Gå til innhold
  • Bli medlem

Foldekniv i skogen og på fjellet


Gjest Phaselock

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har og bruker denne. Fungerer bra til det meste, også som slaktekniv for rådyr, bever etc.

Men, et viktig men, er at den kan åpne seg om du har den hengende i belte eller belteløkka.

Hadde den hengende på selen en gang jeg klatret. Etter å ha kommet ned falt jeg oppå det åpne bladet

uten å skade meg da, men skar meg da jeg tilfeldig kom bort i bladet når jeg reiste meg. Har du den i lomma er det ikke noe problem.

Jo det stemmer, jeg glemte det visst av.

bladet Kan åpne seg hvis en er i mye bevegelse. Har bare opplevd det 1-2 ganger på 2 år..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...
Annonse
Gjest Mareng

Gammel tråd, så det finnes sikkert mye nytt på markedet og nye erfaringer.

Jeg trenger en lett foldekniv, som kan brukes til litt småspikking i tilfelle ett lite kaffebål og på alle turene hvor jeg egentlig ikke trenger en skikkelig kniv. Som alltid er det greit å ha en kniv i bakhånd, den kan jo brukes til alt mulig, men brusletto hunter er alt for stor og tung å ha med når jeg ikke tenker å fiske eller lage mue bål. 

Leatherman er for dårlig og tung som ren kniv.

Noen som har tips til en lett og grei kniv, som ikke allereder nevnt i denne gamle tråden. Pris, helst under 500kr.

 

Er denne fra jula helt ok forresten?

http://www.jula.no/catalog/fritid/friluftsliv/fritidsokser-kniver/lommekniver-og-multiverktoy/foldekniv-959084/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Mareng skrev:

Noen som har tips til en lett og grei kniv, som ikke allereder nevnt i denne gamle tråden. Pris, helst under 500kr.

EKA - "Swede 10", kr 309 nå hos CDon, se :www.prisjakt.no/product.php?p=531698
info: www.eka-knivar.se/en-us/products.aspx?cid=326&pid=4575&pmid=496

Cold Steel - "Finn Wolf", kr 402 + frakt + 25% moms som du betaler ved innførsel: www.lamnia.com/no/søk?s=Finn+wolf
info:  www.coldsteel.com/finn-wolf.html

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle kniver som ikke oppgir hvilken type stål de bruker kan man anta bruker et kjipt stål. Hvor skarp kniven er fra fabrikk er irrelevant, og geometri kan slipes etter preferanse. 

Kjipere stål med lav hardhet må reslipes og skjerpes oftere, men mykt stål er lettere å få skarpt. Hvis man ikke gidder å drasse på bryne er det verdt å lese om stålet før en kjøper kniven og finne det stålet som passer en selv. Gode kniver er ofte dyre, men det finnes mange unntak 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Prebb said:

Alle kniver som ikke oppgir hvilken type stål de bruker kan man anta bruker et kjipt stål. Hvor skarp kniven er fra fabrikk er irrelevant, og geometri kan slipes etter preferanse. 

Kjipere stål med lav hardhet må reslipes og skjerpes oftere, men mykt stål er lettere å få skarpt. Hvis man ikke gidder å drasse på bryne er det verdt å lese om stålet før en kjøper kniven og finne det stålet som passer en selv. Gode kniver er ofte dyre, men det finnes mange unntak 

Det er jo også slik at jo hardere stålet er (høyere HRC-verdi) jo sprøere er det, og dermed kan det lettere knekke/bryte av små biter av eggen. Det krever en omfattende resliping. Et mykere stål bøyer seg i eggen, og det er lettere å skjerpe/slipe. Selv foretrekker jeg litt mykere stål, rundt 55 HRC, og heller skjerpe det oftere.
Her om dagen satt jeg på et venteværelse og bladde litt i et gammelt Villmarksliv, der de testet knivslipere av alle typer fra rundt hundrelappen til tusenvis av kroner. Overlegen vinner ble Tormek T-4, men også Ken Onion sin elektriske sliper fikk god omtale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.6.2017 den 11.21, Mareng skrev:

Jeg trenger en lett foldekniv, som kan brukes til litt småspikking i tilfelle ett lite kaffebål og på alle turene hvor jeg egentlig ikke trenger en skikkelig kniv.
[...]
Leatherman er for dårlig og tung som ren kniv.

Jeg gjorde en overfladisk sammenlikning av 4 lette kniver og en Leatherman i denne tråden:

Slett ikke umulig at Gerber LST Drop Point (#6009 er den med "ren" egg, ikke serratert) kan være noe som likner det du er ute etter? :) 

(Ellers synes jeg jeg at http://zknives.com/knives/articles/knifesteelfaq.shtml er et godt utgangspunkt om du vil go totally nerd i stållegeringer til kniver...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
1 time siden, a_aa skrev:

Jeg gjorde en overfladisk sammenlikning av 4 lette kniver og en Leatherman i denne tråden:

Slett ikke umulig at Gerber LST Drop Point (#6009 er den med "ren" egg, ikke serratert) kan være noe som likner det du er ute etter? :) 

(Ellers synes jeg jeg at http://zknives.com/knives/articles/knifesteelfaq.shtml er et godt utgangspunkt om du vil go totally nerd i stållegeringer til kniver...)

Kniven du viser til er 34 gram, og akkurat en slik kniv jeg er ute etter 👍 Ser meget bra ut den der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del billige kniver kan se fine ut på bildet, men ofte er de også billig laget. Dvs. at de er løse og slakete sammensatt og etter kort tid så begynner deler å løsne eller ryke. Ikke bare bladet, men også fjær og nagler som holder kniven sammen er dårlige.

Jeg har en Camulus foldekniv som jeg vant i ukebladet Vi menn en gang på slutten av 1970 tallet. den bruker jeg enda. jeg brakk spissen på bladet en gang, men da ble bladet slipt ned og det ble laget ny spiss. Fremdeles er denne kniven like god. Jeg vet at Buck også lager denne typen kniver og de er av meget god kvalitet.

Her den den kniven:

DSC_0183.jpg.4d1e24c67051e848a1fa71907a8336bc.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

 Bruker en eldre variant av Gerber Gator som jeg er fornøyd med. Fordeler med den er at den kan åpnes med en hånd, samt gummiert skaft. Fin brukskniv i skauen.

Ser ut som de nye mangler den lille knotten som gjør at den kan åpnes med tommelen?

Endret av rwdf
Skriveleif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leatherman skeletool funker veldig bra, da har du en tang og skrutrekker i tillegg. Skrutrekker er egentlig ikke nødvendig, men en tang er veldig greit å ha med. Usikker på hvorfor du mener at Leatherman er for tung og dårlig som ren kniv. I tillegg kommer du opp med noe jalla greier fra jula som alternativ?

Det finnes haugevis av foldekniver, men det kan være vanskelig å finne ut hva man liker. Det viktigste for meg er at den kan åpnes og lukkes med en hånd. Om den veier 30, 60 eller 120 gram er ikke det så farlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har med meg på turene mine Helle Dokka i tillegg til en liten øks. Bladlengden på kniven er 84 mm og vekten er 130 g. Heller bruker trippel laminert rustfritt stål i de fleste av sine kniver. Godt fornøyd med de knivene jeg har fra Helle. Så er det en tradisjonsrik liten norsk bedrift, sånt betyr noe for meg. En del av vår kultur og tradisjon som vi kanskje skulle bli flinkere til å ta vare på.

Helle.thumb.JPG.3ed0e47fe3b6da5f04ea728832c00fa4.JPG

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 11/1/2009 den 18.18, Gjest Phaselock skrev:

Jeg har lenge sett etter en kniv som er lett og tar liten plass. Jeg har til nå brukt en Leatherman Wave, men denne synes jeg rett og slett er for tung å ha i lomma på jakka. Derfor tenkte jeg kanskje noen her har erfaringer med foldekniver i skogen og på fjellet. Foldekniv i skogen og på fjellet, er det hensiktsmessig? Til større og tyngre jobber i skogen bruker jeg øks :)

http://www.jula.no/catalog/fritid/friluftsliv/fritidsokser-kniver/kniver/foldekniv-770153/

Foldekniv, Bear Grylls Scout...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.