Gå til innhold
  • Bli medlem

Åsnes amundsen eller nansen


hertzen

Anbefalte innlegg

Annonse

Hadde samme dilemmaet i fjor. Endte opp med Amundsen pga jeg ville ha løypeski. Nansen blir for bred å gå i sporet med ja. Amundsen går akkurat.

Fant raskt ut at jeg skulle gått for Nansen, da uavhengig av hvilke av disse man velger er det mer stas å gå utenfor sporet. Især hvis man går med kortfeller. Så fremt du ikke er 100% sikker på at du kun blir å gå i spor, gå for nansen. Ift valg av sko og binding kommer det jo ann på bruksområdet, men siden du ikke nevner det - har du vel tenkt et alternativ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med 80 / 20 i / utafor oppkjørt spor ville jeg gått for en BC binding

...Og en anna ski. Hvis du primært kommer til å gå i oppkjørte løyper er du mye bedre tjent med en BC-ski, så slipper du å dra på tunge fjellski når du ikke trenger det. Jeg brukte Atomic Mountain BC i 4-5 sesonger før de tok kvelden, og har bare positive ting å si om dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om mengden av mil blir gått i løyper ønsker jeg en ski som jeg også kan ha fine langturer med pulk i uberørt terreng.

Altid vanskelig med disse komprimiene...

Siden jeg stortsett bruker racing skiene når det er turer på dagturer i oppkjørte løyper, vil jeg ha en ski som er egnet utenfor løpene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja kompromisser er vanskelige. Jeg bruker Amundsenskia mine mest på fjellet, ofte med pulk på langtur.

Det kommer selvfølgelig an på hvilke turterreng du ferdes mest i. For min del går jeg oftest på Hardangervidda, Skarvheimen og i Hemsedalsfjellene. Der er det såpass ofte oppkjørte spor. Er det såle, så følger man ofte den. Er det spor så går man i sporene. Tror 80/20 godt beskriver hvordan jeg går.

Amundsenskia med BC går fint i fjellspor. Jeg synes de bærer ok på de fleste føreforhold utafor løypa. Det markante smørespennet og kortfellesystemet gir meget fleksibel løsning for ulikt føre. Jeg synes også de fungerer ok nedover, med og uten pulk.

De er ikke optimale for mye løs snø og bratte bakker. Skjønner godt at mange vestlendinger her på forumet sverger til feitere ski, for østlandsbruk synes jeg Amundsen er fine kompromisski.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du allerede har 75mm sko går det an å kjøpe 10mm klosser under bindingene. Da kommer du så høyt at ikke bindingen og skoa skrubber. Men med 80/20 spor og terreng ville jeg også gått for BC. Har selv Atomic BC som funker veldig fint. Har gått både gjennom Nordmarka i spor og over Hardangervidda uten spor med disse skiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Amundsen med Rottefella SuperTelemark. Er i grunn godt fornøyd med disse, men er det relativt lite spenn i forhold til lengden på disse skiene sammenliknet med en del andre? Jeg veier ca 77 kg netto, og har ski på 194. Disse går, men det er ikke mer enn heller at spennet er godt nok når jeg går med litt vekt i sekken.

Vil anbefale deg å sjekke spennet skikkelig før du kjøper, uansett hva du lander på. Og kjøp for Guds skyld ikke ski uten fellelås...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullstendig enig med Cerberus. Åsnes sitt kortfellesystem er bare ufattelig genialt. Spesielt hvis ditt bruk primært vil være pulk. Da vil du med kortfellene ha genialt feste, uavhengig av føre. (Les: tanks) Obs impregner fellene før bruk, unngå at de trekker vann - unngikk også "klabb" i vinter som var. Man får jo selvsagt dårlig glid nedover med fellene, og er litt styr å ta av og på. Men drar man pulk er man ikke ute etter racerfart :) Smurte ikke skia mine i fjor vinter. Hadde glida skia. Oppover var det feller på, nedover ingenting og racerfart :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.