Gå til innhold
Andreas2

Valdresflya og Rasletind (31.10.09)

Det er 3234 dager siden det var aktivitet i denne tråden. Det er fullt mulig å svare, men du kan jo vurdere å starte et nytt emne?

Anbefalte innlegg

Jeg ser endel lurer på hvordan skiføret er i Gjendeområdet og Flya, så kan jo lage min første turrapport her på forumet om helgens beskjedne, men årets første, skitur.

Jeg startet sent fredag kveld fra Valdresflya vandrerhjem i måneskinn og stjerneklar himmel. Fulgte et skispor vestover opp mot Raslet til jeg fant en bra teltplass i Steindalen. Ok føre nede på flata, kanskje 10cm hard såle og 10cm løssnø oppå, men mer og mer slalom mellom steinkaoset i steindalen jo høyere jeg kom.

På lørdag våknet jeg til blå himmel og strålende sol..! Ikke kjempemye snø opp til 2010, men greide å snirkle meg gjennom labyrinten av steiner opp fjellsiden uten å måtte ta av meg skia. Jeg fulgte et skispor ett stykke opp i lia, men dette endret seg til fotspor lenger opp. Tror kanskje skisåler og stålkanter hadde hatt best av at jeg hadde gått videre til fots, men er man på skitur så er man på skitur.. Oppe på 2010 var det ganske ok føre, gikk videre opp til Rasletind (2105) i ganske bedagelig tempo og nøt utsikten. Det begynte å skye over, og værmeldingen for søndag var litt usikker, så jeg kjørte ned til vannet ved 1798 og satte opp teltet der for litt lettere hjemkost søndag.

Natt til søndag kom det 10-15cm fjærlett snø, jeg tittet ut teltåpningen søndag morgen - snø i lufta og tett tåke, kanskje 10m sikt. Tok kompasskurs rett på Øystre Fagerdalshøe og kjørte ned lia under Raslet.. hehe, morsom tur ned med null sikt, komplett whiteout og kun kompass å kjøre etter.. hadde det vært god sikt hadde det vært mer enn nok snø til å kunne dra på litt! Skiftet kompasskurs når det begynte å flate ut før myra i bunnen, og traff Flyaveien rett sør for vandrerhjemmet og bilen litt utpå ettermiddagen.

Kjempegøy å starte skisesongen! Litt mer snø der oppe nå så slipper man å preppe skia etter hver tur også..! :D

Edit: ser bildene ble omvendt rekkefølge, bedre lykke neste gang.. :roll:

post-6830-133474664447_thumb.jpg

post-6830-133474664468_thumb.jpg

post-6830-133474664481_thumb.jpg

post-6830-133474664494_thumb.jpg

post-6830-133474664506_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Overnatting i fjellet på denne årstida er prikken over ien om man klarer å innrette seg. Jeg har stadig lopper i blodet jeg også, men får altfor sjelden gjort noe med det...

Alltid artig med flere turrapportskrivere! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser jo nesten ut som det er like mye snø nå som vi hadde på en tur til østre Rasletind 4. april 1996... Stilig sistebilde (det som ligger øverst, IMG_1505) forresten. :) Havner vel på veggen i storformat det? :)

Ja, kjør på med turrapporter! Artig å lese om andres turopplevelser.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, det er ihvertfall bedre å ha nullsikt i bunnen av dalen enn på toppen .. :twisted: og ekstra gøy uten gps såklart, så kan man klø seg i hodet når man kommer hjem, se på kartet og lure på hvor man _egentlig_ gikk ..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Det er 3234 dager siden det var aktivitet i denne tråden. Det er fullt mulig å svare, men du kan jo vurdere å starte et nytt emne?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av turbobjørn
      Hei!
      Jeg har nylig gått til innkjøp av noen nye Skjult lenke - logg inn for å se den og kjenner jeg ikke vet mye om vedlikehold av disse. Jeg har googlet litt og sett på sider som Skjult lenke - logg inn for å se den og Skjult lenke - logg inn for å se den, men jeg vet ikke engang hvilket type lær skoene jeg har kjøpt er av, har lett litt på nett, men finner ikke noe om det. Noen som kan se dette eller eventuelt vet det? Ser det skrives om skokrem, voks, olje osv. men har lite erfaring med dette, så håpte noen kunne dele erfaringene sine med meg.
      Hvordan bør jeg impregnere og behandle disse støvlene før og etter tur for å ta best mulig vare på dem?
    • Av Chirsbom
      Hei! 
      Etter å ha bedrevet litt sporadisk men jevnt økende campingliv, av sorten uten dekk, har jeg satt meg i fore å få mest mulig ut av det kommende året ut i fra de forutsetningene jeg har. Dvs uten fast bil, men med mulighet for å låne hvis turen tar flere dager, ellers er kollektivt en fin transportform. Samt at pga jobb så begrenser mulige turer seg til et par 3 netters og en 8 netters i løpet av sen vår, sommer og tidlig høst, og da med Oslo som utgangspunkt. Alt kortere enn som så blir i en av markene rundt byen.  
      Hittil i år har jeg sovet ute 3 netter i Nordmarka, og jeg har for så vidt meste av utstyr jeg trenger for å klare meg ute noen dager i alt annet enn det mest ekstreme været. Sånt står på planen for neste vinter. 
      Jeg har til gode å gå fra et sted til et annet over flere dager, krysse en vidde, et fjellparti osv feks. Og jeg har til gode å bestige en 2000 meter. Dette er da noe jeg ønsker å gjøre, vel og merke av den lettere sorten da jeg ikke har utstyr til eller erfaring med klatring. 
      Jeg liker snaufjellet, skoger som rundt Femunden, dype daler og storslåtte fjell med snø på. Sikkert ikke utenom det vanlige det, men jeg håper åltså få noen tips til eventuelle ruter og mål som kan anbefales ut i fra overnevnte ønsker og forutsetninger. Hvor ville du dratt hvis du var meg, og hvorfor? 
      Takker og bukker for alle innspill!
      Mvh
      Christian  

• Av Abborsjøen
      Hei,

I forbindelse med tur til Rondane om et par uker har jeg noen spørsmål:

1) Hvordan er vær- og førehold i Rondane på denne tiden av året? (Bart, vått, snø?)
      2) Hva er anbefalt rekkefølge og rute for å gå alle toppene over 2000moh? Vi har 3 dager til rådighet.
      3) Er det mulig å leie sykler fra Spranget og inn til Rondvassbu? Hvordan gjøres dette i praksis?

Takk for innspill!
      Ståle
    • Gjest Anonymous
      Av Gjest Anonymous
      Håvard var sporty og ble med på tur igjen! Vi feide av gårde fra Trondheim i 7tiden om morgenen, lånte nøkkel på Hjerkinn og kjørte inn til Maribu. På veien inn rota vi oss inn i en flokk moskus, nesten som å være på safari. Vi tok bilder og klappet og hoiet slik som ekte turister skal.

Vi kjørte litt forbi Maribu og parkerte bilen. Fortsatte opp på venstre side av Svånå. Det var forholdsvis lite snø, men litt høyere oppe ble det mer. Vi kom tilslutt opp i tåka også. I ettertid ser vi at vi var litt sløve akkurat i dette tidsrommet. Egentlig hadde vi vært litt sløve før også, vi hadde ikke noe kart for dette partiet av turen. Så er dette også en tur som krever fire 50000-kart da, så vi er kanskje unnskyldt. Men å ikke ha kart på starten begynner jo å bli en vane!?

Da vi kom til vann 1500 så vi at det var helt isdekt, uten snø. Her fikk jeg den geniale ideen å arrangere skøytemesterskap på Dovre. Jeg ble oppglødd av å tenke på at det sannsynligvis ikke hadde vært noen som hadde gått på skøyter akkurat her før. I iveren min gikk jeg ut på vannet (vi vurderte 3-4-5cm som panseris, må vite) og liksomskøytet bortover. Vi visste at vi skulle ta til venstre sånn ca. litt lenger inne, og fortsatte langs vannet. Kanskje skulle jeg i stedet for å mase om klappskøyter og kondomdresser, mast om at Håvard skulle grave opp kompasset sitt fra sekken, for jeg hadde jo glemt mitt:)

Etterhvert syntes vi at vi hadde gått vel lenge før Bruri dukket opp. Noe av forklaringen var kanskje at vi bare så 20-30-40-50 meter. Da vi kom inn på DNT-stien begynte vi å lure, men vi hadde ikke kart så vi forsto ikke helt sammenhengen. Jeg tenkte at dette går i dass, Håvard prøvde å virke mer optimistisk. Tilslutt dro Håvard opp kompasset og ba meg peke i retning nord, jeg pekte 180grader feil. Jepp, vi hadde gått i ring. Det ble med ett litt klarere og vi så vannet vårt på høyre hånd.

Nå ble vi nødt til å slette alt som var av gammel retningssans og gå på måfå i retning vest. Etter å ha krysset sporene våre kom vi snart inn på vann 1524, og vi kunne se skyggen av Bruri over oss. Vi kunne endelig spise litt niste, før vi fortsatte skrått opp mot venstre til ryggen vest for 2001. Litt vel hard snø var det, men vi fikk da tråklet oss opp. Opp ryggen gikk det som en lek. Det begynte å blåse litt, men TO ganger kan vi vel ikke blåse bort!? Vi nådde varden og nødt utsikten mot grå ull.

Ned igjen gikk det lettere, været ble litt bedre og, så vi fikk sett de fleste toppene. Vi ruslet ned den fantastisk vakre Svånådalen og var enige om at vi var FOR erfarne, derfor gikk vi oss bort! Uansett, jeg satte umåtelig pris på colaen i bilen til Håvard, den var på sin plass. Turen var super den, og vi oppnådde det viktigste, nemlig å nå toppen.
    • Av Minituren
      Lenningen Fjellstue er et ypperlig utgangspunkt for skiturer på høyfjellet i østre deler av Valdres. Denne turen gikk i barnevennlig skispor rundt Lenningshøgda. Se turen på Lommekjent [url="http://www.lommekjent.no/turer/948919"]http://www.lommekjent.no/turer/948919[/url] eller Skisporet [url="http://skisporet.no/oppland/lenningen/1162"]http://skisporet.no/oppland/lenningen/1162[/url]

Minituren gir deg forslag og reportasjer fra turer beregnet for barn og barnefamilier i Norge. Aktiviteter, mat og test av produkter til bruk på turer. God tur!
      Husk å se filmene i HD, kommenter og abonner på kanalen.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.