Gå til innhold
  • Bli medlem

Oppvarming og isolering av lavvu


tordivel

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har planer om å bosette meg i lavvoen min noen måneder. Litt dårlig timing er det å flytte ut på vinteren, særlig når jeg ikke har alt for mye kunnskap om oppvarming i lavvo.

Jeg lurer altså på fordeler og ulemper med forskjellige oppvarmingsmetoder. Jeg trenger et alternativ som er lett å få igang, og som kan holde på varmen lenge, litt utover natten feks. Er i prinsippet åpen for lavvuovn, gass, pellets...og hva annet som måtte finnes. Effektivitet er nok det viktigste, i og med at lavvoen skal holde en ok. temp på ca 20 grader C.

Jeg har en god vinterlavvo, som man kan gjøre ganske tett. Vurderer å skaffe innertelt, hva tror dere? Tenker også på dette med gulv. Tror ikke en vanlig gulvduk vil holde, da lavvoen vil stå ved snø og slaps. Tenker på å bygge et, på en eller annen måte, og gjøre lavvoen tett over dette?

Blir veldig takknemlig for svar og delte erfaringer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du skal ligge så lenge er det sikkert lurt å bygge opp golvet så du får litt luft mellom ræva og bakken. Lag deg noen lette lemmer av fjøler som du tilpasser lavoens størrelse.

Ang ovner har jeg ikke peiling. Men har meget gode minner fra forsvaret de gangene vi fikk 16 manns lagstelt og multifuel på kalde vinterøvelser:) Men det er kanskje voldsomt å drasse med seg en multifuel, forbruket er vel brutalt i tillegg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En lavvo er høy, og som kjent stiger varmen. Det blir veldig mange graders forskjell fra bakken og opp til halvannen meters høyde. Jeg ville satset på ei feltseng som løfter deg opp litt.

Å få 20 grader blir voldsom fyring.. Du klarer neppe det uten en vedovn. Siden den skal stå lenge på ett sted ville jeg sett på andre ovner enn de små lavvoovnene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg har planer om å bosette meg i lavvoen min noen måneder. Litt dårlig timing er det å flytte ut på vinteren, særlig når jeg ikke har alt for mye kunnskap om oppvarming i lavvo.

Jeg lurer altså på fordeler og ulemper med forskjellige oppvarmingsmetoder. Jeg trenger et alternativ som er lett å få igang, og som kan holde på varmen lenge, litt utover natten feks. Er i prinsippet åpen for lavvuovn, gass, pellets...og hva annet som måtte finnes. Effektivitet er nok det viktigste, i og med at lavvoen skal holde en ok. temp på ca 20 grader C.

Jeg har en god vinterlavvo, som man kan gjøre ganske tett. Vurderer å skaffe innertelt, hva tror dere? Tenker også på dette med gulv. Tror ikke en vanlig gulvduk vil holde, da lavvoen vil stå ved snø og slaps. Tenker på å bygge et, på en eller annen måte, og gjøre lavvoen tett over dette?

Blir veldig takknemlig for svar og delte erfaringer!

Heia.

Bruker kun bunn duken,blå isola plater og flere ligge underlag i bunn.Bruker ikke inner duken, liker at det er luftig.. du kan ha bål i lavon hvis du legger fire 50 mm plast rør inn til ild stedet så det kommer luft fra fire kanter og en tynn netting rundt bålet så det ikke spretter glør. Rørene må ligge litt lavere en bålet Og luftingen i toppen trenger ikke å være så stor men ikke ha døren eller lufte lyrene oppe. Bålet bør løftes litt fra bakken for god lufting nedifra, enten med steiner, bål panne med små hull i bunn eller kryss legging av ved nederst.. Varme fra bakken,varme fra bålet og frisk luft :-) Bedre enn parafin lukt.. Blå isola plater veier lite og 50 mm plast rør mindre,går lett på pulken..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kommer til å bli et formidabelt vedforbruk....

foreslår forsvarets multifuel ovn.ingen over ingen ved siden av. den bruker dessuten veldig lite drivstoff(diesel) iforhold til effekt(opptil 14kW).

Den er dessuten suveren til å "spre" varmen lavt(les:bakken) i lavvoen.

snakker av erfaring........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis lavvoen din har festemuligheter på innsiden, ville jeg sterkt vurdert å få til ett innertelt.

Så hvis du kjenner noen med symaskin så sett i gang.

Da kan du "senke" taket og du vil presse varmluften ned i lavvoen og nærmere der hvor du er samtidig så får du et "isolerende" luftlag mellom utsiden og innsiden, På dagtid kan du "heve" taket igjen og få full høyde.

Da sparer du MASSE ved og jeg ser ikke bortfra at kondensproblemene vil minke betraktelig også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode råd!

Ja, vedforbruket har jeg tenkt en del på. Synes det er vanskelig å beregne hvor mye jeg vil bruke. Multifuel er ikke så dumt, men det blir nok for upaktisk å drasse med meg drivstoff såpass ofte. Tenker på en parafinbrenner, som hjelp og "oppstart" i oppvarmingen, men er ikke sikker.

Paller og isopor har jeg også tenkte på. tror det blir en god løsning i det lange løp. 'Tenkte litt på å isolere lavvoen utenfor og, med et eller annet materiale, men det kan fort bli kondensproblemer utav det. litt kondens er greit, men vått "inneklima" er ikke verd det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innerduk er et must, gir jevnere temp inne i lavvuen når du fyrer og så kan du i tillegg senke taket på innerteltet som gir mindre varme helt opp i toppen. Paller er bra men du bør slå de tette med bord. Feltseng med liggeunderlag er bra men hvis du ikke fyrer om natten så gir den ikke mere varme enn om du ligger på bunnen, men den gir jo litt komfort. Hvis multifuel er for mye arbeid så blir det en vedovn, et åpent ildsted er bare aktuelt hvis du ønsker og lukte som røykakjøtt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.