Gå til innhold
  • Bli medlem

Bjørnespor


Emil

Anbefalte innlegg

Annonse

Absolutt :D En lokal elgjeger vi prata med sa at det var to bamser som holdt til i området, en liten og en stor.

Hvis det stemmer håper jeg de sporene er etter den store. Om de er etter den 'lille' vil jeg ikke møte på den store :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

120 individer registrert i 2008 gjennom DNA-testing av ekskrementer og hår. Ingen ynglende bjørn i 2008. Den svensk-norskebjørnen holder seg langs svenskegrensa konsentrert rundt Østerdalen, Lierne, Anarjokka og Pasvik. Hender unge hannbjørner tar seg en spasertur rundt i landet..

Den svenske bjørnebestanden er på rundt 3200 dyr som en liten sammenligning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er veldig lite sammenlignet med antall mennesker.. skremmende hvordan det kan ende..

Husk at en bjørn trenger ganske mye større område enn ett menneske.. Så å sammenligne bestanden av bjørn med mennesker er litt problematisk.. Men en burde iallefall holde stammen på et godt nivå slik at en ikke risikerer innavl eller slikt. Om jeg ikke tar veeeldig feil så skulle norge hatt ca 1800 bjørner om det skulle vært samme tetthet som i alaska.. men er ikke helt sikker på tallene jeg har her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor vanlige er bjørner i norge egentlig? og hvor er det mest av dem? jeg liker bjørnen og jeg håper dem overlever her til lands også.

Reis til pasvikdalen, dra en uke nederst i gjøkåsteig, har gode sjangser der! Pasvikdalen er det stedet i Norge du har størst bjørnetetthet, så vidt jeg vet, i tillegg til nydelig natur, og mye vilt.. Kombiner det med en grensemarsj, langs den norsk russiske grensen, knallbra og gjennomføre om vinteren (absolutt lettest da), ikke lengre en 196 km;)

Hvis du regner på gjøkåsmåten, så er bjønn relativt vanlig;)

Vi satser på rovdyr i naturen fremover? Det er nydelig med en stjerneklar natt og ulvehyl!!:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Reis til pasvikdalen, dra en uke nederst i gjøkåsteig, har gode sjangser der! Pasvikdalen er det stedet i Norge du har størst bjørnetetthet, så vidt jeg vet, i tillegg til nydelig natur, og mye vilt.. Kombiner det med en grensemarsj, langs den norsk russiske grensen, knallbra og gjennomføre om vinteren (absolutt lettest da), ikke lengre en 196 km;)

Hvis du regner på gjøkåsmåten, så er bjønn relativt vanlig;)

Vi satser på rovdyr i naturen fremover? Det er nydelig med en stjerneklar natt og ulvehyl!!:D

Ja jeg syns det hadde vert utrolig gøy å se en bjørn eller ulv, så kommer nok til å satse på det fremmover.. kanskje ikke så trygt å reise ut i bjørneland uten noe å beskytte seg med men:/ det må da være mulig å få sett dem på en relativt trygg måte også.. noen som har erfaringer med det?:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke?!

Det er bare ein dyr som liknar til forveksling ein hund. Plutseleg var det der. Like plutseleg var det borte. Det einaste som var att, var eit spor. Ikkje så ulikt spor etter gaupe. Veldig likt spor etter ein hund. Men heilt snorrett, så langt auga greide å følgje det (ca 3km). Det følgjer ikkje terrengformasjonar eingong, bare snorrett. Altså ikkje noko å bruke i eit fotografi eingong. Kun ta nokre bilete for å dokumentere det og sende til rovviltkontakta.

Bare tenk på alle som trur dei ser ulv. Dei trur det er kjempegøy. Heilt til hundeeigaren eller nokon andre som forstår seg betre på det, seier at det var ein hund. Då synest dei ikkje opplevelsen var så gøy lenger. Det einaste som gjer opplevelsen gøy, er altså at forventninga om at det skal vera gøy. Det er faktis like stor oppleving å studere småfuglane på fuglebrettet. Kjøp ein sekk med solsikkefrø, ei bok om fuglar, ein god kikkert, stativ til kikkerten og sett av nokre minutt kvar dag. Det skal ikkje meir til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare ein dyr som liknar til forveksling ein hund. Plutseleg var det der. Like plutseleg var det borte. Det einaste som var att, var eit spor. Ikkje så ulikt spor etter gaupe. Veldig likt spor etter ein hund. Men heilt snorrett, så langt auga greide å følgje det (ca 3km). Det følgjer ikkje terrengformasjonar eingong, bare snorrett. Altså ikkje noko å bruke i eit fotografi eingong. Kun ta nokre bilete for å dokumentere det og sende til rovviltkontakta.

Bare tenk på alle som trur dei ser ulv. Dei trur det er kjempegøy. Heilt til hundeeigaren eller nokon andre som forstår seg betre på det, seier at det var ein hund. Då synest dei ikkje opplevelsen var så gøy lenger. Det einaste som gjer opplevelsen gøy, er altså at forventninga om at det skal vera gøy. Det er faktis like stor oppleving å studere småfuglane på fuglebrettet. Kjøp ein sekk med solsikkefrø, ei bok om fuglar, ein god kikkert, stativ til kikkerten og sett av nokre minutt kvar dag. Det skal ikkje meir til.

Du sier faktisk det at folk som TROR de ser ulv syns det er gøy, helt til noen andre sier at det ikke var ulv likevel, da var det ikke gøy lenger? Da har de ikke sett ulv da vel :)

Jeg personlig kan garantere at jeg får mer ut av opplevelsen å se en ulv, kontra det å se en kjøttmeis spise solsikkefrø :?:

Beklager om jeg har misforstått ditt forrige svar, men jeg finner det ikke logisk. Eller så har vi et godt eksempel på at smaken er som baken, delt.. Noen liker å se skjeldne rovdyr, andre liker å se på småfugler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier faktisk det at folk som TROR de ser ulv syns det er gøy, helt til noen andre sier at det ikke var ulv likevel, da var det ikke gøy lenger? Da har de ikke sett ulv da vel :)

Jeg personlig kan garantere at jeg får mer ut av opplevelsen å se en ulv, kontra det å se en kjøttmeis spise solsikkefrø :?:

Beklager om jeg har misforstått ditt forrige svar, men jeg finner det ikke logisk. Eller så har vi et godt eksempel på at smaken er som baken, delt.. Noen liker å se skjeldne rovdyr, andre liker å se på småfugler.

Du ser eit dyr, men veit ikkje om du har det gøy før andre kan verifisere det. Altså lar du andre bestemme om du har det gøy eller ikkje. Du kan altså ikkje vurdere sjølv om du har det gøy. Det er ikkje rart folk vert deprimert.

OK at det er kjekt å kunne skryte av at eg har sett ulv, men opplevinga der og då var det ikkje noko spesielt ved.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antallet bjørn i Norge er ganske usikkert. Det var 120 registrerte individer, men det antas at det finnes langt flere. Jeg vet om flere områder der antallet registrerte spor og merker bjørneaktivitet er langt, langt høyere enn antallet registrerte bjørner i området tilsvarer. Jeg sier ikke at bestanden er for stor, tvert om jeg vil ha mer bjørn, men vil bare gjøre det klart at antall registrerte bjørner trolig er langt lavere enn faktisk antall bjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Dere glemmer NordTrønderlag som har store forkomster av bjørn. Sauebønner, reineiere og bærplukkere er ikke så veldig glad i den voksende bjørnestammen. De som har husdyr i utmarka har prøvd å ta dyrene heim og la di beite rundt husene, men disse rovdyra oppfører seg som andre rovdyr. De går dit maten er.

Atten brunbjørner (åtte binner og ti hannbjørner) ble fanget i prosjektperioden 1993-2002. Alle

binnene og åtte hanner ble radiomerket med VHF-halsbåndsendere For sju binner og fem

hannbjørner ble det innsamlet peiledata over mer enn ett år, og disse ble brukt til å beregne

størrelsen på leveområder. De ble peilet fra bakken og fly i grensetraktene mellom Snåsa og

Lierne kommuner i Nord-Trøndelag fylke

Se denne linken :

http://www.nina.no/archive/nina/PppBasePdf/rapport/2009/472.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere glemmer NordTrønderlag som har store forkomster av bjørn. Sauebønner, reineiere og bærplukkere er ikke så veldig glad i den voksende bjørnestammen. De som har husdyr i utmarka har prøvd å ta dyrene heim og la di beite rundt husene, men disse rovdyra oppfører seg som andre rovdyr. De går dit maten er.

Atten brunbjørner (åtte binner og ti hannbjørner) ble fanget i prosjektperioden 1993-2002. Alle

binnene og åtte hanner ble radiomerket med VHF-halsbåndsendere For sju binner og fem

hannbjørner ble det innsamlet peiledata over mer enn ett år, og disse ble brukt til å beregne

størrelsen på leveområder. De ble peilet fra bakken og fly i grensetraktene mellom Snåsa og

Lierne kommuner i Nord-Trøndelag fylke

Se denne linken :

http://www.nina.no/archive/nina/PppBasePdf/rapport/2009/472.pdf

Det lønner seg å være forsiktig med å generalisere. Jeg er sporadisk bærplukker, men er likevel glad i store rovdyr. Det å få lov til å se en bjørn på tur er i mine øyne nesten en mytologisk hending.

Den turen husker du, for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.