Gå til innhold
  • Bli medlem

Spørsmål fra en amatør.


larka

Anbefalte innlegg

Leser med interesse her på Fjellforum rapporter fra folk som har vært på diverse topper i Jotunheimen. Mange av disse ligger i området Leirungsdalen, f.eks.Store Knutsholstind eller lenger vest, som f.eks. Falketind. Mitt spørsmål er: Hva kreves for å nå disse toppene, f.eks. på en fin sommerdag midtsommers? Må du ha mye klatreerfaring, eller er det mulig for en fjellfant på snart 60 å nå til topps ved normal klyving? Tåler at det er litt luftig, men ikke alt for mye. Skulle gjerne visst det, for jeg ferdes mye i området og kunne tenkt meg å forsøke å komme til topps her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei. Store Knutsholstind kan du fint gå. Det er ikke klatring, bare ganske bratt hele tida. :wink: Noen tar båten inn om morgenen og går opp og tar siste båt ut igjen. De kan fort bli et pes. Overnatting i telt i Svartdalen, tidlig start en fin sommerdag og du er på toppen før klokka er blitt altfor mye. Jeg er nesten i din aldersgruppe ( litt under ) men vil anbefale å ta den turen. Det handler om å ha god tid, nyte turen og få med seg omgivelsene. Falketind er en LAAAAAAAAAAAANG tur, men på ingen måte uoverkommelig. Starter man tidlig om morgenen, fyller man dagen med en flott tur til et flott fjell. Denne turen bør ikke gås altfor tidlig i sesongen grunnet snøforholdene og ei ikke ukjent snøfonn som må forseres. Ønsker deg en god tur. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at de aller fleste toppene i Jotunheimen kan nås av folk som er godt vant i fjellet. Som de andre sier så er vær, tid og fysisk form det som avgjørende samt at man er klar oover egne begrensninger. Hvis du er av typen som tåler en tur på 8-10 timer er det relativt få topper som virkelig setter krav til mer enn klyving. Generelt er Hurrungane mer krevende og eksponert enn mye annet. Endel av toppene krever dog at du har et avslappet forhold til høyde og eksponering. Vær og føreforhold er veldig avgjørende også for hva som er luftig. En topp som Store Austabotntind er for meg oppnåelig uten sikring i tørt sommervær, mens jeg har måtte snu på vesttoppen pga regelrett holke en fuktig septemberdag.

Store Knutsholstind er slik jeg ser det en fin lang dagstur (ca 8 timer) fra Gjendebu dersom du ikke er teltmenneske :wink: men heller vil har tre retters middag enn real turmat i Svartdalen :)

Falketind er en ganske lang tur, men i fint vær er det klart overkommelig for de fleste med god kondis vel å merke i fint vær som Sondre påpeker. Her blir det glatt og ekkelt ved regn.

Dersom du tar utgangspunkt i Morten og Julia sin "bibel" (Norges Topper over 2000 meter) og de rutebeskrivelsene vil en ny verden åpne seg. Jeg oppdaget i allefall at endel topper var mer tilgjenglig enn jeg trodde. Benytt deres vanskelighetsvurdering opp mot egen erfaring og du finner fort ut hvilke topper som du vil mestre.

Jeg må nesten misjonere litt for en av mine favoritt topper i Leirungsdalen som jeg er helt sikker på at du kan nå og det er Austre Leirungstind. Lang anmarsj om man ikke legger teltet i Leirungsdalen, men lett, men litt bratt klyving til toppen fra Leirungsdalen og en kjempeutsikt over Knutsholet med Knutsholstindene og Skarvflytindene når du kommer opp. Toppen er slik jeg ser det ikke spesielt luftig.

God tur :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må nesten misjonere litt for en av mine favoritt topper i Leirungsdalen som jeg er helt sikker på at du kan nå og det er Austre Leirungstind. Lang anmarsj om man ikke legger teltet i Leirungsdalen, men lett, men litt bratt klyving til toppen fra Leirungsdalen og en kjempeutsikt over Knutsholet med Knutsholstindene og Skarvflytindene når du kommer opp. Toppen er slik jeg ser det ikke spesielt luftig.

Det høres interesant ut; har du noen bilder fra turen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres interesant ut; har du noen bilder fra turen?

Har vært på denne toppen to ganger. Den ene gangen er beskrevet i turrapporten under. Som du skjønner var det lite å ta bilder av den gangen :)

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=3348&highlight=austre+leirungstind

Den andre gangen klarte undertegnede å havne i bekken med kameraet sitt og det gikk ikke bra med kameraet. Så det er egentlig litt flaut å ikke ha bilder. Her er en av Morten sine bilder av toppen, men regner med at du var mer interessert i utsikten :lol:

http://www.fjelltopper.no/index.php?module=popup.fullsize&id=90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært på denne toppen to ganger. Den ene gangen er beskrevet i turrapporten under. Som du skjønner var det lite å ta bilder av den gangen :oops:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=3348&highlight=austre+leirungstind

Den andre gangen klarte undertegnede å havne i bekken med kameraet sitt og det gikk ikke bra med kameraet. Så det er egentlig litt flaut å ikke ha bilder. Her er en av Morten sine bilder av toppen, men regner med at du var mer interessert i utsikten :)

http://www.fjelltopper.no/index.php?module=popup.fullsize&id=90

Ja, Leirungsdalen er kjent for Leirungsåe, som kan være vanskelig å krysse, den tilføres mye vann fra de mange breer i Leirungsdalen :D

Har bare gått i nedre del av dalen.

Har lyst på å utforske øvre del av dalen fra Torfinnbu til neste sommer :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte bilder Sondre :D Skulle selvsagt sjekka sidene deres. Var noen liknende bilder som gikk dukken i den berømte åe :oops:

En utforskning av det området anbefales Bjarne. :) Det er forholdsvis lite folk der så det er mulig å få noen rolige stunder, noe jeg i allefall setter pris på. I løpet av to turer i Leirungsdalen med varighet på 2-3 dager så har jeg ikke truffet på mer enn 10-12 personer :o

Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode tilbakemeldinger på mine spørsmål. De var både til stor nytte og inspirasjon for undertegnede. Bare synd påtenkte prosjekter ikke kan gjennomføres før til sommeren igjen. Men heldigvis går det fort til St. Hans nå. :lol: Dessuten er områdene i og på begge sider av Leirungsdalen flotte turmål også vinterstid, spesielt etter at vegen over Flya åpner, forhåpentligvis tidlig i april. Igjen takk for gode bidrag!

post-4167-13347466415_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser med interesse her på Fjellforum rapporter fra folk som har vært på diverse topper i Jotunheimen. Mange av disse ligger i området Leirungsdalen, f.eks.Store Knutsholstind eller lenger vest, som f.eks. Falketind. Mitt spørsmål er: Hva kreves for å nå disse toppene, f.eks. på en fin sommerdag midtsommers? Må du ha mye klatreerfaring, eller er det mulig for en fjellfant på snart 60 å nå til topps ved normal klyving? Tåler at det er litt luftig, men ikke alt for mye. Skulle gjerne visst det, for jeg ferdes mye i området og kunne tenkt meg å forsøke å komme til topps her.

Ja, Store Knutsholstind kan varmt anbefales; har sjøl gått den 3 ganger.

Innsteget er litt N for tjern 1490m i Svartdalen, gjeller både til Pionerruten fra S og den vanlige fra V, som er vardet litt.

På nedturen av den vanlige løypa fra V er det lett å miste de vesle vardene, og komme seg bort i de lange svaene ned mot Svartdalen.

Sist jeg var på Store Knutsholstind var i 2006, hvor jeg gikk Knutholstraversen fra N til S, og nedturen ble da av Pionerruten mot S.

Pionerruten er ned mot skaret mellom Store Knutsholstind og Vesle, og følge draget med kurs mot nordenden av tjern 1490m.

Se: https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=6085&highlight=

Da jeg ikke kjente mye til Pionerruten den gang, prøvde jeg flerr ganger å komme mot S (til Torfinnsbu), men det endte i sva og stup :D

Jeg blir snart 67år, så alder trenger ikke bli noe problem :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Tusen takk for gode tilbakemeldinger på mine spørsmål. De var både til stor nytte og inspirasjon for undertegnede. Bare synd påtenkte prosjekter ikke kan gjennomføres før til sommeren igjen. Men heldigvis går det fort til St. Hans nå. :) Dessuten er områdene i og på begge sider av Leirungsdalen flotte turmål også vinterstid, spesielt etter at vegen over Flya åpner, forhåpentligvis tidlig i april. Igjen takk for gode bidrag!

Har sett på blogspoten din — det var mange bilder fra fine ture på fjellet :D

Da jeg bor i Danmark er det begrensning på hvor mange topper jeg rekker på en sommertur :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.