Gå til innhold
  • Bli medlem

Et par kommunetopper og første tur med Beerenberg - Krossberget


Dag G - Evje

Anbefalte innlegg

I flere år nå har lista over kommunetoppene i Vest Agder hatt et par hull som
har glist mot meg hver gang jeg har tittet på den. Venafjellet-993 i Kvinesdal og Oddevassheia-965 i Hægebostad.
Begge i rimelig grei avstand fra det nedlagte gruvesamfunnet Knaben.
Minnes faktisk den dagen i 1973 da det ble slutt på produksjonen av molybden for da var vi der
på skoletur. Klassene over oss var også med for der gikk Grete Faremo. Nå krigsminister.
Grei tursti fra Knaben austover mot Knaberøysa der de to overnevnte kommunene grenser mot Åseral.
Et par kilometer før Knaberøysa var det bare å vri mot sør og oppover mot Oddevassheia som ble tatt etter et par timers gange.
Var litt spent på denne nyinnkjøpte Beerenberg Krossberget jakka.
.
http://www.beerenberg.no/mainasdf.swf
.
Med tette mansjetter rundt håndleddene regnet jeg med å bli ganske fuktig oppover armene.
I tillegg er det en gummimansjett rundt hoftene som kan strammes med trykk-knapper i front.
Men jakka holdt meg tørr den selv om jeg ga på i finværet. Noen plussgrader i sola og ditto minusgrader i skyggen.
Hadde bare ei korterma pustende t-skjorte under men holdt grei temperatur. Med sekk ble ryggen ganske våt,
men forventet ingen ting annet. På toppen av Oddevassheia strammet jeg inn mansjetten rundt hoftene og tettet
jakken i halsen og tok en halvtimes rast. En sur bris gjorde at lue og votter kom på, men på overkroppen var det nok med
t-skjorta og jakka. Da pausen var over var også ryggen tørket opp og det føltes behagelig å fortsette.
Var en tur innom Knaberøysa og så Lordehytta langt inne i aust. Her lå tidligere Europas beste rypeterreng.
Lord Salvesen som bygde og regjerte på Lordehytta før 1. verdenskrig gikk ut med 100 patroner en morgen.
Om kvelden kom han (og tjenerstaben) tilbake med 96 fugl. Senere har vel sau og sur nedbør redusert stammen,
men fortsatt skremte jeg opp både fjellryper og liryper.
Et par timer etter var Venafjellet lenger nord "besteget". Det skyet på så gikk raskt mot Kvina gruver og videre ned mot Knaben.
Fikk et par kraftige sluddbyger imot men de prellet bare av denne jakka til 3 lapper som jeg i grunnen er max fornøyd med.
Lommene sitter der de skal og er passe store til duppedittene mm. God hette.
Jakka skal ikke impregneres, kun vaskes og strykes.
Passer meg fint da jeg aldri lyktes i å få impregnert min Norrønna klatrejakke godt nok.
Den skal nå på museum.
En fin dag og hullene på lista er tettet.

post-728-133474664421_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Fin tur i herlig folketomt terreng!

Artig kommentar til rypa..

Ja her er det store vidder å boltre seg på.

Det er ei postkasse ved Knaberøysa men ikke

så mange som har skrevet seg inn der.

Har sett ei lita jakthytte på ca 8 m2 nede ved Oddevannet,

der det også ligg ein jordgamme.

Ellers noen få små jakthytter spredt godt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.