Gå til innhold
  • Bli medlem

Kort Friluftsutdanning!


maddis

Anbefalte innlegg

Hei hei!

Lurte på om det var noen som viste om hvilke ulike muligheter det finnes for å ta en kort (ca 1 år) utdannelse innom friluftsliv men innehold som toppturer (vinter/sommer), klatring, brevandring, padling, sykling mm Jeg vet allerede om sommersomvinter, men synes nok at d kan bli for mye fokus på skikjøring i bakke.

Setter kjempe pris på alle slags forslag!

Tackar så mycket! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hei hei!

Lurte på om det var noen som viste om hvilke ulike muligheter det finnes for å ta en kort (ca 1 år) utdannelse innom friluftsliv men innehold som toppturer (vinter/sommer), klatring, brevandring, padling, sykling mm

Ta kontakt med Valdres Folkehøgskule. De har en "brattlinje" der visstnok Jørgen Aamot er ansatt som lærer. Har hatt han som lærer på noen kurs dette året - og han anbefales! Da tror jeg nok du kan få mye av det du etterlyser.

Lykke til!

-lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Hei hei!

Lurte på om det var noen som viste om hvilke ulike muligheter det finnes for å ta en kort (ca 1 år) utdannelse innom friluftsliv men innehold som toppturer (vinter/sommer), klatring, brevandring, padling, sykling mm Jeg vet allerede om sommersomvinter, men synes nok at d kan bli for mye fokus på skikjøring i bakke.

Setter kjempe pris på alle slags forslag!

Tackar så mycket! :)

Ta kontakt med Vågan folkehøyskole i Lofoten. De har 1 års skolegang på alt dette fra dykking, klatring i fjell og isbre, padling, jakting m.m

De drar også hvert skoleår til Svalbard på klasse tur med ski/telt/våpen(for isbjørn) De har et utrolig opplegg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonymous

Oisann! Tenkt på folkehøyskole her oxo! Men trodde kanskje folkehøyskoler stort sett blir folk på en alder av 18 til 20... Er blitt 26 år nå, er jeg for gammal da? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Oisann! Tenkt på folkehøyskole her oxo! Men trodde kanskje folkehøyskoler stort sett blir folk på en alder av 18 til 20... Er blitt 26 år nå, er jeg for gammal da? :D

Overhodet ikke. 26 er nå ingen alder :lol:

Har kjørt buss endel for denne skolen i Lofoten på forskjellige turer og tror nok gj. alder er midt mellom 20 - 30 år. Veldig mange svensker og dansker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Det som er utrolig kjipt med mange (nesten alle) folkehøyskoler er at de er drevet i kristen tradisjon/regi. Jeg finnes ikke religiøs og orker ikke og ha med Jesus på tur... Det er litt opp og ned hvor sentral religion er, men er man like lite troende som meg bør man i alle fall sjekke opp litt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er utrolig kjipt med mange (nesten alle) folkehøyskoler er at de er drevet i kristen tradisjon/regi. Jeg finnes ikke religiøs og orker ikke og ha med Jesus på tur... Det er litt opp og ned hvor sentral religion er, men er man like lite troende som meg bør man i alle fall sjekke opp litt....

Oi, jeg ble litt provosert der.

Jeg er nå ikke så sikker på at "nesten alle" folkehøgskoler er "kristne". Men de mest kjente innen friluftsliv er kanskje det.

Jeg mener det er positivt at en folkehøgskole er "kristen". Hvis du ser bort fra det religiøse så mener jeg det kan være en fordel både for miljøet, trivselen og måten ting gjøres på.

Skjønner jo at noen ikke "orker" religiløsitet, men jeg synes det er feigt å unngå det.

Litt utenfor debatten kanskje, men det måtte bare bli sagt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, jeg ble litt provosert der.

Jeg er nå ikke så sikker på at "nesten alle" folkehøgskoler er "kristne". Men de mest kjente innen friluftsliv er kanskje det.

Jeg mener det er positivt at en folkehøgskole er "kristen". Hvis du ser bort fra det religiøse så mener jeg det kan være en fordel både for miljøet, trivselen og måten ting gjøres på.

Skjønner jo at noen ikke "orker" religiløsitet, men jeg synes det er feigt å unngå det.

Litt utenfor debatten kanskje, men det måtte bare bli sagt!

Greit, jeg skal begrense utsagnet mitt til de mest kjente innen friluftsliv!

Hva er det som er feigt med å unngå kr.dom. ???????????

Er jeg sammen med noen som er kristne (SVÆRT SJELDENT...) unngår jeg å prate om religion. Av en enkelt grunn at den debatten har jeg tatt før og den gir meg ingen ting....har dessuten svært lite forståelse for motpartens argumenter.... Derfor er det ikke feigt, det er konflikt reduserende....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det er positivt at en folkehøgskole er "kristen". Hvis du ser bort fra det religiøse så mener jeg det kan være en fordel både for miljøet, trivselen og måten ting gjøres på.

Skjønner jo at noen ikke "orker" religiløsitet, men jeg synes det er feigt å unngå det.

Litt utenfor debatten kanskje, men det måtte bare bli sagt!

En liten avsporing, men det tåler vi vel...

Jeg ser ikke noe feigt i å unngå religiøsitet. Heller noe i retning av en menneskerett. På linje med religionsfrihet. Skal de kristne (og andre) ha religionsfrihet, så skal også vi ureligiøse ha rett til å frigjøre oss fra alt religiøst. Det skulle da bare mangle...

Har forøvrig like erfaringer som Andreas; å diskutere kristendom med religiøse mennesker resulterer ofte i konflikter. Man skal jo ha respekt for hverandres synspunkter, men for meg blir det helt umulig når man kommer inn på religiøse/overjordiske tema. Diskusjonen kan være artig nok i seg selv, men det skal så lite til før folk føler seg krenket/fornærmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir feigt på den måten at man kanskje dropper en god utdanning til fordel for en mindre god bare på grunn av at den beste skolen blir drevet på kristent grunnlag.

(Jeg sier ikke at de kristne skolene er bedre, det er bare min personlige oppfatning, men at det er feigt å velge bort en god utdanning bare for å unngå konflikter).

Jeg synes religion er veldig spennende å diskutere, men det hører ikke hjemme her. Vet at debatter om slike temaer ofte blir veldig personlige, men man bør egentlig tåle såpass. Dessuten er det jo umulig å komme til enighet hvis ikke en av partene blir omvendt til ateist eller troende.

Men vi fikk aldri høre hva Maddis egentlig gjorde med utdannelsen sin. Dessuten kan vi vel kanskje heller diskutere folkehøgskole vs høgskole eller andre utdannelser her...

God tur! (jeg hopper rett over i tråden om religion og friluftsliv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir feigt på den måten at man kanskje dropper en god utdanning til fordel for en mindre god bare på grunn av at den beste skolen blir drevet på kristent grunnlag.

(Jeg sier ikke at de kristne skolene er bedre, det er bare min personlige oppfatning, men at det er feigt å velge bort en god utdanning bare for å unngå konflikter).

Jeg synes religion er veldig spennende å diskutere, men det hører ikke hjemme her. Vet at debatter om slike temaer ofte blir veldig personlige, men man bør egentlig tåle såpass. Dessuten er det jo umulig å komme til enighet hvis ikke en av partene blir omvendt til ateist eller troende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Anonymous
Hei hei!

Lurte på om det var noen som viste om hvilke ulike muligheter det finnes for å ta en kort (ca 1 år) utdannelse innom friluftsliv men innehold som toppturer (vinter/sommer), klatring, brevandring, padling, sykling mm Jeg vet allerede om sommersomvinter, men synes nok at d kan bli for mye fokus på skikjøring i bakke.

Setter kjempe pris på alle slags forslag!

Tackar så mycket! ;)

Du kan gå årsenhet friluftsliv ved Høgskolen i Nord-Trøndelag (Levanger)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.