Gå til innhold
  • Bli medlem

hvor tid kan småen begynne med ski?


norpixx

Anbefalte innlegg

Har en 2år gammel gutt og jeg lurte om når han skal begynne med ski? Langrenn eller alpin? Hvilken ski type, størrelse og alt som er nyttig å vite. Har selv nesten aldri stått på ski men vi skal begynne enten denne vinteren eller neste.

Det er bare å skrive i vei. Trenger mye info.

På forhånd takk!!! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tidlig krøkas, god krok skal bli!

Få gang, spørsmålet er hvor godt utviklet gutten er, og om du får tak i små nok sko, et annet problem jeg husker fra mine dager på intersport, er at mange foreldre ville kjøpe for lange ski, slik at podene kunne ha noe å vokse i.

Spør du meg må du kjøpe et par ski som passer, og basere deg på bruktmarked, evt. få flere barn som kan arve;) Deretter er det bare å kjøre på, kan guttungen gå barmark uten problemer så er det bare å begynne tilvenningen, blir kanskje ikke den reneste stilen de første årene, men gleden er der forhåpentligvis.

Spørsmålet om langrenn eller alpint er litt opp til deg som forelder, i en alder av 2 år ville jeg valgt langrenn, men det går fint med alpin om far eller mor er stødig, det finnes en form for sele som du tar på poden, og har 2 tau/remmer som du holder ungen igjen i, jeg har glemt hva det heter.

Det beste er vel å begynne med langrenn, og vente noen år før du begynner i alpinbakkene..

Var det til hjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moro med barn på ski! De kan gjerne begynne tidlig, bare man er forberedt på at det ikke blir rare distansen som tilbakelegges. Hundre meter, gjerne i noen gode spor, litt basing i snøen, og pølsegrilling. Da kan man legge grunnlag for at de får et godt forhold til skitur når de blir større.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynn så tidlig som mulig med mest mulig lystbetont tilnærming til det å gå på ski. Kjøp ordentlig utstyr til barna. Da snakker jeg om støvler og ski i første rekke. Smør barnas ski slik du vil at dine egne skal være, ut i fra deres ferdigheter. Mine barn begynte med langrenn. Når de behersket bortover og nedover på langrennski, tok de ikke mange minuttene før det "satt som et skudd" med alpinski. Ønsker deg alll mulig lykke til. Du har noen morsomme år foran deg. Et veldig mye brukt uttrykk i så henseende er : " Bøy knærne!" :-):D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Mine unger fikk sine første ski når de var to, men ikke press - dette skal være lystbetont.

Jeg vil absolutt anbefale deg å begynne med "langrenn"ski. Overføringsverdien fra disse til slalomski er mye større enn motsatt vei. En 6 - 7 åring som har teknikken inne fra løypesski er trygg i alpinbakken på et blunk, en som går motsatt vei syns smale ski er skikkelig ustødige .

Lykke til!

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snuppa mi fikk langrennski rett før hun fylte to. Det var veldig stas, og definitivt mest stas var nedoverbakker. En av de første turene våre sov hun i pulken den første timen (bare oppover og noen få flater) og så sto hun mellom bena mine hele veien ned. Det var ekstremt vellykket. Jeg valgte å spille mye på det som motiverte henne (nedover) og la gjerne opp turene så hun skulle få mest mulig glede av det. Kom det flater eller oppover, tok jeg henne på nakken hvis hun ikke ville gå selv. Det viktigste foreløpig er turgleden!

Gode, kjørte løyper er en stor fordel for usikre småbarnsføtter.

I fjor gikk hun uten staver, men hun har allerede erklært at når hun blir 3 år og stor, da skal hun ha staver! Jeg aner noen diskusjoner framover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er sånn typisk norsk uteforelder med hytte, så ta langrenn til å starte med. Det er lettere å komme seg opp, barna mestrer utstyret lettere, og mestring er nøkkelen til skiglede. Hvis poden har lyst til å kjøre ned bakker og gå fiskebein kan man teipe fra over vrista og ned under skien for at han skal ha mulighet til å komme lenger frempå. Prøv selv ;)

Jeg er skilærer alpint, og underviser barn fra 2,5 og opp. Det skal en del til for å få dem på gli, som voksen er jobben lettere på langrenn i starten. Det er ikke dumt å bruke instruktører på alpint! Når barna først kan det er de omtrent selvhjulpne en time om gangen. Det er lettere å være selvstendig i et skitrekk når man ikke trenger hjelp med teknikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To år og langrennski er helt gull. Bare å kjøpe noen ski med bindinger hvor du kan bruke vanlige sko. Ungene er ikke akkurat utstyrsfreaker i toårsalderen.

Men som andre sier, ikke noe press. Pulk og litt skigåing er bra. Da kan de bestemme litt selv, og du får deg en god økt med pulken.

da jeg jobbet i sportsbutikk, ble vi frarådet å kjøpe/selge ski som kan brukes med vanlige sko. dette er noen år siden, og kurset var i regi av fischer. dessverre husker jeg ikke hvorfor. en får uansett kjøpt ski med skisko som er tilnærmet vanlige sko, men med skikkelig binding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da jeg jobbet i sportsbutikk, ble vi frarådet å kjøpe/selge ski som kan brukes med vanlige sko. dette er noen år siden, og kurset var i regi av fischer. dessverre husker jeg ikke hvorfor. en får uansett kjøpt ski med skisko som er tilnærmet vanlige sko, men med skikkelig binding.

Det vil absolutt ikkje vera same skifølelsen med slike bindingar kontra ordentlege bindingar. Men det fyrste året for ein toåring bør det kunne fungere. Det vert uansett mest gåing og lite løyping. Men seinare er det bare ordetlege bindingar som dugar. På den andre sida, kvifor ikkje lære ungen at vintersko er det same som skisko. Sjølv vaks eg opp utan andre vintersko. Det er bare så synd at barneskibindingane som er på markedet i dag er av så elendig kvalitet.

Hugs godt feste til ungen, betre feste enn det du sjølv vil ha. Så lenge ungen bare står mellom føttene til ein forelder i utforbakkane, betyr ikkje glid på barneskia noko. Men dårleg feste er ein gledesdrepar. Smørefrie eller smøreski er hipp som happ. Det er tross alt ingen kunst å gni utover blå extra. Når ungen vert meir sjølvstendig på skia, må det vera god glid på skia, og då er det bare smøreski som fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da jeg jobbet i sportsbutikk, ble vi frarådet å kjøpe/selge ski som kan brukes med vanlige sko. dette er noen år siden, og kurset var i regi av fischer. dessverre husker jeg ikke hvorfor. en får uansett kjøpt ski med skisko som er tilnærmet vanlige sko, men med skikkelig binding.

helt enig i dette ift litt eldre barn. jeg snakker spesifikt om 2-åringer som knapt klarer vabbe av gårde i snøen uansett. etter en vinter med sånne ski er det bedre med noe mer "proft" utstyr. det som jeg syns er bra med de andre, er at man kan bruke dem overalt, uten at smårollingene nødvendigvis må gå med skisko hele dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte et par åsnes snømann ski til min datter på to år. Dette er ski hvor du bare spenner de fast med vanlige sko.

Jeg er ganske sikker på at det hadde vært en mye mindre positiv opplevelse for alle hvis vi måtte skifte sko for hver gang hun ble lei og ville gjøre noe annet (som gjerne skjer på 1 sec varsel). Og hun har gått mye rundt på de skiene og vært veldig fornøyd med de. Vi beholder de nok en sesong til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver
Har en 2år gammel gutt og jeg lurte om når han skal begynne med ski? Langrenn eller alpin? Hvilken ski type, størrelse og alt som er nyttig å vite. Har selv nesten aldri stått på ski men vi skal begynne enten denne vinteren eller neste.

Det er bare å skrive i vei. Trenger mye info.

På forhånd takk!!! :D

Men i alle dager!! Hadde han ikke ski på føttene ved fødselen? :shock::shock::lol: Kanskje det ikke er ekte nordmann? :wink:

Men ellers har du fått en masse tips. Enig med den som sa at oppgåtte spor er flott. Men det viktigste er skryt mye og uhemmet. Da klarer han det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åsnes anbefaler å ha ski som er omtrent like lange som kroppshøyden for barn under 5 år, så det er kanskje litt langt? (hvis de har rett, da)

fra åsnes sin nettside:

"Anbefalt skilengd:

Opp til 5 år: skilengd lik kroppslengda.

For 6-8 år: +5-10 cm over kroppslengda.

Frå 9 år: +10-15 cm over kroppslengda."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.. eller seigmenn er fine skivenner! De røde merkene duger også. Et liten tass skal bare tusle rundt i lett tereng og fine spor. Gode ski, varme støvler og godt feste. Ingen staver. Alltid vokse ut av utstyret - ikke inn idet! mvh NSF Trener 3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn er ikke og bør ikke bli utstyrsfreaker, det har du rett. Vi voksne bør imidlertid sørge for at utstyret er i orden. Ingenting dreper skigleden som kalde skisko og bakglatte ski. På mange måter er utstyret derfor viktigere for barn enn for voksne. Ut på ski, alltid blid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.