Gå til innhold
  • Bli medlem

Ringstind 2 light på vintertur?


soljan

Anbefalte innlegg

Hei!

Sitter og leter etter nytt telt for tida, som kan brukes på tur alene og sammen med en person til. Har så langt funnet ut at det som kanskje klaffer best økonomisk og vektmessig blir et Helsport Ringstind 2 Light. Vil ha et telt som er overkommelig å dra med seg alene, men også har plass til en person til om det skulle være nødvendig.

Det jeg nå lurer på er om dette teltet er brukendes på vintertur? Noen her som har erfaring med det, i så fall hvor kaldt, snøfall i løpet av natta, vind?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et kjapt søk på forumet genererte en god del resultater. Her er noen av de og det er tydeligvis like delte meninger om det teltet som så mye annet. Noe som ser ut til å skje av og til er at snø blåser inn i teltet, pluss at noen opplever det som ustabilt i vind.

Les selv, og bli klok :D

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=15896&highlight=ringstind+2

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=10752&postdays=0&postorder=asc&highlight=ringstind+vinter&start=26

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=17439&highlight=ringstind

https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldTid=7400

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringstind står godt i vind, ingen tvil om det. Men jeg vil som alltid være forsiktig med for sterk sidevind på det.. Mitt må sendes tilbake til Helsport for en oppstramming i sømmene rundt de mest utsatte bardunfestene nå

Angående vinter så ligger luftinntaket svært lavt og det vil raskt bli tettet med snø i tett snøvær og kuling, så det beste valget for den kalde årstiden er det jo ikke, men labber du rundt nede i skogen og velger leirplass med omhu så går det jo an, det gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv Ringstind 2 light og er kjempefornøyd med teltet.

Har kun brukt det på sommertur og alene, vil nok fungere til lett vinterbruk også.

Med mindre du og din eventuelle leieboer er langt mindre enn snittet for Ola og Kari vil det bli veldig trangt.

Om du liker Helsportteltene burde du kanskje sjekke ut Trollspiret :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Soljan!

Når du skriver vintertur, bør du kansje spesifisere litt mer. Skal du kunne bruke teltet på snaufjellet vinterstid ville jeg avskrevet det teltet med en gang.

Da må du kunne stole på at teltet tåler snøstorm. Det ville ikke jeg garantert at det teltet tåler.

Dessuten er lufteprinsippet basert på både lufting i underkant duk og lufteventilen i taket. Det blir uungåelig snø opp langs kantene på teltet, og da er det bare takventilen som er utstyrt med myggnetting igjen. Den kan fort ise til fordi kondensen rimer på myggnettingen som atpåtil ikke er til å åpne. (I alle fall ikke på tidligere modeller).

Når du stiller spørsmålet hvor kaldt, hva tenker du på da?

Normalt blir et 2 mannstelt akkurat passe for to sommerstid, og litt lite vinterstid. Skal du kunne bruke brenneren inne i teltet, kan dere fort være uten telt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode svar :lol:

Med vintertur tenker jeg turer med ned mot 15-20 minus og moderat snøfall, og i områder med litt skog. Satser heller på snøhule litt lengre oppe i fjellet.

Regner med at det blir litt trangt med to stk, men ei natt eller to skal nok gå greit. Den største grunnen til å kjøpe dette teltet er at det er lett nok til at jeg kan dra det med meg alene på tur. Samtidig som det er et godt økonomisk alternativ :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trollheimen i fjor:

DSCN2442.JPG

Dette er kun fokksnø som har blåst over teltet. Våkna midt på natta av at jeg hadde teltduken i panna. Plassen inne i teltet var mer enn halvert, jeg fikk bare så vidt løfta bort duken fordi den var full av snø, og stanga var bøyd innover langs åpningen. Var ute tre-fire ganger i timen resten av natta for å måke bort snø, og satt stort sett og holdt på stanga hele natta. Bildet er morgenen etter da det hadde roet seg, men på det verste var nesten hele duken dekt av snø.

Som du ser var jeg godt bardunert, men med bare én stang vil snøen pakke seg på duken. Særlig i fotenden, der vinkelen ikke er bratt nok til at det sklir av skikkelig.

Ringstind blir nok ikke med på vidda mer etter dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarte ikke rette den helt ut i vater, men den er fullt brukbar. Selv om man kan se en bulk i den merkes ikke dette når den står i spenn med teltet oppreist.

Så de tåler en trøkk, de stengene.

Kjip natt, men var jo litt spennende også da. Hadde pakka sekken ferdig i tilfelle alt skulle kollapse og jeg måtte ut og gå. Så var det bare å sitte der med teltstanga i den ene handa, en god bok i den andre, og en stille bønn i tankene.

Og selv om Ringstind kanskje ikke er det ideelle natteværet midtvinters, så holdt det seg oppreist gjennom storm og føyke. Det skal det ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt et par lignende vinterovernattinger i samme Ringstind telt. Fikk det reparert en gang hos Helsport og forsterket en kanal. Men det tåler enormt mye trøkk før det siger i sammen. Fikk ny stang en gang.

Fikk sydd på stormmatter på mitt - det liker jeg godt både sommer og vinter egentlig. Bra telt til sitt bruk, men det er ikke noe vintertelt nei 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har brukt Ringstind ei natt på snø, det vert ikkje fleire. Og i motsetning til Boomstick, stod nok teltet mitt litt høgare i terrenget, så snøen kom inn! Det er alt for dårleg tetting mot bakken på teltet.

Etter mitt syn er stormmatter heilt uaktielt på eit slikt telt. Ved å sy på stormmatter, vil vekta stige betydeleg, og med det forsvinn det einaste argumentet for eit slikt telt. Då er det mange andre telt som brått kan konkurere på vekt, og som har betydeleg betre eigenskaper på snøføre.

Mi erfaring med stanga, er også at denne ikkje tåler så mykje. Men der har eg ein følelse for at Helsport har prøvd seg fram ganske mykje gjennom åra, så dagans stang er truleg ei heilt anna enn den stanga som høyrer til teltet mitt, og forhåpentlegvis betre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vinterstid vil du sansynligvis få kondens på ytterduken av teltet uansett hvilket telt du bruker. Blir det sjikkelig kaldt, 15 - 20 kalde, hjelper det ikke en gang med god lufting.

Jeg har brukt et iglo telt med lufting i taket, men også her blir det lett kondens som fryser til is på innsiden av ytterduken. Når du skal pakke teltet så kan du bare vrenge ytterduken med innsiden ut og riste den så forsvinner det meste av isen.

Mitt iglo telt er et 3 manns telt, men på vinteren ville jeg ikke anbefale mer enn 2. Du har som regel en tykkere såvepose og en hel del mer klær og bagasje. Fuktige klær tørkes også lettest i soveposen mens du sover.

Hvis det blir vind, og eller snøvær, så kan det være lurt å bygge en levegg ved siden av teltet. Minimumsavstand fra teltet bør være tilsvarende høyden på leveggen, og leveggen bør være minimum like høy som teltet. Lag den av snøblokker eller snøballer.

Fokksnø eller fallende snø i kombinasjon med vind kan få et telt til å kolapse i løpet av relativt kort tid, og ligger du inne i teltet når det skjer så kan du risikere ganske store problemer.

Vinterstid kan det også være bra med slike stormmatter nederst på ytterduken. Da kan du legge snø på disse og da holdes vinden på utsiden av teltet i stedet for å blåse snø inn på innerteltet.

Jeg foretrekker telt med god plass i ytterteltet. Her kan du lage en kuldegrop som er så dyp at du kan stå opprest å kle av og på deg. Her kan du også fyre primus for å lage mat eller tørke våte klær.

Alt går mye saktere og tar mer plass når du telter i snøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.