på telttur siden speideren for 12 år siden. Det regnet hund og katt hele natta.

Fra movann er det ca 7,5-8,5 km å gå om man, turen opp tar forøvrig rundt 3-4 timer om man er relativt dårlig trent og kjører på maxvekt på sekk (30% av kroppsvekt). 20-30cm med tung snø.

Generelt tur-utstyr ligger på hytta så måtte nøye meg med det jeg hadde liggende som er innkjøpt i Oslo

Devold ull - innerst, fungerer meget bra, selv om det blir vått. Nytt plagg innerst var perfekt siden det yret hele veien frem. Et plagg med tynt og lett regntøy hadde vært perfekt, noe jeg ikke hadde.

Stormberg tur bukse (vannavvisende) er ubrukelig i regn, men førte vannet ganske bra ut før yret satte inn.

Dovrefjell tur jakke (vannavvisende) også ubrukelig i regn.

Devold flis-jakke med høy hals - perfekt over ullen og holdt ute mye av regnet som jakken slapp inn - pustet bra.

Primus multi-fuel: aldri brukt primus før og testet den første gang på fjellet (mot alle anbefalinger). Fungerte bra med coleman renset sprit. Luftet godt teltet og brukte den også til å varme opp teltet litt om morgenen (også mot anbefalinger), gikk greit.

Tredje gangen jeg skulle fyre opp primus multifuel så begynte den å fuske litt, fikk bare stor ildflamme med utblåsinger. Virket som den tok inn luft til tross for at der var 15% sprit igjen i beholderen. Muligens fordi jeg skrudde den av på feil måte eller lot pumpa stå i når jeg koblet den fra og ikke brukte den?

Bergans ekstrem telt 3-4 personer gir god plass til 2 personer som begge bruker xped downmat. Forøvrig et meget bra liggeunderlag. Tar litt tid å pumpe opp, men meget enkel metode å gjøre det på. Holdt meget bra på varmen. Ajungilak sovepose ned til minus 25 grader, helt perfekt kombo med liggeunderlaget. Forøvrig et meget bra telt også, men i snø anbefaler jeg å bruke mer enn 2 barduner (en fremme og en bak).

Hadde ikke forventet is på vannene allerede, neste gang blir det bare med 2-4 favoritt sluker, en dupp og nok av kroker, kanskje en boks med makk. Ubrukelig å pakke med hele sluk-boksen.

Hva jeg savnet på turen:

- Poncho, for å holde meg tørr på veien frem, kan senere brukes over sekk og sette sekken utenfor teltet.

- En tarp, umulig å få fyrt opp et lite bål i skikkelig regnvær uten en tarp. Nesten umulig å tørke gjennomvåte klær i telt også fant jeg ut, til tross for bra tørkesnor.

- Et par med lette regnklær, kanskje noen har noen bra anbefalinger?

- En litt vann-avstøtende lue og hansker, muligens fleece lue?

- Litt mer vanntett kartmappe.

- Håndvarmere for tilfellene der man er virkelig våt og kald men langt i fra å ha fått satt opp teltet eller fyrt opp bål, det finnes noen som man kan slenge opp i kokende vann (på primusen f.eks.) for gjenbruk.

- En lettere sekk, å makse ut med 30% er ikke smart om sekken og mye i den blir vått, da bærer man plutselig 10% til.

Beste på turen:

- Crispi hunter jaktstøvel, høyden gjorde at jeg holdt meg tørr hele turen til tross for våte myrer og masse slaps. Bra som tursko til tross for at den er litt tyngre enn andre fjellsko.

- Tur håndkle i microfleece, lett å få vann ut av og tar til seg mye vann.

- Exped downmat, og bra ajungilak 4 sesongers sovepose.

- Mammut og devold flis genser som overtrekk over ulla.

- Ullvang sokker.

- Snusboksen som jeg puttet lighteren i, regner det fælt er det ubrukelig med fyrstikker. En liten stormlighter hadde kanskje vært enda bedre :D

- Hodelykt - vanntett.

Et relativt ukjent utstyr jeg testet for moro skyld var dykkerhansker. Hanskene veier ikke mye, holder vann ute bedre enn hansker og når dem blir våte så holder dem på varmen. Meget bra når man skal sette opp telt og jobbe litt med henda i sludd rundt 0-1 grader.

Om noen har noen tips så er det bare å komme med det, åpen for forslag :!:

Superted

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt passe tid å gjenoppta teltturtradisjonen på. Virker som du hadde det fint. Jeg var ute i helgen også, men på andre siden av marka.

Tror ikke en gapahuk hadde hjulpet så mye for å lage bål. Mange måter å gjøre det på, men her er en. Du trenger en liten øks og ca hundre gram ttørr bjørkenever. Bruk kun ved som er tørr inn (gran eller furru, ikke bjørk):

Finn nok ved. Ta vekk våt mose, lav etc.

Skrap vekk snøen

Legg noen relativt tykke stokker ned mot marka

Hogg noen passe tykke stokker opp til flis

Lag bålet av bjørkenever og flis

Etter hvert kan du legge på annen kvist som er tørket ved bålet

Poenget er å bruke nok tid på forberedelsene.

Når det gjelder Multifuelen så bruk tid på å lære deg den. Gjør det også hjemme. Les hjelpetråden for brennere her på FF. Her får du mange tips. Jeg og de fleste her på FF fyrer i teltet, men vet vel at det er noe av det mer kritiske en foretar seg. I slikt vær som var i helgen er det herlig å tørke opp teltet med primusen. Jeg tok bare med meg gassbrenner, og det angret jeg på.

I slikt vær trenger du noe mer enn tynt regntøy eller poncho - goretex etc fungerer fint. De vanntette kartmappene til Ortlieb fungerer utmerket. Jeg pakker alltid utstyret i vannetette pakkposer. Ville heller satset på skikkelige ullvotter og vanntette overtrekksvotter enn håndvarmere.

Legger ved noen bilder.

post-3635-133474665959_thumb.jpg

post-3635-133474665963_thumb.jpg

post-3635-133474665966_thumb.jpg

post-3635-133474665969_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tarp, umulig å få fyrt opp et lite bål i skikkelig regnvær uten en tarp.

Tror ikke en gapahuk hadde hjulpet så mye for å lage bål. Mange måter å gjøre det på, men her er en. Du trenger en liten øks og ca hundre gram ttørr bjørkenever. Bruk kun ved som er tørr inn (gran eller furru, ikke bjørk):

Finn nok ved. Ta vekk våt mose, lav etc.

Skrap vekk snøen

Legg noen relativt tykke stokker ned mot marka

Hogg noen passe tykke stokker opp til flis

Lag bålet av bjørkenever og flis

Etter hvert kan du legge på annen kvist som er tørket ved bålet

Poenget er å bruke nok tid på forberedelsene.

Tenkte å kommentere dette :)

Det er ikke umulig å fyre bål nesten noengang :!: . Bål er faktisk noe man bør prioritere i dårlig vær. I marka er som regel ikke noe problem å finne bålmatriale nesten uansett vær og føreforhold. Fimax kommer med en god metode som jeg tenkte å komplementere. Skjønner at du hadde tilstrekkelig med fyrtøy Superted så det skulle derfor ikke være noe problem med ildkilde. selv har jeg alltid med jokkastikke og sammen med en kniv for meg er en sikker båltenner alltid (fusker aldri). (men en fungerende lighter er enklere :wink: )

Poenget til Fimax er forberedelser og det er helt avgjørende. 8) Det er selvsagt lov å "jukse" med å ta med seg noe tørt startvirke hjemmefra, men det er strengt tatt helt unødvendig. Et tips er å finne det største grantreet du ser. Under dette treet vil du oppleve at det er overraskende tørt inn mot stammen. (selv om det har regnet uavbrutt i 14 dager) Her vil du finne tørr "småknusk" på bakken som kan danne et grunnlag for et bål. Videre bør du se etter grantrær/furutrær med "døde" (tørre smågrener) nederst. Du bør samle en solig mengde av disse. Videre bør man samle mange litt større kvister (fortsatt gran og furu). Alt kan legges inntil roten på det store grantreet. Så er det god grunn til å samle større "fyringsved" Når du har samlet "nok" (husk at du ikke kan få for mye) er dte min erfaring at du bør "felle" et mindre tre (furu/gran). Når dette er gjort er du klar for fyring. Fyr opp et par meter fra det store treet og du kan sitte tørt mens du lager bålet. Følg så anbefalingen til Fimax...lag et fundament mot bakken. Bruk småknusk og små døde kvister samt oppflisede grener og fyr opp. Tørk større kvister ved bålet. Husk at et slikt bål må arbeides med i startfasen. Pass på god trekk (luft undenifra). Når du har fått fyr, så mat bålet med kvister og litt større grener. Når du har fått skikkelig fyr, tar du ditt felte tre og mater i bålet fra ene siden. Da har du grunnlag for et bål som kan vare hele natten om du vil og mater det. Husk at løvtrær er vanskelig trevirke vinterstid.

Det å bygge bål er litt øvelse og du vil ha bål uansett. Prøv noen ganger og du vil oppdage at du får teken på det. Øvelse gjør mester. Dersom du har med deg en pressenning og noen meter tau så fikser du en gapahuk nesten overalt og kan oppleve noe annet enn teltet :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men for å sitere et eventyr så må jeg si at jeg gikk langt og lenger enn langt for å finne et grantre eller furutre som hadde det jeg trengte. Noen gamle triks blir aldri glemt.. desverre fant jeg ingen i nærmeste 50m radius til teltet. Men forsøkte likevel et forsøk på å fyre opp nærme et av treene jeg fant, kløyvde til og med trær for å komme innpå tørre biter. Beste å bruke når det er litt vått er etter min erfaring "dead but upright", dvs. trær som er døde men likevel står oppreist. Desverre regnet det rett igjennom beste treet jeg fant, det regnet faktisk giraffer og elefanter på lørdagskvelden. Takk gud for varm sovepose og primus :lol:

Skal alvorlig vurdere ullvotter og overtrekksvotter, satser på det er noen anbefalinger her på forumet. Ellers så blir nok goretex det neste store innkjøpet :lol:

Vakumsfyringstingest har jeg aldri prøvd, men ildstålet er alltid med. Ellers har jeg funnet ut at det er knall å smøre inn en bommulsdott i vasilin og deretter pakke den inn i aluminiums folie. Skjærer den opp, drar ut litt bommul, og en liten gnist så har man fin fyr i noen minutter. Brenner sakte alt etter størrelsen på hullet. Takk til Mr. Hood i Canada for det tipset 8) Ellers er tamponger alltid med..

Sist men ikke minst kan jeg nevne at min bedre halvdel var tørr på innsiden i sin nye Norrøna Finnskogen til tross for at himmelen åpnet seg.

Turen din Fimax såg jo meget bra ut, fikk du noen giraffer igjennom ytterduken på teltet eller gikk det greit? var litt bekymret for at snøen i ytterteltet skulle være mer som en sølepytt søndags morgen. Hadde forøvrig samme snøflekk søndagen :D

Ellers utrygg is å gå på der vi også var..

Jeg kokte forresten vannet der før jeg puttet det på vannflaska, såg ikke 100% trygt ut, primusen var fremme og var ikke mye snø å ta av søndags morgen.

Legger ved et par bilder, farlig å makse ut sekk-vekta, vått veier mer enn tørt. Burde jeg tenkt på :lol:

Tester vakumfyringstingen din til sommeren!

Superted

post-6430-133474665993_thumb.jpg

post-6430-1334746660_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble glad som en unge da jeg våket på lørdagsmorran og så all snøen. Var ikke fullt så morsomt da jeg voknet natt til søndag av regnværet. Nanok Arcxis teltet på bildet er idiotisk kontruert., så det sprutet litt inn gjennom luftelukene. Det blir nok ikke mer bruk av trugene på en stund.

Jeg har aldri kokt vann i Nordmarka, og har vel rundt 25 teltdøgn der i året. Aldri blitt dårlig. Men ser at andre her på forumet koker vannet i Nordmarka. Det har vel også vært noen oppslag i pressen. Viktig å få i seg nok drikke, jeg tar noen slurker av hver større bekk jeg passerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vannet i Nordmarka er ok hvis det renner stort sett. Men tror ikke jeg ville drukket vann når det er mye snø som smelter rundt omkring. blir veldig grumsete.

Ellers var det en litt ekstrem helg å dra på telttur liksom :wink: Men området rundt Gørja er jo fint. Flere fiskevann lenger nord og bra teltplasser også. Nittedalsdelen av marka er generelt bra for telt og fisketurer.

Hva er en tarp ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.