Gå til innhold
  • Bli medlem

Telemark for nybegynner med litt dårlige knær?


grizzly

Anbefalte innlegg

Kan noen komme med tips til telemarksutstyr for en nybegynner?

Har lyst på noen ski som kan både brukes i løssnø og preparerte bakker. Si 50/50. Jeg har stått litt telemark og litt alpint for mange år siden, men anser meg selv som veldig fersk på nedoverski!

Jeg sliter litt med knærne (noe som ikke er en god kombinasjon med Telemarkkjøring). Jogging og mye gåing i skrått terreng gjør at jeg får svært vondt på yttersiden (og noen ganger på innsiden) av knærne. Håper dette er en treningssak, og at jeg kan trene opp senene/muskelfestene på siden av knærne.

Mine vitale mål: 175cm og ca 65kg

Hvilke ski (lengde, bredde, innsving og kom gjerne med konkrete forslag)?

Hvilke type bindinger? (har jeg feks nytte av de nye NTN?)

Hvilke type støvler

Hvordan er det for meg å stå telemark? Dømt til å få ytterligere kneproblemer? Og vil mine kneproblemer være avgjørende for valg av utstyr? Bør jeg heller gå for alpint/rando?

Da jeg alltid har syntes telemark er artigst, ønsker jeg å prøve på det, selv om kanskje mine kneproblemer kan stoppe meg. Vil uansett leie ski noen ganger før jeg bestemmer meg for å kjøpe ski.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 2 uker senere...
Kan noen komme med tips til telemarksutstyr for en nybegynner?

Har lyst på noen ski som kan både brukes i løssnø og preparerte bakker. Si 50/50. Jeg har stått litt telemark og litt alpint for mange år siden, men anser meg selv som veldig fersk på nedoverski!

Jeg sliter litt med knærne (noe som ikke er en god kombinasjon med Telemarkkjøring). Jogging og mye gåing i skrått terreng gjør at jeg får svært vondt på yttersiden (og noen ganger på innsiden) av knærne. Håper dette er en treningssak, og at jeg kan trene opp senene/muskelfestene på siden av knærne.

Mine vitale mål: 175cm og ca 65kg

Hvilke ski (lengde, bredde, innsving og kom gjerne med konkrete forslag)?

Hvilke type bindinger? (har jeg feks nytte av de nye NTN?)

Hvilke type støvler

Hvordan er det for meg å stå telemark? Dømt til å få ytterligere kneproblemer? Og vil mine kneproblemer være avgjørende for valg av utstyr? Bør jeg heller gå for alpint/rando?

Da jeg alltid har syntes telemark er artigst, ønsker jeg å prøve på det, selv om kanskje mine kneproblemer kan stoppe meg. Vil uansett leie ski noen ganger før jeg bestemmer meg for å kjøpe ski.

Hallo. Har noen tips ang. kneproblemene dine. Slet selv med intense smerter på yttersiden av knærne i nedoverbakker og ved jogging. I mitt tilfelle skyldes det noe som kalles "løpekne"( runner`s knee). Kort fortalt skyldes dette skevheter i anklene som forårsaker feilbelastning på noen sener i knærne. Problemene mine (jogging/nedoverbakker) forsvant etter at jeg fikk tilpasset såler av fysion. Disse sålene heter Fine-sole, og er ikke det samme som sportsbutikkene selger. Disse sålene bygges opp under stortå-ballen og korrigerer dermed feilbelastningene i knærne. Når det gjelder smerter ved telemarkkjøring, og da i "bakkeski-kneet", skyldtes det for min del "ruptur Laterale menisk". Legen min avviste dette da jeg ikke hadde noen typiske menisk-symptomer, men henviste meg heldigvis til MR likevel. Det viste seg at fysion hadde rett. Har fått operert ett kne, og det ble helt fint. (Krever veldig mye trening etterpå.)

Skaff deg slike såler og krangle deg til MR-undersøkelse, så skal du se telemarkkjøringa går helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Min erfaring er at nå man først skal investere i nytt utstyr, bør man gå for gull! - - Uansett om man man nybegynner eller ikke. Med dine vitale mål høres det ut som om du er 'ferdig utvokst'... og vil ha glede av utstyret i MANGE år.

Selv har jeg kjørt telemark siden midten av 80-tallet og har kun oppgradert 3 ganger på 25 år. Ifjor kjøpte jeg de nye Rottefella NTN, Scarpa TX og etpar Rosignol Bandit B2 ski. Sportslagerets anbefaling og det kosta meg 14 høvdinger (inkl nye feller og staver) - Min beste investering noensinne!

Kjenner meg godt igen med de rustne knærne, sliter litt med det selv, men denne pakken er vedlig fleksibel. 'Nesten' like stabile som slalomski hvis det er i bratteste laget og man 'feiger' litt i telemarksvingene. På toppturer er randonefunksjonen suveren. I bakken er de også veldig bra.

Kjør på - du vil aldri angre. Avskrevet over 10 år og (kun) 10 turer per år er kostnaden (renter eksludert) 140,- per tur.

Verdt vær krone!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.