Gå til innhold
  • Bli medlem

Lithiubatterier i digitale kamera ?


TomWithoutVom

Anbefalte innlegg

Bruker Lithium engangsbatterier ifra Energizer (UltimateAA) i GPS ifra Garmin og hodelykter ifra Princetontec i kulda.

Kontaktet Garmin før jeg begynte med Lithiumbatterier og fikk beskjed om å sette innstillingene for strøm i oppsett på : NIMH.

Det er er helt rått hvor lenge de funker. Samme med ledlyktene. Jeg er på nippet til å kjøpe et digitalkamera ifra Canon(Canon PowerShot SX120 IS ). Det bruker 2 stk AA (Alkaline eller NIMH) batterier. Kontaktet Canon Norge vedr. bruk av Lithiumbatterier og fikk kun beskjed om at Alkaliske batterier eller vanlige oppladbare NIMH skulle brukes. Ingen forklaring på hvorfor. Er det noen som vet om det dreier seg om tap av garanti eller om de rett og slett ikke funker? Er det noen der ute som bruker engangs Lithiumbatterier i digitale kamera med hell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Otto Støver

Jeg vet ikke svar på ditt spørsmål, men ville bare si at jeg anbefaler deg å bruke Eneloop sine oppladbare batterier i kameraet. Tre fordeler: Holder lenge på strømmen, tåler kulde bedre enn andre batterier jeg har brukt og har liten selvutlading (skal ha 85% strøm tilbake etter ett helt år ubrukt i skuffen). Jeg bruker bare disse på tur, både i kamera, gps, radio og hodelykt. I tillegg har jeg en lader for mobilen hvor jeg kan stappe inn et AA batteri. Da er jeg klar for tur. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontaktet Canon Norge vedr. bruk av Lithiumbatterier og fikk kun beskjed om at Alkaliske batterier eller vanlige oppladbare NIMH skulle brukes. Ingen forklaring på hvorfor. Er det noen som vet om det dreier seg om tap av garanti eller om de rett og slett ikke funker?

Jeg tror AA litium engangsbatterier er 1.6 volt. (alikalske er 1.5, nimh rangert til 1.2, men er typisk 1.4 når de er helt fulle). Helt enig, det høres litt rart ut om den lille spenningsforskjellen opp til 1.6 volt skal ødelegge noe, men ikke umulig. (Tyder på dårlig design, men det er en annen sak). Spenningen på et nytt batteri er kanskje høyere enn 1.6 volt???

Men litium kan også være andre ting. Du får sånne små engangsbatterier på 3 volt, men de er kortere og tykkere enn AA. Du får oppladbare li-ion i samme størrelse som AA, og disse er rangert til 3.7 volt (4.2 når de er helt fulle). Å putte oppladbare li-ion batterier inn der det skal være vanlige 1.5volt AA er det nok få apparater som liker. Kanskje var det noe slikt de svarte på?

Du kan jo spørre Canon en gang til, evt. søke opp ymse Canon-forum og finne råd der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite trisk jeg lærte da jeg jobbet hos Hewlett Packard (HP) var at noe av de beste batteriene for kamera var IKEA sine batterier. De beste før i hvert fall. Forstod det slikt at IKEA batteriene var Duracell sitt B-lager! ;)

Veldig billig og varer etter min mening lengre enn vanlige butikk batterier. Synes de fungerer greit i GPS min også, der jeg dog vanligvis bruker noen GP oppladbare!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.

Takk for et flott engasjement! Her var det noe å tenke på. Grunnen til at Lithiumbatterier er så aktuelt er at jeg kom over noen Lithium AA batterier på ebay til en særdeles hyggelig pris. Har noen GP 2700 mah oppladbare og de er forsåvidt greie de, men, mener at de taper seg når det er kaldt. Kanskje et vanlig fenomen? Noen produsenter hevder at de klarer seg bra i kulda.( F.eks. Duracell Active Charge.) Noen som veit?

Otto Støver: funker eneloop-batteriene bra i kulda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gullars: Ikea batterier er bra og mye for pengene hvis du ser på alikalske batterier (de eneste alikalske jeg kjøper til leketøy og sånt er Ikea sine) - men for utstyr som du enten må kunne stole på og/eller som brukes ofte vil du være tjent med andre batterityper, enten oppladbare (nimh eller litium) eller engangs litium.

Eneloop er knallbra i kulda - de påvirkes mer enn litium batterier, men mindre enn vanlig nimh og langt mindre enn alikalske i kulda. I praktisk bruk er eneloop totalt overlegne vanlige nimh batterier på absolutt alle områder bortsett fra at vanlige nimh kan ha høyere kapasitet når de er helt nye.

Det er kommet flere kopier av eneloop som også sies å være bra, men billigere. Ingen grunn til at kopiene skal være dårligere hvis de bare gidder gjøre en skikkelig jobb. Du finner sikkert noen som har testet dem.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.