Gå til innhold
  • Bli medlem

Vintertelting


maxwell

Anbefalte innlegg

Hei turfolk,

Til vinteren har jeg tenkt å skaffe meg litt erfaring ute i felten under blå grader. Derfor lurer jeg på om tips, lenker til nettsider, bilder etc som kan hjelpe meg til å forstå hvordan best sette opp og sikre et telt på snø. Og gjerne på steinete underlag i kombinasjon med lite snø. Utover dette tar jeg gjerne imot generelle tips ifm å ferdes ute i vinterhalvåret :)

På forhånd takk.

Karl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva slags telt har du? Hvor planlegger du å dra? I Nordmarka kan du ta med et biltematelt og være helt sikker, på Hardangervidda bør du ha et "stormsikkert" telt hvis du planlegger en lengre utflukt.

Her er noen Youtube videoer som viser hva du kan bli utsatt for:

Videoen viser hvorfor stormmatter er en ide på barmark. Da kan en legge stein på stormmattene. På den andre siden vil en ofte finne gode steder å slå ned plugger om snøen ikke har lagt seg, og ligger snøen et sted kan en jo bruke snøplugger.

Viser noen som jeg tror bygger levegg med pulkene.

Her er et Nallo som klarer seg bra (ikke et typisk vintertelt, men jeg har mange turer på vidda med mitt).

Begynn med kortere turer. Kjenn utstyret ditt. Det farligste på vinterturer er å fyre i teltet, men også nødvendig. Så lær deg primusen meget godt. På fjellet er du avhengig av at teltet holder. Jeg røk pluggfestet på mitt gamle Nallo på Hardangervidda. Jeg visste at teltet var gammelt, men var sammen med en kamerat med plass i hans telt.

Nødvedig utstyr for vintertelting:

- Nok snøplugger (jeg liker Hilleberg sine). Vær forsiktig med bruk av ski med stålkanter (jeg foretrekker å ikke benytte skiene. Det er greit å kunne smøre dem i teltet, gå småturer mm.)

- God spade. Plugger må graves opp og ned. Snø spas over telt.

- Børste (bilvindusbørste er grei) til å fjerne snø fra utstyr og klær, så det ikke blir vått i teltet.

Teltet bør pakkes i en stor pose. Skal en sette opp teltet i vind er det viktig å forankre det i sekken, pulken el. Ha snora festet til teltet på forhånd, med en karabinkrok. Tenk på hvordan du kan sette opp teltet alene når det blåser. Tren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Fimax.

Jeg har et Mountain Hardwear EV2-telt, som jeg først og fremst har tenkt å bruke på kortere turer i høyfjellet, 800-1300 moh.

Det er altså en idé å "grave" ned teltet litt i snøen?

Hva er "prinsippet" bak bardunering? Hvor mange barduner bør man ha? Hvor høyt/lavt på teltet bør disse festes?

Ang. primus, hvordan lære den best mulig å kjenne? Jeg har Primus Omnifuel...

Igjen, mange takk for raskt svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående vinterbardunering, noen som har tips til hva man kan bruke som feste når snøplugger, ski, staver og spade er brukt opp (eller ikke kan benyttes)?

Hørte fra en her om dagen at toppen/bunnen på brukte blikkbokser funket bra, lag hull og tre bardunen gjennom og grav ned lokket i snøen. Poser fylt med snø som graves ned funker kanskje også bra? Noen andre tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EV-2 er jo et "stormsikkert" telt når du har fått det opp, nesten uavhengig av plassering i terrenget. Monteringsanvisning har du sikkert, ellers finner du det på nett.

Jeg ville kjøpt eller lagd 6 snøplugger alla Hilleberg ( http://www.hilleberg.se/tillbeh%C3%B6r.pdf). En måte å sette teltet opp om vinteren er på følgende måte:

1) Tramp med skiene der du vil sette opp teltet. Vent gjerne litt så setter snøen seg (det gidder jeg sjeldent).

2) Hvis det blåser fest teltet til pulk med tråd, slik at det ikke blåser bort. Legg teltet ut. Fest de 6 pluggfestene med snøpluggene (bruk tråd med klips).

3) Sett opp teltet på vanlig måte ellers.

Bardunene kan ofte festes til de samme snøplugger (det gjør jeg med mitt Hilleberg Saivo). Blåser det mye bruker jeg ofte skiene i pluggfester midlertidig. Det tar litt tid før snøen setter seg, og snøpluggene får feste. Tren på oppsett i godvær med votter (klipsene på teltet ditt kan være noe plundrete hvis jeg ikke husker feil). Det som vel er vanskeligst på EV2 er å få stangen i feste på begge sider hvis man er alene. Kanskje noen har noen lure løsninger?

Barduner veier ingen ting, så ha alle med deg. De kan tvinne seg ved sterk vind, så du får sjekke hvor mange du vil ha fast på teltet. Teltet ditt står godt med få under de fleste forhold. Bardunering minsker blafring. Sett opp alle hvis forholdene tilsier det. Prøv ut ulik plassering og se hva som passer ditt telt best.

Til Ominfuelèn ville jeg sagd til en finerplate på ca 20*30cm, og plassert brenner på den (det må også være plass til kjelen du planlegger å bruke). Finerplaten vil til en viss grad ta for hvis du søler, og hindre at bunnduk smelter. Ellers må du bare trene. Både på å fyre primusen, og skru den fra hverandre. Let etter tips på forumet her og andre steder. Primusen må du kjenne godt. Tror at faren for kullosforgiftning under visse omstendigheter kan være mer skummel i et etdukstelt.

Her er en rapport fra FFI om farene: http://rapporter.ffi.no/rapporter/97/04713.pdf.

Etter hvert som du lærer primusen å kjenne er soveposen farligst. Lett å duppe av! Husk at verken teltleverandører eller primusleverandører anbefaler bruk i telt. Polfarenen Mike Horn, med noen tusen timer primusfyring på kjøpet, voknet en dag med telt i full fyr. Vær forsiktig!

Vintertelting er herlig. Jeg gleder meg til første tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående vinterbardunering, noen som har tips til hva man kan bruke som feste når snøplugger, ski, staver og spade er brukt opp (eller ikke kan benyttes)?

At snøpluggane er brukt opp, er eit teikn på dårleg planlegging. Sjølv har eg i alle fall med snøpluggar nok til alle pluggfester/bardunar, i tillegg til to i reserve. Eg har laga snøpluggane mine sjølv, i tre. ca 20 cm lang, ca 1,5x1,5cm. Pluggane frys fast i snøen så eg må bruke spade for å få dei laus att.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. primus, hvordan lære den best mulig å kjenne? Jeg har Primus Omnifuel...

Fyr opp ute på gardplassen. Legg merke til korleis forvarmingsflammene oppfører seg gjennom heile forvarmingstida. Skal du gjera dette i forteltet, må du vera heilt sikker på at flammane aldri slår så høgt at det er fare for teltduken. Prøv ut korleis primusen oppfører seg når du prøver å fyre han opp med for lite forvarming. Gjer dette både no og når det er 20 kalde, og gjerne i litt vind også.

Plukk frå kvarandre alle delane og sjå ved sjølvsyn kvar det kan tette seg dersom det er ureiningar i brennstoffet. Det er desse plassane du må renske når primusen fuskar i felt. Og dette må du greie å kulda. For når primusen må skuast frå kvarande, har du ikkje fyring i teltet. Men slapp av, når du kan dette, får du heller ikkje bruk for det. For då veit du korleis du skal halde primusen ved like ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Repsett kan sikkert være kjekt, men har hatt Omni i en del år og aldri trengt mer enn det verktøyet som følger med. Det var en gang den ikke ville brenne, men da tok det turkompisen (som har mekka en del primus) ca 8 sekunder å fikse, uten noen som helst form for verktøy.

Så det å vite hvordan primusen funker er mye viktigere enn å ha med et repsett, som, medmindre du kjenner det godt, fort kan bli en falsk forsikring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.sportsnett.no/wsp/sportsnett/webon.cgi?func=show&table=PRODUCT&func_id=PRI9&var_1=PRI9-OM&categorynu=O2&categorytxt=Verkt%F8y%20og%20tilbeh%F8r%20til%20brennere&produkt=Primus%20Multi%20Tool

En sånn fulgte med, med den kan du få opp stort sett alle koblingene på den. Også fulgte det med ei lita tube med no silikonstoff, den har jeg ikke brukt mer enn en gang eller to. Er ikke dette standard lenger? I såfall, hvordan bytter man dysene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fortsatt ikke behøvd å skifte ut noen deler på min omnifuel, men repsett er en billig forsikring, så det har jeg med når jeg er på snaufjellet. Ellers så er det lite sot fra renset bensin. Bruker omnifulen bare på vinterturene, og har brukt den ca. 35 dager, og tror knapt jeg har brukt rensenåla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir litt mer kondens i taket på EV, men ikke fullt så mye som på innsiden av ytterduken i Hilleberg. Bunn omtrent identisk. Luftemulighetene er meget gode, bruk den lille stangen som er festet inne i luka. Merk at jeg har kun brukt det i ganske fuktig vær så langt. Kommer til å bruke Hillebergs snøplugger på det i vinter. Tror ikke du trenger å bekymre deg for å få det til å stå bra på vidda, du har et meget godt utgangspunkt med et telt som står solid av seg selv i utgangspunktet. Har brukt kun 4 plugger på 3´ern i frisk vind, følte ikke behov for barduner. Totalt sett kommer du normalt unna med færre kritiske festepunkter enn for et tunneltelt på samme størrelse, slik at behovet for knoting med ski/staver/finne mange gode fester blir mindre. Ofte opplever jeg dette som langt mer tidkrevende enn å slå opp selve teltet. God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående vinterbardunering, noen som har tips til hva man kan bruke som feste når snøplugger, ski, staver og spade er brukt opp (eller ikke kan benyttes)?

Hørte fra en her om dagen at toppen/bunnen på brukte blikkbokser funket bra, lag hull og tre bardunen gjennom og grav ned lokket i snøen. Poser fylt med snø som graves ned funker kanskje også bra? Noen andre tips?

Vi har alltid med 4 snøplugger og bruker i tillegg ski og staver. Hvis ski og staver skal brukes på dagsturer kan man feste en brennstofflaske med ankerstikk i hullet på korken og grave den ned. Spaden bruker vi som regel ikke da den er kjekk å ha til mange andre ting omkring i teltleiren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker en del snøplugger men spikker og noen pinner der jeg er. Som regel er jeg i marka og da er det lett å få tak i. Bruker ofte pinner langs bunn av teltet og snøplugger på barduner.

Har stormklaffer både på Svalbardteltet og lavvolight. Bruker sistnevnte mest pga bedre plass samt bedre høyde. Mye enklere å fyre primus etc inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har laga vinterpluggene mine slik:

E-verket bruker plastskinner som overdekking når de graver ned kabler. Få tak i en slik og kapp biter på ca 25 cm. Kapp gjerne den ene enden spiss. Sett snor i, så har du et "lettvekt" snøanker. Illustrasjon av snøanker finner du nok i diverse litteratur om brevandring!

God tur

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver

Masse gode tips, men jeg henger meg på med et par nye. Kona har lyst å gå fra Jäckvik til Hemavan langs Kungsleden, men da hun hørte at det ikke var hytter langs denne strekningen mistet hun lysten :roll: . Jeg har vinterteltet noen ganger uten henne, men ikke hatt fyring på natta.

Det jeg lurer på der er om dere fyrer inne i innerteltet eller i forteltet. Hvis dere fyrer i innerteltet så er det tre ting jeg er redd for, kullos, at brenneren slukner og oser så alt stinker svidd ubrent bensin, og sist at jeg er redd for å komme borti brenneren så den velter.

Jeg har et Nallo3GT så plassen for to er bra, men vi har hund også. Hadde tenkt å la han ligge i forteltet i den tomme pulken, men på sommeren ligger han i fotenden av teltet.

Det blir i alle fall til at jeg prøver meg med noen netter for å overbevise henne, så får vi se om hun forandrer mening ang. vintertelting. Hun har bra sovepose og en Exped Downmat underlag.

Otto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.