Gå til innhold
  • Bli medlem

"Påskestemning" i oktober, Ryssdalsnebba (1618), 30.10.09


gi

Anbefalte innlegg

Lite nye turrapporter her for tida, så jeg bidrar med en til :roll:

Avslutta årets fantastisk ski-oktober med en tur til den gamle vårklassikeren Ryssdalsnebba (1618), på grensa mellom Nesset og Sunndal, i går. Starten gikk fra Kanndalsetra (512), som en når med bil på setervei fra Eresfjord. Herifra var det skiføre, om en noe hardt. Etter fem minutter skibæring underveis oppe i lia, var det rikelig med snø innover mot Nordmørsskaret, som ligger på snaue 800 m. Fjellsida mot Gråfjellet og Ryssdalsnebba så både hard og isete ut, så jeg diskuterte litt med meg sjøl før jeg allikevel fortsatte oppover. Og hvilken opptur :)
Før 900 meters-kota var passert møtte det fineste styrelag av fuktig/frossen nysnø meg.
Til lett plystring la jeg kursen mot "Gråfjellenden", fjellryggens nordligste høydepunkt, som jeg ikke kunne huske å ha besøkt før.
Her i 1100-meters høyde inntok jeg matpakka i varmende sol og helt vindstille.
Deretter fortsatte turen på perfekt føre langs ryggen til toppen av Ryssdalsnebba. En storslagen utsikt over Nordmøre og Romsdals fjellverden møtte meg, og inntrykka blei sugd inn, mens jeg gjorde meg klar for drøye 1000 høydemeter nedfart.

Takk for turen!

post-399-13347466423_thumb.jpg

post-399-133474664239_thumb.jpg

post-399-133474664248_thumb.jpg

post-399-133474664257_thumb.jpg

post-399-133474664267_thumb.jpg

post-399-13347466429_thumb.jpg

post-399-133474664307_thumb.jpg

post-399-133474664317_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Var jaggu fint vær du fikk, var rett helg å dra på tur!

Prata med en kar igår som påsto det kun har vært 11 dager uten nedbør siden starten på august, på nordmøre altså...

Har da vært mye fint vær, og ikke minst godt skiføre siste tre ukene.... ruskeværet som har vært er glemt for lengst. Det vil si, jeg er fortsatt taknemmelig for snøen som blei lagt ned i fjellet i slutten av september/starten av oktober :D

Tidenes skihøst i nordvest :):roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.