Gå til innhold
  • Bli medlem

Kan jeg bruke slalomstøvler i randobindinger


futhark

Anbefalte innlegg

Som overskriften spør om:

Kan jeg bruke vanlige slalomstøvler i randobindinger?

Er det i såfall noen begrensninger? Noen bindinger jeg ikke kan bruke?

Jeg har ok utstyr, men lurer på å bytte ut bindingene jeg har med enten Duke eller randobindinger, men det forutsetter at jeg ikke trenger nye støvler.

Er passe tung(100+kg) vurderer å sette enten Marker Duke eller randobindinger på obSETHed'ene mine. Mest for å bare labbe litt unna skitrekkene. Ikke lange toppturer i første omgang.

What to do and what not to do folkens?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg formulerte meg nok litt uklart.

Duke er jo like mye en alpintbinding, og jeg ser at ved å trekke dem inn gjorde jeg spørsmålet mitt uklart.

Det jeg lurer på er om slalomstøvler går rett inn i dedikerte randobindinger ala Naxo, Diamir, Fritschi eller om jeg trenger dedikerte randostøvler til slike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duke funker brillefint med vanlige alpinsko. Og siden du er 100+, så er iallefall Duken solid, og anbefalt viss du skal kjøre hardt.. :)

Lurer inn ett spørsmål til siden det er i samme gata;

Jeg har ett par nordica alpint sko som jeg betalte ca 3000 for i fjor vinter for bruk i løype.

Men vurderer nå å kjøpe meg rando ski, med eksempelvis Marker duke binding som skal brukes til toppturer

Vil jeg kunne bruke de samme alpintskoene til dette formålet? eller vil det være bedre å kjøpe ett par til beregnet til denne bruken?

Er forresten disse skoa jeg kjører nå, om det har noe å si:

http://www.bmyhre.no/nettbutikk/nordica_sportmachine_10/138/vis_prod/188

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de eneste randobindingene du trenger randosko til er av festetypen dynafit. Svingpunktet er mellom binding og støvel. Poenget med fritschi, naxo, marker duke osv. er at man kan bruke ordentlige støvler, for randostøvler vil alltid være et kompromiss.

Når man velger de breie skia er det som regel mye pudder, og da er det ikke noe stress med kanting, så en gåadapter funker like bra som en marker duke på vei opp. Da trenger du heller ikke fell som går kant-i-kant med skia.

Not to do:

Prøve å kombinere look-binding med gåadapter (trekker) - passer ikke

Gå tur med anmarsj med tungt stæsj på føttene - vondt i knærne

Kjøre mye på dynafit-bindinger i trekk

Kjøpe fritschi eller naxo binding (fordi de suger)

Så, tipset til den som postet første posten.. Kjøp Marker duke binding hvis du har tenkt å holde deg i skitrekkområdet på kortere turer. Det er det utstyret er designet for. Ha veldig lave forhåpninger til gåadaptere, de har sitt eget helt spesielle bruksområde...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Randobinding betyr bare at bindinga har gåfunksjon. Duke, naxi, fritschi etc svelger lett alle vanlige alpinstøvler. Randostøvel sikter som regel bare til at skaftet kan settes i et gåmodus som tillater mer bevegelse. TLT er noe annet, og der passer kun TLT-støvler!

Selv om TLT-støvler også går i alpinbindinger mener jeg det er suboptimalt!! Gummisålen gjør at du aldri får spesielt god kontakt med bindinga, og over tid kommer den til å ete på leppene på støvelen og kontakten mellom sko og ski blir dårligere og dårligere. Hvorfor så mange forhandlere allikevel anbefaler og selger slike pakker uten å advare kan jeg ikke skjønne. Du er dømt til å slite støvelen raskere enn ellers, og dessuten er det bortkastet om man har brukt masse penger på dyre ski og støvler, hvis støvelen ikke sitter godt nok i bindinga!! Når kontakt og overføring er dårlig så er dyre ski og støvler bortkastet og bare jål!! Drit i tilbudet du fikk på TLT-støvlene som butikken ikke fikk solgt i fjor, og kjøp ordentlig utstyr! TLT-støvler hører hjemme i TLT-bindinger med mindre det er av typen hvor du kan bytte ut sålen og dermed få de til å sitte ordentlig i alpintbindinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drit i tilbudet du fikk på TLT-støvlene som butikken ikke fikk solgt i fjor, og kjøp ordentlig utstyr! TLT-støvler hører hjemme i TLT-bindinger med mindre det er av typen hvor du kan bytte ut sålen og dermed få de til å sitte ordentlig i alpintbindinger.

Naa ble jeg forvirret. Tlt stovler er bare rando-sko som man kan feste tlt bindinger til. Det er ikke noe poeng i aa kjoere med randobindinger paa alpin-bindinger - det blir faktisk daarligere enn om de brukes i rando-bindinger.

Rando-sko med gummi/vibramsaale er det faktisk et poeng i: de er gode aa gaa paa stein og sno med...og det kan man ikke si om alpin-sko.

Naar det er sagt, saa mener jeg det er helt idioti aa ikke kjoepe en tlt kompaitbel sko hvis man ha en randosko. Gaar man mye paa tur boer man ende opp med tlt-bindinger...de er ganske enkelt bedre.

Vedr. sko, saa er det mye bra fra foer sommeren, aa si noe annet er feil.

Vil du ha en kjoere-orientert rando sko ville jeg ha valgt Dynafit Titan eller zzeus, eller black diamond roeffeste varianten.

Selv gaar jeg med zzero 4 paa tur med tlt bindinger, og kjoerer med alpinsko til racing-ski og paa alt-mulig-skiene som har duke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke?

De løser ut feil, hælen vil vris ut av kjørestilling ved carving i hakkete terreng slik at den trykker skistopperen ned. Dermed har du en missil om du ikke har montert "fångrem". Ved bruk av stolheis risikerer du at skia faller av når bøyla taes ned fordi fothvilestanga går ned rett foran føttene. Denne kan lett løse ut skia. Bøylen taes som regel ned rett over oppsamlingsløypa. Dette kan også løses med fangrem.

Dynafit-bindinger er ikke sterke nok til å hoppe med, og den vil heller ikke løse ut korrekt ved nedgraving av tuppen. Dette kan medføre store kneskader. Man kjører mye hardere i trekk enn på fjellet, det er der vi kan og bør utfordre teknikken. Selvfølgelig skal vi kjenne skia våre, men jeg syns det blir feil å gjøre det på dynafit-bindinger på dager med mye trafikk.

I beste fall blir det påbud om fangrem, dersom mange nok bruker dynafit-bindingene sine regelmessig i skitrekk og Moore's lov holder vann. I verste fall blir det forbud om bruk av dynafit-bindinger på grunn av uforholdsmessig høy skadestatistikk.

Dynafit-bindinger er flotte på tur. Man kjører forsiktig, og det vil jo helst gå bra. Mange kjører med tå-bindingen opp for å unngå utløsning da dette ofte er det verste tenkelige som kan skje. Dessuten er det er få der som kan bli skadet av flyvende ski. Jeg skjønner at dere som spør muligens er i den lokale koppheisen to-tre ganger i året og ikke ser at deres aktivitet vil skade noen. Jeg sier at en fyr som kjører mest heis, og har lyst til å gå litt bortenfor toppen av heisen noen ganger, bør kjøpe seg noe annet enn dynafit-bindinger. Og at de som kjører MYE på ski i trekk bør vurdere å gjøre det med andre bindinger enn dynafit, både for sitt eget og andres beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De løser ut feil, hælen vil vris ut av kjørestilling ved carving i hakkete terreng slik at den trykker skistopperen ned. Dermed har du en missil om du ikke har montert "fångrem". Ved bruk av stolheis risikerer du at skia faller av når bøyla taes ned fordi fothvilestanga går ned rett foran føttene. Denne kan lett løse ut skia. Bøylen taes som regel ned rett over oppsamlingsløypa. Dette kan også løses med fangrem.

Dynafit-bindinger er ikke sterke nok til å hoppe med, og den vil heller ikke løse ut korrekt ved nedgraving av tuppen. Dette kan medføre store kneskader. Man kjører mye hardere i trekk enn på fjellet, det er der vi kan og bør utfordre teknikken. Selvfølgelig skal vi kjenne skia våre, men jeg syns det blir feil å gjøre det på dynafit-bindinger på dager med mye trafikk.

I beste fall blir det påbud om fangrem, dersom mange nok bruker dynafit-bindingene sine regelmessig i skitrekk og Moore's lov holder vann. I verste fall blir det forbud om bruk av dynafit-bindinger på grunn av uforholdsmessig høy skadestatistikk.

Dynafit-bindinger er flotte på tur. Man kjører forsiktig, og det vil jo helst gå bra. Mange kjører med tå-bindingen opp for å unngå utløsning da dette ofte er det verste tenkelige som kan skje. Dessuten er det er få der som kan bli skadet av flyvende ski. Jeg skjønner at dere som spør muligens er i den lokale koppheisen to-tre ganger i året og ikke ser at deres aktivitet vil skade noen. Jeg sier at en fyr som kjører mest heis, og har lyst til å gå litt bortenfor toppen av heisen noen ganger, bør kjøpe seg noe annet enn dynafit-bindinger. Og at de som kjører MYE på ski i trekk bør vurdere å gjøre det med andre bindinger enn dynafit, både for sitt eget og andres beste.

Interessant.

Med "trekk" trodde jeg du mente å bruke heis av type T-kroken, altså noe som trekker deg oppover, og ikke i betydning preparert bakke. Når jeg bruker heisanlegg så er det for å kjøre mest mulig off-piste på samme dag. Samtlige av de jeg kjenner som har randoutstyr og som bruker heisanlegg gjør det på samme måten. Man gjør nærmest hva man kan for å unngå de preparerte bakkene. ;)

Dette med at skistopperen henger seg opp opplever jeg ganske ofte. Men etter hva jeg kan se skyldes dette at den er montert litt feil (altså er litt smal og ikke går helt klar av siden på skiene) og ikke måten støvelen utløses på. Men det er mulig du har et poeng uten at jeg helt skjønte det.

Dette med faren for at bindingene lettere løser seg ut ved påstigning av stolhei synes jeg blir litt hysterisk. Antageligvis er det større totalfare med fangreimer enn uten. Tenkt hvor mange ting som kan hekte seg opp i fangreimer og da blir vedkommende selv skadet.

Nei, Dynafit er ikke for kidsa i parken. Det er også mye mer styr med ising og ymse småproblemer i forhold til ordinære slalombindinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med at skistopperen henger seg opp opplever jeg ganske ofte. Men etter hva jeg kan se skyldes dette at den er montert litt feil (altså er litt smal og ikke går helt klar av siden på skiene) og ikke måten støvelen utløses på. Men det er mulig du har et poeng uten at jeg helt skjønte det.

Når man vrir støvlen ut av skia er det hælen som beveges sidelengs, og når dette skjer som et rykk vrir man hæl-løfteren til låsestilling. Det skyldes ikke skjev montering.

Dette med faren for at bindingene lettere løser seg ut ved påstigning av stolhei synes jeg blir litt hysterisk. Antageligvis er det større totalfare med fangreimer enn uten. Tenkt hvor mange ting som kan hekte seg opp i fangreimer og da blir vedkommende selv skadet.

Man tenker vel det helt til man får ski i hodet. Skianleggene har et ansvar for brukernes sikkerhet osv osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Randostøvel sikter kun til gåfunksjonen på ankelen...

Det er ikke noe poeng i aa kjoere med randobindinger paa alpin-bindinger - det blir faktisk daarligere enn om de brukes i rando-bindinger.
<- Denne setninga skjønte jeg ikke? Hvis du mener at randostøvler er dårligere i alpinbindinger så er jeg hjertens enig. Det er faktisk en del av poenget mitt!

Både TLT og gummisåle er et poeng! Det er lett og komfortabelt! Dessuten er torsjonsstivheten i TLT faktisk høyere enn på alpint. Hvis man skal gå mye så er TLT bedre. Det er ikke for ingenting at det er såpass populært! Men gummisålen har ingenting å gjøre i en alpinbinding! Alpinbindinger er avhengige av god kontakt med undersiden av støvelen og det får du bare ikke med TLT-støvler!

Men jeg vil ikke si at det ene er bedre enn det andre! Som sagt er TLT mer torsjonsstiv, men slag på tuppene av skien fikser de dårlig, så man må velge system etter bruk! Hopper man eller gjør triks får man mye slag på tuppene, og da er Duke/Baron tingen. TLT er ikke like "seig" som alpinbindinger, og hvis den slipper, så slipper den. Ei god alpinbinding kan begynne å slippe men hente deg inn hvis du redder deg. Så bruksområde og lommebok bestemmer... Selv om jeg mener man burde passe seg for tilbud! Man kan fort ende opp med feil utstyr til sin bruk eller ting som ikke hører sammen! Og erkeeksempelet på dette er TLT-støvler (som er knall i TLT-bindinger) kombinert med ei alpin randobinding.

Kjøper man ei dyr ski, setter Duke på den og så bruker TLT-støvler så får man ikke mye igjen for pengene... Duken er tung og opphever mye av poenget med en TLT-støvler, dessuten sitter støvelen dårlig og egenskapene i både ski og Duke kommer ikke til sin rett. Dessuten risikrer du at Duken eter opp bindingene! Og kommer du da og skal klage så vil forklaringen være "user error", og du må bla opp for nytt utstyr. Da bør man heller kjøpe TLT-binding og få god gåkomfort og ganske bra kjøreegenskaper, eller alpin randostøvel og få utløserfunksjonen man forventer av ei freestylebinding.

Men altså... Alt med måte. De aller aller fleste kjører ikke hardt nok til at det spiller så stor rolle eller at de kommer til å slite i stykker støvelen spesielt fort. Men støvelen vil bli slitt raskere uansett, så jeg mener bare at folk burde være klar over denne problemstillinga sånn at de bruker pengene sine rett.

Hva som er best av TLT eller alpine randobindinger kommer an på bruksområde. Jeg tok for gitt at trådstarter var ute etter ei alpin randobinding, og derfor ble mitt råd å styre unna TLT-støvler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bugge: ser at vi begge rotet litt med sovel/binding. Det virker som om vi er enige. Syntes bare at det ble feil aa bruke tlt som synonym med rando... Problemet med at rando-sko ikke passer i alpinbindinger er godt dokumentert paa wildsnow (soek paa bindingsstivhet). Vi er nok enige.

Saa til spoersmaalet rundt dynafit utloesning. Jeg er enig i at det er en forskjell i forhold til alpinbindinger. Dynafitbindinger er BEDRE enn alpinbindinger i typisk beinbrekkersnoe der skien sitter fast mens skikoereren fortsetter en rotasjon.

Dynafit er DAARLIGERE enn en alpibinding ved hekt.

Jeg synes poenget om at skiene kan dette av i stolheien er soekt...

Vedr. det aa miste skiene saa er det riktig at stopperne vil bli satt ut av funksjon hvis bakbindingen snurrer 90 grader. Det vil typisk skje hvis stopperne ikke fungerer helt slik som de skal. Jeg har ikke opplevd dette paa vertical bindingene. Jeg har opplevd det paa speed med egenmonterte stoppere. Jeg har levert inn et par duke bindinger der bindingen satt fast hver eneste gang... Kort sagt alle stoppere kan faa problemer. Stort sett er det underliggende problemet at stopperne har frosset.

Naar det gjelder aa laase bindingen i gaa modus, saa er det noe man absolutt ikke boer gjoere. Man vil allikevel typisk gjoere det i situasjoner der man heller vil offre et bein enn livet.... I laast posisjon har dynafit omtrent din 16.

Jeg har aldri laast bindingen - jeg velger aa kjoere der et fall ikke medfoerer doed.

Vedr. hopp med dynafit. Jeg har faatt montert 5 dynafitbindinger. 3 ganger var de feilmontert og poppet paa hopp. Det er ikke noe problem aa foretaa smaahopp med dynafit (typisk smaahopp i "parken").

Ising med dynafit kan vaere et probem: oppfordrer til aa se paa wildsnows dynafit tutorial/video paa youtube for aa se riktig bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...snip...

Dynafit-bindinger er ikke sterke nok til å hoppe med, og den vil heller ikke løse ut korrekt ved nedgraving av tuppen. Dette kan medføre store kneskader. Man kjører mye hardere i trekk enn på fjellet, det er der vi kan og bør utfordre teknikken. Selvfølgelig skal vi kjenne skia våre, men jeg syns det blir feil å gjøre det på dynafit-bindinger på dager med mye trafikk.

Hva er det du sikter til her? Bakbindingen loer jo veldig greit ut i baade horisontal og vertical retning?

I beste fall blir det påbud om fangrem, dersom mange nok bruker dynafit-bindingene sine regelmessig i skitrekk og Moore's lov holder vann. I verste fall blir det forbud om bruk av dynafit-bindinger på grunn av uforholdsmessig høy skadestatistikk.

Har du noen kilde til denne statistikken? (Jeg spoer ikke bare for aa vaere ekkel...oensker aa faa mest mulig fakta rundt disse bindingene. Alt for mye synsing...)

Dynafit-bindinger er flotte på tur. Man kjører forsiktig, og det vil jo helst gå bra. Mange kjører med tå-bindingen opp for å unngå utløsning da dette ofte er det verste tenkelige som kan skje.

Ikke helt uenig i det du sier - men vil poengtere at dynafit ikke er en binding som kun egner seg til pysekjoering. Flyr man gjevnlig utfor 10-meters klipper er de ikke rett valg, men for de fleste andre med normal kroppsvekt holder de.

Laasing av taa binding boer man unngaa.

Jeg sier at en fyr som kjører mest heis, og har lyst til å gå litt bortenfor toppen av heisen noen ganger, bør kjøpe seg noe annet enn dynafit-bindinger. Og at de som kjører MYE på ski i trekk bør vurdere å gjøre det med andre bindinger enn dynafit, både for sitt eget og andres beste.

Ikke uenig i dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hilmersen: TLT og alpinbindinger har forskjellige egenskaper på utløsningen, men jeg vet ikke helt om jeg vil si at alpinbindinger er dårlige i beinbrekkersnø! Grunnen til dette tror jeg minst like gjerne kan være en lei tendens til å dra til utløserfjørene for hardt ettersom man vil ha opp farta. Noen gjør dette fordi de virkelig er gode, andre gjøre det mest for at det skal se ut som om de er skikkelig gode... Tryner de da så kan utløserfunksjonen sitte rett under kneet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke paasta at jeg har forsket paa utloesning i beinbrekkersnoe. Aa ha horisontal utloesning paa bakbindingen er bra i slik snoe. Det finnes flere patenter som er bra paa det, og som skal loese problemet med alpinbindinger. Platebindinger er en slik patent. Det finnes ogsaa noe som heter knee-bindings...

Jeg har ogsaa erfart at dynafit loser bra ut i seine vridninger der skiene sitter fast.

Helt enig i at folk strammer bindingene for mye: bindinger skal strammes etter styrken paa kneet. Kjoerer man fort/hardt med svake knaer og stramme bindinger er det bare aa finne frem krykkene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

-RM

Det tok litt tid men jeg er nå omvendt. :) Dynafitbindingene mine har nå fått tilleggsutstyr: fangremer. (Jeg mistet den ene skien i dag uten at stopperne funka. Skien føk avsted som en missil men heldigvis uten å treffe noen. Fant den igjen 150-200m lenger ned i bakken).

De neste skiene mine (pudderplanker) vil få Marker Duke bindinger. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dynafitbindingene mine har nå fått tilleggsutstyr: fangremer. (Jeg mistet den ene skien i dag uten at stopperne funka. Skien føk avsted som en missil men heldigvis uten å treffe noen.

Flott det gikk bra med folk og utstyr! Greit å kjøre på skikkelige bindinger når man er i anlegg uansett.

@hilmersen: jeg føler meg litt misforstått. Mine påstander er at det er flere feilfunksjoner med dynafit-bindinger enn vanlige bindinger, og at det derfor er et spørsmål om tid før det vises på statistikken og at det innføres restriksjoner/sikringstiltak. Vi brukere og spesielt selgere kan være litt proaktive her.

@Marmolejo: hysterisk eller ikke, fangremspåbudet gjelder de fleste steder for brettkjørere. Hvor søkt er det ikke at en 10 cm snor fra skolissen til bindingen skal hjelpe på sikkerheten? Brettbindinger løser jo ikke ut uansett! Den lille tiden mellom at man tar bindingen av til man holder brettet løst i hånda er jo det eneste tidspunktet brettet vil være fritt. Likevel .. påbud. Dynafitbindinger er IMHO en mye større risikogruppe enn brett pga. flere mulige feilfunksjoner.

@Bugge: Du har jo konstatert at en slalåmbinding vil spise opp en randostøvel med gummisåle, og at man uansett ikke vil få den ønskede kontakten med skia sine. Mange bindinger har en plate som skir som et lager, som støvelen står mot i underkant. En gummisåle vil jo effektivt hindre denne glidefunksjonen, og derfor kreve mer kraft for å løses ut. Prøvde dette i fjor, overraskende stor forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-RM

Det tok litt tid men jeg er nå omvendt. :D Dynafitbindingene mine har nå fått tilleggsutstyr: fangremer. (Jeg mistet den ene skien i dag uten at stopperne funka. Skien føk avsted som en missil men heldigvis uten å treffe noen. Fant den igjen 150-200m lenger ned i bakken).

De neste skiene mine (pudderplanker) vil få Marker Duke bindinger. :P

Huff da, godt at det gikk bra. Bruker selv for det meste duke eller alpinbinding i bakke.

Men... hvilken dynafit-binding bruker du?

Hva var årsaken? (is under stopper?)

Virker begge stoppere/bindinger like?

Hvilke ski var de montert på? (Var det god plass mellom stopper og ski?)

Sjekk om stopperne fremdeles sitter godt. Samboeren (st binding på phat luv) hadde litt problemer med en stopper som ikke løste ut. Den endte til slutt med å dette av.....den var ikke montert godt nok.

Du bør forøvrig passe på også hvis du bruker stropp - jeg har mistet en ski med stropp (pga kløn)...det var derforj eg startet med stoppere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff da, godt at det gikk bra. Bruker selv for det meste duke eller alpinbinding i bakke.

Men... hvilken dynafit-binding bruker du?

Hva var årsaken? (is under stopper?)

Virker begge stoppere/bindinger like?

Hvilke ski var de montert på? (Var det god plass mellom stopper og ski?)

Sjekk om stopperne fremdeles sitter godt. Samboeren (st binding på phat luv) hadde litt problemer med en stopper som ikke løste ut. Den endte til slutt med å dette av.....den var ikke montert godt nok.

Du bør forøvrig passe på også hvis du bruker stropp - jeg har mistet en ski med stropp (pga kløn)...det var derforj eg startet med stoppere.

Bindingene er Dynafit TLT Vertical Rental 08/09.

Jeg er litt usikker på årsaken. Enten er det konstruksjonsfeil eller så må de smøres eller noe sånt. Jeg har nå sjekket stopperne under kontrollerte former (i stuen). Når man klikker seg inn i bindingene presser man samtidig ned en plate som ligger rett foran bakerste binding (og under hælene på støvelen). Det er denne platen som er koblet til stopperne og som får stopperne til å reise seg opp parallelt med skiene. Problemet er at platen blir trykket ned så mye at den sitter halvveis fast i nede-posisjonen. Man må slå litt på skiene for å løse den ut. Når man tryner og det samtidig er snø og is i bindingene er det ikke sikkert platen/stopperne løses ut.

Begge stoppere er like trege.

Bindingene er montert på K2 Mount Baker. I motsetning til hva jeg skrev over er det god plass mellom stopperne og skiene når stopperne løses ut. Det ser bare ikke sånn ut ovenfra og når stopperne ligger parallelt med skiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du leser litt i den nederste linken ovenfor, virker det som om problemet kan løses med en "lifter". De bruker tape, men jeg vil tro at en liten gummiplate er perfekt med tanke på ising.

Jeg hadde forøvrig litt tilsvarende problem med noen eldre dynafit'er med ettermonterte stopperer. De trengte jeg kun å smøre.

Tror også at det er fornuftig å ikke presse stopperne ned kun ved å vri på bakbindingen, men ved å trykke ned og så vri...det skaper mindre slitasje på plasten og på stopperne.

(Kjenner desverre ikke rental-bindingen. )

Jeg hadde forøvrig akkurat det samme problemet med duke....skiene for nedover hver eneste gang de løsnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.