Gå til innhold
  • Bli medlem

Dunjakke, hva skal jeg se etter, og har noen her erfaring med en?


larsingedude

Anbefalte innlegg

Hei

tenkte jeg skulle skaffe meg en dunjakke (og kanskje dunbukse), så mitt søk begynner her...

Hva skal jeg se etter når jeg kjøper dunjakke?

Hvilke merker er de ledende på kvalitet og value for money?

Er på utkikk etter en dunjakke som man kan bruke når det er veldig kaldt ute, og som kanskje kan brukes selv om det snør litt?

Hvilket prisnivå gir mest bang for bucks, og er det noen måleenhet for hvor mye en dunjakke varmer? (komfor temp?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Først må du finne ut om du skal ha lettest mulig jakke eller en jakke som tåler litt mer. En mer slitesterk ytterstoff veier nemlig mer enn den letteste stoffen. For en jakke til daglig bruk eller alpinski-bruk trenger du sannsynligvis en mer solid jakke, mens en jakke du skal ha i sekken for å ta på under en pause gjerne kan være lettest mulig. Ellers må du huske at man taper mye varme gjennom hodet og dermed kan det være greit med hette.

Ellers er det slik at smarte detaljer ofte veier noe. Så den letteste jakken har sannsynligvis få detaljer, som gjør at jakken blir veldig minimalistisk. Du må bestemme deg for om det er greit eller om du vil ha flere detaljer.

Dun må fordeles jevnt over jakken. Dette gjør fabrikantene ved å sy kammere. Hvis de syr sømmene gjennom ytterstoffet, blir det varmelekkasje på de stedene. De varmeste jakkene har dunkammere som ikke er sydd gjennom ytterstoffet, men har bygget inn skillevegger.

Det finnes en enhet for dun, nemlig cuin. De finnes i 2 varianter: europeisk og amerikansk. Den europeiske er varmere enn den amerikanske. F. eks. 800 amerikanske er omtrend like varm som 650 europeiske. Det kan f. eks. se slik ut: 800cuin 95/5 EU dun. EU står for Europeisk dun. 95 er prosentandelen med dun og de andre 5 prosent er fjær. Hvis det ikke står EU, er det sannsynligvis amerikanske verdier. Hvis produsenten er amerikansk kan du også går ut fra at de oppgir cuin i amerikanske verdier. Det blir brukt dun fra forskjellige dyr: and, gås og ærefugl. Dette gir forskjellig varme og det viser seg i cuin-verdien.

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan se ut som du har omtrent samme bruksområde som meg.

Jeg har ikke dunjakke som varme-jakke på tur (bruker primaloft), så jeg så ikke mye på at jakken skulle være komprimerbar og lett. Den skulle derimot være skikkelig varm, ha kraftig ytterstoff og tåle nedbør både i form av snø og sludd.

I januar kjøpte jeg Canada Goose Heli Arctic, en enorm parka. Den er varm som få andre, har en stor og varm hette med en super pelskant (ekte pels). Ulempen ved denne jakka er at den lett kan bli for varm, og den er stor og tung. Den er egentlig litt upraktisk til daglig bruk, men er fin å gå tur med når det er kaldt. Dessuten pleier den ligge i baksetet på bilen når jeg krysser fjelloverganger om vinteren, i tilfelle noe skulle skje.

I februar kjøpte jeg Peak Performance Air Down. Denne jakka er mye mer praktisk i det daglige, og brukes som en vanlig boblejakke/vinterjakke. Kraftig ytterstoff, snøskjørt, lufteglidelås under armene osv. Ytterstoffet tåler nedbør veldig godt, og man trenger ikke være så forsiktig med den som en lettvekts dunjakke. Den ser dessuten ikke ut som en typisk "flashy" dunjakke, den er mer nøytral i utseendet.

Hvis du er ute etter parkas, så kan du jo titte på dagens røver på sportsnett, det er Mountain Works til en bra pris. Tipper den er skikkelig varm, tåler en støyt og noe nedbør.,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkle råd. Kjøp den stor! Ikke nøl med at den skal være liten. Trang dunjakke komprimerer duna = mindre isolasjon. Styr unna dun som selges komprimert. Mange merker, bla The North Face, kjøpe store kvanti dun, som komprimeres og sendes til Kina for fylling. Etter par måneder komprimert vil den bli tromlett opp igjen, for å innhente sin naturlige "spenst".

Dunkvaliteten er viktig. Rab og Mountain Equipment er veldig bra. Ikke noen dun som blir komprimert i den prossesen. Kanskje best du blir brukt av Sir Joseph. Det er polsk dun, som skal gå for å være noe av det bedre.

Se etter kuldebroer. Er det gode klaffer over glidelås? Er "dunpølsene" sydd rett igjennom, eller ligger duna i en form for boxwall? (blir da noe tyngre, men slippe kuldeområder, og dunvandring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.