Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalinger av primus/brenner?


glenngb

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en SIGG Firejet som begynner å fuske. Tenkte da å erstatte denne, men det store spm er da hva skal man velge?

Har sett litt rundt om og det er vel omnifuel som er den sterkeste. Men har også sett på MSR Dragonfly og whisperlite.

Er litt bortskjemt med SIGGen som ikke båker noe mer en en gassprimus. Kjenner flere som har omnifuel og syns den bråker litt..

Mitt bruk er sommer og vinter. Gjerne til bruk på gass men er ikke noe must. Den skal brukes alene men mest sammen med familien på tur. Samboer og barn. (2 etterhvert)..

Så mitt spm er hva dere anbefaler dere? noen som har flere erfaringer?

Skal også sette istand den gamle trofaste firejeten. må lage en pakning og reste opp. (har masse løse partikler i rør osv) er elltid greit å ha 2. spes på biltur/camping/leir men laging av mat til flere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har en Omnifuel og Msr Xgk. Begge disse er solide aparater, jeg setter Omien over pga justeringsmulighetene.

Det må også nevnes at jeg har en 111, som blir med på tur stadig oftere på tross av høy vekt. Ulempen med alle disse er som du nevner støyen...... ¨Men det bryr meg egentlig ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Omniuel og har en god del erfaring med Whisperlite. Begge er gode. Omni har mer justeringsmuligheter og er enklere når den må vedlikeholdes er min mening. Har dog ikke hatt noen store matlagingsproblemer med Whisperlite. Ønsker meg en egen Whisperlite også pga lavt støynivå. Det jeg ikke liker med MSR er pumpa. Brennerne er helt konge. Har vært borti mange whisperlite med pumper og det var pumpene som viste svakheter. De er i plast og ikke like solide. Er du passe forsiktig med de så er de helt okei, de blir ikke ødelagt under fyringen. Heller antagelig har det vært transporten. Feilene har vært sprekker og så vidt iblant knekte pumpestenger ved uhell. Jeg vil si at det er to ting som avgjør kjøpet: Pumpe(i Omnis favør) og støynivå(i Whisperlites favør). Om du bare skal tilberede mat hadde jeg ikke tenkt at støynivå har mye å si. Er mer for varmefyringen sin del vinterstid. Evt om du sitter ved et rolig skogstjern en sommerkveld og vil beholde stemningen så godt so mulig.

Dragonfly har jeg ikke prøvd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.