Gå til innhold
  • Bli medlem

Et år på tur!


Anbefalte innlegg

Hei! :)

Jeg og en kompis har i flere år gått med en drøm om og tilbringe et år i naturen. Ideen går rett og slett ut på og finne en passende hytte å tilbringe et år der. Så det jeg lurer på er om det er noen her som har gjort noe lignende? budsjett for et sånt år? Eventuelt tips til hytte/koie? osv? Det jeg har funnet av hytter på nettet synes jeg generelt ligger for nært sivilisasjonen. Så håper noen kan briljere med litt lokalkunnskap :D

Drømme hytta ligger ved et større vann, slik at man kan kjøre båt og dermed bo langt unna, sammtidig som man ikke gjør det, hvis dere skjønner. Vi ønsker å leve av så mye som mulig av det vi klarer og skaffe til veie selv gjennom jakt, fiske og sanking. Så mulighet for jakt og fiske, og da både små og storvilt jakt bør være til stede. Alt dette så billig som mulig selvsagt. :)

Føler du at du kan bidra med noe for og hjelpe oss vidre med drømmen vår, så mottas alle svar med takk! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Under Oftopic på Forumet her så finner du tråden " En skikkelig god dokumentar ". Der har du 2 forskjellige personer som skal prøve seg i skogen! Alaska og Yukon i Canada.

Hytte og slikt skal man alltid finne, jeg tror det koker ned til psyken eller hvordan du staver det?! Du må kjenne kompisen din på godt og vondt! Spesielt på vondt tror jeg! Lars Monsen beskriver noe av det samme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har du noen godbiter:

For noen år siden (1990-tallet?) viste NRK "Ut i naturen" en dokumentarfilm om en nordmann som bodde 14mndr alene i ei hytte, bare sammen med sine 2 fuglehunder. Om jeg ikke husker feil så ligger hytta i grensetraktene i Jemtland/Herjedalen. John Peter Lindell (52) heter han visst og er bosatt i Sandefjord. Lindell gjorde selv alle opptakene i filmen. Svært god film. Senere bodde han visstnok en lang periode i ei hytte på Hardangervidda sammen med ei jente, lurer på om det stod en artikkel om dette siste villmarksoppholdet i VillmarksLiv. Du kan kanskje spørre han til råds.

På folkebiblioteket i Trondheim har de en video laget av National Geographic kalt "Alaska" om en familie som levde i ei hytte i Alaskas villmark. Filmen er produsert i 1992. Lars Monsen har visst truffet familien (ifm. med sin tur Alaska på langs).

En vennegjeng på 4 overvintret i ei selvlaget hytte i Canada eller Alaska for en del år siden. Skrev bok om oppholdet (finnes på biblioteket). Tror han heter Morten Brekke han som skrev boka.

Kan også nevne Anne i ødemarken, en dokumentar om Anne Skindalen Vågen som bor/bodde på en øde fjellgård ved foten av Hardangervidda, innenfor Møsvatn. Ble vist i NRK "Ut i naturen" den 26.10.1999.

http://www.nrk.no/programmer/radioarkiv/pa_livet_laus/947067.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at Mr. Clausen gjorde dette sammen med en kamerat for noen år siden. Da leide de en seter for så å jakte og fiske et helt år. Om det var like øde som du ser til å ønske vet jeg ikke.

Selv skal jeg teste noe lignende nå til vinteren, bare i et mye kortere tidsrom. Har gjennom Statskog fått låne en enkel hytte i setesdalsheien. Her skal jeg være store deler av Januar 2010, og kan jakte all småvilt og fiske i et (nesten) uendelig stort område. Hytta ligger ca 20 km fra nærmeste vei.

Mitt tips er: Kontakt Statskog! De kan nok bidra med tips i forhold til hytte, fiske og jakt! Problemet med mange av hyttene til Statskog derimot, er at de kan være populære en liten del av året for deretter ligge ubrukt store deler av året.

Men for et helt år må dere nok belage dere på å punge ut endel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under Oftopic på Forumet her så finner du tråden " En skikkelig god dokumentar ". Der har du 2 forskjellige personer som skal prøve seg i skogen! Alaska og Yukon i Canada.

Hytte og slikt skal man alltid finne, jeg tror det koker ned til psyken eller hvordan du staver det?! Du må kjenne kompisen din på godt og vondt! Spesielt på vondt tror jeg! Lars Monsen beskriver noe av det samme!

Skal sjekke ut dette, selv vi tenker og holde oss i Norge eventuelt Sverige.

Ja, vi har delt hybel i 2 år pluss utallige jakt og fisketurer så er vel ikke noen jeg kjenner bedre. Men jeg tror nok du har helt rett for deg i at dette er ting man bør være bevisst på, og som vi bør ha snakket mye om før vi starter turen.

Takk for givende svar så langt! :) Håper at noen etterhvert kanskje har noen konkrete tips til hvor vi kan oppholde oss! :D Eventuelt tips til hvordan vi kan gå frem for og finne en fin location :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har du noen godbiter:

For noen år siden (1990-tallet?) viste NRK "Ut i naturen" en dokumentarfilm om en nordmann som bodde 14mndr alene i ei hytte, bare sammen med sine 2 fuglehunder. Om jeg ikke husker feil så ligger hytta i grensetraktene i Jemtland/Herjedalen. John Peter Lindell (52) heter han visst og er bosatt i Sandefjord. Lindell gjorde selv alle opptakene i filmen. Svært god film. Senere bodde han visstnok en lang periode i ei hytte på Hardangervidda sammen med ei jente, lurer på om det stod en artikkel om dette siste villmarksoppholdet i VillmarksLiv. Du kan kanskje spørre han til råds.

På folkebiblioteket i Trondheim har de en video laget av National Geographic kalt "Alaska" om en familie som levde i ei hytte i Alaskas villmark. Filmen er produsert i 1992. Lars Monsen har visst truffet familien (ifm. med sin tur Alaska på langs).

En vennegjeng på 4 overvintret i ei selvlaget hytte i Canada eller Alaska for en del år siden. Skrev bok om oppholdet (finnes på biblioteket). Tror han heter Morten Brekke han som skrev boka.

Kan også nevne Anne i ødemarken, en dokumentar om Anne Skindalen Vågen som bor/bodde på en øde fjellgård ved foten av Hardangervidda, innenfor Møsvatn. Ble vist i NRK "Ut i naturen" den 26.10.1999.

http://www.nrk.no/programmer/radioarkiv/pa_livet_laus/947067.html

Takktakk, hæli :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at Mr. Clausen gjorde dette sammen med en kamerat for noen år siden. Da leide de en seter for så å jakte og fiske et helt år. Om det var like øde som du ser til å ønske vet jeg ikke.

Selv skal jeg teste noe lignende nå til vinteren, bare i et mye kortere tidsrom. Har gjennom Statskog fått låne en enkel hytte i setesdalsheien. Her skal jeg være store deler av Januar 2010, og kan jakte all småvilt og fiske i et (nesten) uendelig stort område. Hytta ligger ca 20 km fra nærmeste vei.

Mitt tips er: Kontakt Statskog! De kan nok bidra med tips i forhold til hytte, fiske og jakt! Problemet med mange av hyttene til Statskog derimot, er at de kan være populære en liten del av året for deretter ligge ubrukt store deler av året.

Men for et helt år må dere nok belage dere på å punge ut endel..

Først: takktakk!

Høres spennende ut! Hæli og komme seg ut, spesielt i en tid der mange kanskje holder seg inne :)

Det er akkurat dette med prisen som jeg ser på som en utfordring med disse statskog hyttene, men det er nok sikkert verdt og forhøre seg med dem allikevell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En vennegjeng på 4 overvintret i ei selvlaget hytte i Canada eller Alaska for en del år siden. Skrev bok om oppholdet (finnes på biblioteket). Tror han heter Morten Brekke han som skrev boka.l

Denne turen er også omtalt i en av bøkene til Lars Monsen: "Turer med trøkk".

Store deler av året tilbringer vennegjengen i en hytte laget av plast!, pga den hytten de selv skal lage ikke blir ferdig like raskt som forventet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at Mr. Clausen gjorde dette sammen med en kamerat for noen år siden. Da leide de en seter for så å jakte og fiske et helt år. Om det var like øde som du ser til å ønske vet jeg ikke.

......

ja, dette stemmer, ...setra de leide ligger i Snåsa , 20 mil nord for Trondheim. De lagde også en film om oppholdet "Et år i villmarken" som ble vist på TV2 den 27.07.2005. http://www.rb.no/lokal_kultur/article1672259.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En vennegjeng på 4 overvintret i ei selvlaget hytte i Canada eller Alaska for en del år siden. Skrev bok om oppholdet (finnes på biblioteket). Tror han heter Morten Brekke han som skrev boka.

Boka heter "Fiskeboller og grizzlybjørner", forfatterne er Wenche Anita Haugan, Lars Brekke, Morten Brekke og Iver Erik Løchen i samarbeid med Hilde Løchen trier. Boka kom ut på Landbruksforlaget helt på starten av 80-tallet og har isbn nr 82-529-1854-9. Turen som det fortelles om foregikk i Yukon i Canada.

Dette er morsom lesning, og selv om det som beskrives skjedde for bare 30 år siden, er det allikevel en annen tid. Boka er rikt illustrert med bilder. Den gir noen tips og råd, samtidig som den fyrer godt opp under villmarksdrømmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.