Gå til innhold
  • Bli medlem

Østmarkas Venner


Mitandi

Anbefalte innlegg

Annonse

Østmarka naturreservat som ligger litt sør for midten er et utrolig område med veldig kupert terreng. det er omtrent ikke stier og de få som tar turen inn i reservatet bruker gjerne kano som de bærer mellom vannene. (Østmarka er padlevennlig med lange smale vann i N/S retning)

Det er utrolig at det finnes så øde områder som det indre av Østmarka så tett inntil en by som Oslo.

Utkanten av marka er ellers temmelig befolket nesten hele sommeren. Mye mer folk her enn i Nordmarka.

Vil ellers anbefale den østlige delen av marka med f.eks Flateby eller Grini som utgangspunkt. Grinderkollen er f.eks et naturlig turmål herfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For flere år siden var det en stand på Sarabråten hvor vi meldte oss inn i Østmarkas venner. Siden har vi ikke hørt et knyst fra organisasjonen, så vi lurte på om vi var uønsket.

Uansett går vi mye på tur i Østmarka, både i sommerhalvåret og om vinteren når det er snø der. Bare en uke siden jeg var på Tonekollen som nå er naturreservat. Dette er et av mine favorittområder på sommerføre. For noen år siden gikk jeg tilfeldigvis på en hytte på en hylle i stupene på vestsiden av åsen. Denne hytta fikk jeg vite var fra krigen og hvor gutta på skauen holdt til. Den er ikke lett å finne.

post-66-133474663555_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tonekollen er en fin topp. Litt leit at så utrolig mange mennesker går til Vangen, og at nesten ingen fortsetter videre til Tonekollen. Turen burde jo starte på Vangen, ikke stoppe der. I stedet for å gå langs veien til Vangen kan man sykle dit og gå videre. Overkommelig for de fleste.

Det er ellers utrolig stor forskjell på Østmarka om vinteren og sommeren. Egentlig er det to forskjellige skoger. Helt andre steder blir tilgjengelige og utilgjengelige når snøen kommer. Skålsjøområdet f.eks er myrete og småkjipt sommerstid men veldig fint om vinteren, men da sliter man til gjengjeld med å ta seg opp på Liseterkollen.

Mellom Tappenbergvann og søndre Krokvann ligger det en topp som heter Høgkollen. Den må være Østmarkas mest bortgjemte. Kjenner noen noen som har vært på den ? Har egentlig ikke funnet ut hvor det er lurt å gå fra en gang.

Noen ganger har jeg hatt lyst til å henge en hundrelapp i en gjennomsiktig plastpose i et tre på en av disse litt bortgjemte stedene, sånn for å sjekke hvor ofte det faktisk er folk på dem. Kanskje jeg har gjort det allerede..... 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mellom Tappenbergvann og søndre Krokvann ligger det en topp som heter Høgkollen. Den må være Østmarkas mest bortgjemte. Kjenner noen noen som har vært på den ? Har egentlig ikke funnet ut hvor det er lurt å gå fra en gang.

Har vært på Høgkollen en gang for nærmere 20 år siden. Det var etter at jeg hadde lest et sted at den største ørreten i Oslomarka et år var tatt i et av Høgkolltjerna, og jeg hadde lyst til å undersøke disse vannene. Vi gikk opp fra Søndre Krokvann. Stien mellom Røyrikoia og inn til Søndre Krokvann går mye opp og ned og i siksak på grunn av et ganske kupert terreng. Så beregn lengre tid enn det kan se ut til på kartet. Når vi skal inn til disse trakter, bruker vi å sykle inn fra Losbysiden.

På sommerstid kan en padle inn da det er korte bæringer mellom vannene, iallfall inn til Søndre Krokvann.

Om vinteren er det mye lettere å nå inn i dette området ved enten å gå på skøyter eller ski avhengig av forholdene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Tenkte jeg fikk teste den turen siden det er fint vær i dag og lite folk i skauen. Jeg syklet fra Losby til Røyrivannskoia og fulgte stien så langt det gikk. Ganske kuperte greier ja, nesten ned i vannet et par steder. Masse trær som lå over den og. Håper de ikke blir fjernet, dette er tross alt villmark.

Jeg gikk opp østsiden på Høgkollen som så bratt ut på kartet men var helt grei. Mange døde trær der som støtter seg til andre trær og knirker stygt når man går forbi. De raser jo før eller siden så det ble litt sikksakkgåing forbi dem.

Utrolig nok var det en mann på toppen. Hadde det vært Ulv eller Elg ville jeg ikke vært overrasket, men Mann ?? Han var hyggelig så vi pratet litt før jeg sprintet ned igjen. Virkelig ikke et sted jeg regnet med å støte på noen.

Tok i underkant av tre timer t/r Losby så det var raskere enn jeg egentlig hadde regnet med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Østmarka

Ulempen , om jeg kan kalle det så, med Østmarka er at snøen , med skiføre , kommer litt senere der enn i Nordmarka og andre marker som ligger litt høyere. Men ellers så er den - som flere bekrefter - helt ypperlig både sommer og vinter. Jeg vil særlig framheve den korte veien inn dit fra T-bane og buss. Om sommeren har vi turorienteringen "Ola Dilt" som er et flott tiltak for å få hele familier ut på tur.

God tur !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.