Gå til innhold
  • Bli medlem

Galdhøpiggen, vintertur


karl-johan

Anbefalte innlegg

Annonse

jeg har gått.. Vi var der oppe forrige helg og gikk fra Juvass. Det var såvidt nok snø til å bruke skiene hele veien til over styggebreen. Vi tok av skiene når vi begynte opp ryggen til Galdhøpiggen, men tok dem på igjen når vi kom til den øvre flanken. Her er det grei skuring med ski opp til toppen. Vi rant ned Spiterstulen-ruta forbi Keilhaus topp og ned breen til høyre (skier's) for denne (Keilhausbreen?). Det er sprekker her, men man kan holde seg mellom dem. På returen holdt vi oss under "øya" av styggebreen og gikk opp til høyre for denne. Sprekkene er mellom denne øya og Piggbreen, såvidt vi kunne se. De var ennå åpne da. Videre dro vi til 2238 og kjørte ski ned der. De som var før oss var veldig fornøyde, men vi syns det var vel isete og eksponert.

Hvis dere ikke drar på tur bare for å kjøre ned igjen kan dere med fordel legge igjen skiene og tau ved enden av Styggebreen.

I fjor gikk vi fra Spiterstulen første dagen etter snøfall, uten ski, og denne turen er definitivt tyngre men også mye finere etter min smak. Neste gangen min blir på ski fra Spiterstulen :oops: Denne turen går ikke over bre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg har planlagt å bestige Galdhøpiggen denne uka, men vil helst gå utelukkende til fots, er dette mulig fra spiterstulen, eller er det for mye snø allerede?

Burde være fullt mulig, var på Besshøe lørdag og området rundt Galdhøpiggen så ut til å være rimelig snøfritt, bortsett fra de øverste partiene og helårsflekkene. Nå har det også vært veldig mildt og lite, om noe, nedbør de siste dagene (meldt nedbør fra torsdag), så dette er nok overkommelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann

Vil tro at det vil være kjekt med et par truger når du skal på Galdhøpiggen :roll: visst ikke kan det nok bli relativt tungt å gå der. Så et flybilde av Galdhøpiggen som var tatt forrige uke på nært hold, og det så ut som trugeføre mener nå jeg...

Truger kan nok være kjekt, brukte dette selv ved Bessvatnet selv om det nok hadde gått greit uten, men nå har jo Galdhøpiggen noen flanker som liker snø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tenkte å ta denne turen opp på lørdag morgen :-)

Tenker gjerne å kjøre fra Bergen på fredag og overnatte i telt til lørdagen.

Noe forslag til noen god telt plasser :D Det blir jo tidlig mørkt så begrenset med navigerings muligheter når man ikke er så veldig kjent i området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tenkte å ta denne turen opp på lørdag morgen :)

Tenker gjerne å kjøre fra Bergen på fredag og overnatte i telt til lørdagen.

Noe forslag til noen god telt plasser :) Det blir jo tidlig mørkt så begrenset med navigerings muligheter når man ikke er så veldig kjent i området.

Hvor skal du gå fra? Rundt Juvasshytta er det mye stein, for å si det sånn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.