Gå til innhold
  • Bli medlem

Klatring på topptau


Thomas H

Anbefalte innlegg

Annonse

Det står at den beregnet for clogging, så da skal det være mulig å bruke den til det. Skal du bare ha den til den bruken ville jeg heller brukt en av de sonm er designet spesielt for dette. Les bruksanvisninga nøye! De fleste tauklemmer må festes både i selen og i ei slynge som holder den i riktig stilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er å ta en gri-gri og kutt av "leppa" på "lokket" med en vinkelsliper. Da får man ikke så stor vinkel på tauet og tauet sklir da enkelt gjennom gri-grien. Fordelen er da at man slipper å bytte stæsj hver gang man skal prøve et flytt på nytt eller skal ned igjen.

Petzl Shunt er også fint å bruke. Den kan også brukes på dobble tau. Fordelen der er at man bare kan dra ned tauet bra bakken når man er ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petzl Basic er best til topptauing

basic.gif

Det geniale med den nye basic'en er at man trenger ikke lenger brystslynge slik man må bruke på den gamle Gloc Clogger eller Petzl Croll. Man bruker kun en låsekarabin som man fester i det øverste hullet og slik drar basicen opp etter seg. Her er det viktig at karabinen blir festet riktig, tauet skal igjennom den slik at når man faller kommer belastningen riktig vei. Hullet nederst er hvis man vil bruke den til jumarering. Man kan også koble tauet ut ved et enkelt grep, uten å måtte løsne karabinen, og det er derfor lett å skifte til rapellåtter.

Jeg har også brukt Petzl Shunt endel, og den funker bra på korte ruter. Det er litt vanskelig å rapellere med den, men på korte ruter kan man ta en kroppsrapell og la Shunten være sikkerhet. Eller man koppler inn en rapellåtter, lar shunten stå på tauet som sikkerhet, glir ned, tar av åttern og er klar til å klatre igjen. Jeg er usikker på hvor bra shunten griper om vinteren når tauet er stivt og isete.

GriGri har jeg ikke forsøkt enda, men metoden høres interessant ut, så den vil nok utprøves.

Å bruke Petzl Ascension til topptauing hørtes tungvint ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.