Gå til innhold
  • Bli medlem

Skisesong i Chamonix


Fjellveteran

Anbefalte innlegg

Annonse

Beste sesongen for toppturer (4000 m +) er slutten av mars til starten av mai. Noen områder kan en nok strekke det enda lenger utover våren. Kan komme mye nysnø og godt føre også på den årstida.

Var i Zermatt-området siste uka i april i år. Det kom +/- 1,5 m på et par døgn i 3000 meters høyde, og en "halvmeter" helt ned til sentrum av Zermatt. Etterpå fikk vi et par dager med skinedfarter fra drøye 4000 meter og like ned til byen (1700 m). Tørrføre i nordvendt terreng ned til 2500 så seint som 1. mai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i Chamounix rundt 17. mai og da var det mer enn nok snø. Vi hadde egentlig tenkt oss på Mont Blanc, men ble advart på grunn store snøfall. Aiguille de Midi-banen var stengt så vi reiste over til Italia (Entrevez) hvor vi tok taubanen opp til Hellbronner. Derfra gikk vi på ski over til Aiguille de Midi. Derfra kjørte vi ned Valle Blanch og feiret 17. mai-kvelden på Refuge de Requin som ligger halvveis nede på ruta. Snøen lå tykk på Mer de Glas så vi kunne kjøre på ski helt ned til Montenvert hvorfra vi tok banen ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg planlegger Haute Route (Chamonix-Zermatt) i midten av mai, men klarer kanskje ikke å komme meg ned før midten av mai. Noen som vet om det er altfor sent? Og hvorfor? Er det skredfare eller rett og slett mangel på snø? Eller dårlig logistikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.