Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny nettportal: fjelltopper.no [20.10.2009 kl. 00:00]


morten

Anbefalte innlegg

Jeg og Christian (spesielt Christian) har jobbet ganske mye siden 20.10, vel først var det en måneds pause, men etterpå har det gått jevnt. Er ikke så mye å se. Vi har laget en god del av et brukersystem og har implementert en enkel wiki-versjon.

Se f.eks. her :

http://fjelltopper.no/index.php?module=index.peak&id=113

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Hei, har tenkt å gå Rasletind-Kalvåhøgdetraversen en gang like før påske og plukke med meg alle 2K-punktene underveis. Etter å sett litt på den nye siten din så finnes det visst en Sørvestre Rasletind også. Ligger det altså en topp mellom Rasletind og Kalvåhøgde Ø-2 (2088)?

Bjørn-H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, har tenkt å gå Rasletind-Kalvåhøgdetraversen en gang like før påske og plukke med meg alle 2K-punktene underveis. Etter å sett litt på den nye siten din så finnes det visst en Sørvestre Rasletind også. Ligger det altså en topp mellom Rasletind og Kalvåhøgde Ø-2 (2088)?

Bjørn-H

Ja det stemmer. http://tinderanglerne.blogspot.com/2009/09/en-idiottopp-en-sleip-travers-og-en.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser konturene av noe stort her, og at man også tenker utenfor Norge :wink:

Først litt om "konkurrentene" og hvorfor jeg aldri har funnet noen av dem som fullgode alternativ til mine formål:

Summitpost.org:

-skyhøye krav for å legge inn en ny fjelltopp, med intro, rutebeskrivelser etc etc. I så måte ser jeg for meg at fjelltopper.no vil gjøre dette langt enklere med kun å registrere basisinfo om fjelltoppen, for deretter å la andre brukere generere innhold som wiki-beskrivelse, turrapporter etc, dermed settes listen langt lavere til å registerere en ny fjelltopp

-mangler PF

-elendig på lister, og brukerens egne topplister eksisterer omtrent ikke

Peakware.com:

-nye peakware er en dårlig kloning av summitpost, og har derfor samme svakheter

WWV.no:

-glimrende liste-konsept, men så lenge man kun har kommunetopper, fylkestopper og nasjonstopper vil dette aldri bli et komplett alternativ. Jeg tror fjelltopper.no kan bli en WWV-dødare hvis man legger til listekonsepter og medlemsbestigninger for kommune-, fylke- og nasjonstopper

Peakbagger.com

-glimrende på statistikk, geografi, lister og brukernes egne topplister, men det visuelle er veldig dårlig

-brukerne kan ikke legge til ny fjelltopper, derfor helt ubrukelig til mitt formål

UT.no

-kart-delen med switching mellom google, statens kartverk og inndeling av områder er glimrende men

UT.no kommer nok aldri til å dreie seg om fjelltopper, lister og statistikk, men kun om tur-rapporter. Dessuten har man begrenset seg til Norge. Derfor kommer jeg nok aldri til å benytte UT.no

--------

Her er mine innspill til fjelltopper.no og hva jeg håper på vil komme, slik at dette kanskje blir min nye toppliste-portal. I såfall vil jeg legge ned EKSTREMT MYE tid på å registerer nye fjelltopper (verden rundt), legge inn tur-rapporter, bilder og loggføre alle mine historiske bestigninger.

Geografi:

Jeg skjønner ikke helt dagens inndeling. For Glittertind er Jotunheimen registert som region, mens for Hjelledalstind er Jotunheimen registert som foreldreregion??? På meg virker det også som politiske regioner (land, fylke, kommune) er sauset sammen med områder/fjellkjeder. Dette bør være 2 forskjellige dimensjoner. Hvis ikke kommer det til å bli konflikt på verdensbasis når f.eks Elbrus som ligger i Russland plutselig vil tilhøre 2 kontinenter.

Forøvrig ser det ut til at UT.no har satt en ny standard for inndeling av områder i Norge. Kanskje burde man følge denne malen?

Når man klikker på f.eks kommunen Luster, kommer det idag kun opp en liste over fjelltopper. I fremtiden håper jeg at dette vil bli en slags hjemmeside for kommunen: med Luster sine siste/alle fjelltopper, Luster sine siste/alle tur-rapporter, Luster sine siste/alle topplogger, Luster sine siste/alle diskusjoner, siste/alle bilder fra Luster etc

Brukere:

Når brukerdelen blir implementert håper jeg at disse selv kan legge inn bestigninger, tur-rapporter, bilder, nye fjelltopper m.m. Brukerne må også få sine egne "hjemmesider" som viser brukerens siste/alle bestigninger, siste/alle turrapporter, siste/alle bilder, siste/alle diskusjoner. Og gjerne statistikk som viser progresjon i lister, noe ala peakbagger her: http://www.peakbagger.com/climber/ListIndxC.aspx?cid=1149

Lister:

Implementering av lister tilsvarnede som på peakbagger.com. Her kan man også se litt på hva WWV.no har gjort, som rangerer medlemenes bestigninger per liste, hvem som har flest kommunetopper etc

Diskusjoner:

Diskusjoner, med mulighet for knytning til geografi, fjelltopp etc. Ja dette kan nok også bli en Fjellforum-dødare!

Avstandskalkulasjoner:

Når man har geo-tagget alle fjelltopper, kan man ved et enkelt php script regne ut avstand til nærmeste fjelltopp etc. Jeg har dette php-scriptet allerede, og kan oversende dette. Når man f.eks er på siden til Glittertind, kan dette bl.a. brukes til å liste opp 5 nærmeste fjelltopper e.l. Eller gjøre som Peakbagger med elevation-ladders (nærmeste høyere fjelltopp) m.m.

Kart:

Vil Statens Kartverk åpne opp for dynamisk bruk av deres kart? I såfall åpner det seg store muligheter her. Andre tips vedr. kart er å plotte fjelltopper inn på kart, f.eks fjelltopper i en bestemt kommune, medlemmenes bestigninger vist på et kart etc. GPS-logg til en turrapport etc etc

Dette var mine aller første innspill, forfattet i rekordfart. Jeg kommer med flere innspill etterhvert !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Det begynner å bli et imponerende antall fjelltopper, snart 1600 !! (se bildet nedenfor)

Det ser ut til at Jotunheimen og Nordvestlandet (spesielt Nordfjord) begynner å bli ganske komplett :)

Gleder meg til fase 2 og brukergenerert innhold, som tur-rapporter, bestigninger, kommentarer etc...

post-230-133474675147_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det går unna nå Lyngve. Bl.a. takket være Sondre (500fjell) som registrerer topper så det slår gnister :x Det noe ambisiøse målet om å få inn alle norske fjelltopper med en p.f. på minst 100 meter innen utgangen av 2011 er i alle fall ikke blitt lenger unna.

Alle Valdreskommuner samt Lærdal og Hemsedal skal nå være komplette i tillegg til veldig mye på nordvestlandet og en del spredt ellers i landet.

Pr. def. er det allerede åpent for brukergenerert innhold i og med at topper kan opprettes av brukere og at wikiartikler til de samme toppene kan opprettes. På sistnevnte mangler dog ennå noe funksjonalitet.

Men den del 2 du refererer til kan bli veldig spennende: A) Turdata (turlogg, bestigningslogg + ev. rapporter / bilder) ;) Listemodul (Hvor man kan bygge og lage lister og legge de i et kartkotek, samt selv velge hvilke lister som skal knyttes opp mot egne turdata) C) GPX builder (mer senere).. Men ting tar tid.

Om noen har lyst til å bli med på dugnadsprosjektet å registrere topper.. Ta kontakt, eller registrer deg direkte på fjelltopper.no .. Dedikerte personer involveres gjerne også sterkere i prosjektet etter litt tid om ønskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mnjaei... Toppene skal ha en underliggende funksjon i moduler som ligger oppå. Det er derfor et poeng at de ligger der med nøkkeldata. Et bilde av toppen er vel og bra, men ingen betingelse ift. gpx builder eller turdata og listemodulen.

Når det gjelder utilgjengeligheten er det bare å beklage. Den henger seg opp i ny og ned og må restartes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Lyngve: Lite i grunnen. Det er laget et bedre administrasjonsgrensesnitt for toppene, som man ikke ser utad, og så er det jobbet videre med wikimodulen og nå om dagen jobbes det med et system for opplasting av bilder til en bildepool med forskjellige forbindelser mellom geo-elementer og bilder, samt topper og bilder og ev. andre forbindelser. Dette nærmer seg så smått slutten, og vil snart bli frigitt for testing.

Deretter kommer grensesnitt og organisering av uavhengige wiki-artikler.

Jeg og Christian reiser til fjells i morgen og skal forsøke i fellesskap å lage en arkitektur for listemodulen og turdatamodulen da.

Det går nok litt i rykk og napp. Mye skjer behind the scenes, og plutselig en dag er mye mer tilgjengelig "front end".

I mellomtiden blir det stadig flere topper, p.t. over 3500.

Clustervisning i oversiktskartene er også nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

Nå er det kommet en rekke nye funksjoner, riktignok i betadrakt alle sammen.

Foreløpig kun tilgjengelig for folk som har fått "superbrukerrettigheter" tildelt (ta kontakt om du ønsker dette), men veldig snart åpent for alle.

-Alle registrere brukere kan laste opp bilder.

-Det er mulig å lage topplister, se på topplister og melde seg på og av topplister.

-Turer kan opprettes (med bestigninger og om ønskelig også rapport, men sistnevnte er ikke noe must).

-Oversiktelig organisering av turkartotek. Turer tilgjengelig på flere presentasjonsmåter.

-Turrapporter kan presenteres på 2 måter, flere kommer etter hvert.

-Mulig å lage enkle tabellariske bildegallerier i egne turrapporter.

-Registrerte turer ajourføres på de listene man har meldt seg på.

-Og en rekke andre smådetaljer.

Vi er som alltid veldig glad for folk som vil teste, og som kan gi innspill underveis i utviklingen.

Mer er i arbeid.

www.fjelltopper.no

Undertengede kan også kontaktes på msn vha adresse: forlagspudding hotmail com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Hei

Mulig jeg er trøtt en søndagskveld...jeg har nå meldt meg på en liste...ser at jeg har 0/374 og 0% foreløpig....det jeg ikke skjønner er hvordan jeg skal få registrert at jeg har vært på den og den toppen? Må jeg legge inn turrapport for å få det til?...og må den rapporten være lang? Hvordan funker den biten :)

Mvh

John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Du må registrere en NY TUR (støvelsymbol) eller klikke på et toppsymbol når du er inne i en liste.

Du trenger IKKE å skrive noen TURRAPPORT.

Det du trenger er å gi turen en tittel. En dato (hiusker du ikke, gir du den en ca. dato) og EVENTUELT bestigninger. Hvordan du føyer til bestigninger ere også beskrevet under HJELP seksjonen.

Å registrere bestigninger på en tur tar fra sekunder til 1 minutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Busken: Det er ikke skjedd noen endringer mhp. kart. Hva er problemet?

Når jeg skriver ut, kommer bare pilene oppe i venstre hjørnet og skrift som viser navnet ditt etc. Selve kartet kommer ikke med. Har prøvd to forskjellige printere som jeg tidligere har brukt dette formålet og som ha nok fargeblekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen retningslinjer for registrering av topper på fjelltopper.no? Jeg fant ingen sånn umiddelbart.

Årsaken til at jeg spør er at jeg registrerte tur til "toppen" Nasen, som vel er mer et platå på vei til Skaget, men likefullt så er den navngitt og et hyggelig utsiktspunkt. Primærfaktor på denne vet jeg rett og slett ikke hvordan jeg skal definere, og jeg vet ikke engang om den kvalifiserer til å være med?

Jeg antar at det er en form for moderasjon av toppene før de blir offentlig tilgjengelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen retningslinjer for registrering av topper på fjelltopper.no? Jeg fant ingen sånn umiddelbart.

Årsaken til at jeg spør er at jeg registrerte tur til "toppen" Nasen, som vel er mer et platå på vei til Skaget, men likefullt så er den navngitt og et hyggelig utsiktspunkt. Primærfaktor på denne vet jeg rett og slett ikke hvordan jeg skal definere, og jeg vet ikke engang om den kvalifiserer til å være med?

Jeg antar at det er en form for moderasjon av toppene før de blir offentlig tilgjengelig?

Hvis du skal opprette en topp som ikke ligger inne i databasen allerede så logger du deg inn og trykker på ikonet på menylinja "Opprette ny topp".

Deretter er det obligatorisk å fylle inn:

-Toppens navn (reelt navn feks. "Store Skagastølstinden")

-Søkenavn ("Skagastølstinden Store" etc.)

-Høyde (toppens høyde feks. "2405")

-Primærfaktor (skardybde regner du ut ved å sjekke kartet feks. www.gislink.no -> topografisk rasterkart)

-Topptype (hovedtopp hvis pf>50, sekundærtopp hvis pf<50, annet turmål = feks. utsiktspunkter etc.)

-Referanse (toppens koordinater, det finner du vha. Norgesglasset, Mapsource etc.)

-Geografi (se geografihierarkiet, bruk alltid laveste ledd i hierarkiet. I Norge må du alltid skrive KOMMUNEN toppen ligger i og evt fjellområde som feks. "Rondane")

http://fjelltopper.no/faq/no:Registrere_topper.html

Etter å ha registrert toppen(e) du har vært på kan du begynne å opprette turer for de toppene du har vært på. Gå inn på ikonet "turer" -> "ny tur".

-Skriv inn en tittel for turen feks. "Tøff tur til Norges tak"

-Dato for turen

-Bestigninger (her legger du inn hvilke topper du besteg i løpet av turen, toppen er nødt til å ligge inne i databasen fra før av. Skriv enten inn navnet så kommer forslag opp under, eller du kan trykke på nåla til høyre for kart over toppene og du kan trykke på toppene for å registrere dem. Feks. Galdhøpiggen, Keilhaus Topp og Svellnose)

-Eventuelt skriv en turrapport i tekst, bilder, annen informasjon etc. Du kan selv velge om din turrapport skal være synlig under de bestegne toppers "hjemmeside" (knytt turrapport til toppene). Turrapporten kan du feks publisere på fjellforum etterpå ved å linke.

http://fjelltopper.no/faq/no:Egne_turdata.html

Lykke til, jeg har stor tro på at Fjelltopper.no blir en utrolig bra side! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.