Gå til innhold
  • Bli medlem

Jerven fjellduken orginal som sovepose forsterkning


Anbefalte innlegg

Vurderer å kjøpe Jerven fjellduken orginal som soveposeforsterkning.

Går det å sette sammen denne på noen annen måte en 143x143??

Eller er jeg låst til å ligge diagonalt??

Står over kjøpet dersom jeg tvinges til å ligge på siden med bøyde knær.

Jeg er riktignok ikke mer en 172 høy......

Vet noen om hvor mange grader man kan regne med at den øker i posen????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat den tanken å bruke fjellduken til vil jeg faktisk fraråde deg.

Kjøp deg heller Ajungilak "grevling" soveposetrekk eller tilsvarende, som er laget til formålet, dvs. med pustende materiale.

Den øker fort temperaturkomforten din flere hakk, men det er avhengig av mange faktorer, så umulig å angi abslutte temperaturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt thermo extreme som forsterkning til sovepose. Hvordan du skal bruke en så liten duk rundt soveposen er ikke like lett. Kanskje du kan bruke den på de 143 nederste cm av soveposen, altså at overkroppen blir liggende på utsiden. Det å sove i fosterstilling høres ikke staselig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat den tanken å bruke fjellduken til vil jeg faktisk fraråde deg.

Kjøp deg heller Ajungilak "grevling" soveposetrekk eller tilsvarende, som er laget til formålet, dvs. med pustende materiale.

Støttes! Har sovet en natt (dvs deler av en natt) i en Jerven Multimate og dunklær. Da jeg våknet trodde jeg det hadde sprutregnet, men det var bare kondens i duken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tilbakemeldinger.

Tanken var og også bruke den til å putte barna i når vi er ute om vinteren, men da gjør vel kanskje soveposetrekket samme nytte.

Jeg har et soveposetrekk fra før, men en billig variant. Det puster dårlig, det er vått mellom posen og trekket når jeg våkner om morgenen.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt min helsport fjellduken extreme som soveposeforsterkning. Funket helt fint med tanke på kondens. Noe av grunnen var at jeg hadde åpnet noen små "luker" i fjellduken, slik at noe kondens slapp ut. Prøvde å kjenne og se etter vått innerfôr, men det var ikke å finne! 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kompis har brukt Jerven Extreme noen ganger, også i minusgrader. Han hadde ikke noe problem med kondens i det. Hørt folk får mymer kondens i de som ikke er foret.

Selv har jeg brukt en Ajungilak Grevling Shelter 2000 et par ganger. Fungerer best når det er bare er vått og ikke så kaldt. Blir kondens i den når det er kaldt, spesielt hvis du ikke får festet den mot soveposen. Ene gangen har jeg nok pustet en del mellom posen og yttertrekk. Da var det rimelig fuktig morgenen etter.

Gikk over til å bruke en som www.magasinet.no har som eget merke. Den er er vanntett under og har varmereflekterende folie der. oppå er det nylon stoff som puster bra, derimot ikke så vanntett.

Mest for å beskytte sovepose slik at den varer lenger at jeg bruker trekk på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker selv jerven king size som grevlingtrekk, har aldri problem med kondens før jeg stikker hode under og puster inni duken gjennom hele natta. Bruker forøvrig sovepose inni. Høvelig å sove under åpen himmel uten å være redd for at regnet skal overraske. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har prøvd jerven original som soveposetrekk om sommeren, og det blir rennende vått pga kondens. Jeg tror de isolerte fungerer bedre fordi kondensen kommer i foret til fjellduken, ikke direkte på soveposen. Grevling eller bivuakk vil nok gjøre den jobben mye mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt Jerven Thermo king size som soveposetrekk for et par uker siden. Var ganske kaldt den natta, men selv med en tynn sommerpose var det godt og varmt i fjellduken. Null kondens når jeg våknet om morgenen. Som noen sa legger det seg jo bare i foret, men det er ikke noe problem... poenget er jo at man er varm og tørr.

Kan glatt anbefale denne fjellduken ;) et av de beste kjøpene jeg har gjort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har sovet mange netter i jerven thermo ekstrem. inne på hytter, har jeg våkna i en dam av svette, og konkludert at alene som hyttepose er den ubrukelig. vanligvis havner den i bunn av teltet som en behagelig skjerm mot kald snø/teltbunn. jeg har en ajungilak denali, som jeg har sverget til i årevis, og fortsatt sverger til midtvinters og her oppe som jeg bor nå. men på hardangervidda om våren, og 15 blå er det kaldeste man bør kunne forvente, bruker jeg bare en kompactpose, og jerven som backup. blir jeg kald utover natta, drar jeg bare sammen jervenduken, men ikkehelt opp over nesa. da fungerer det helt strøkent. Nå er jeg litt lat om morgenene, så vanligvis får både sovepose, og vindsekk ligge over teltet og lufte seg, mens jeg koker kaffe, og koser meg... så kondens etter flere dager har ikke vært det største problemet. men det vil komme hvis man ikke får luftet ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.